| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,545 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,832,578 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,840,471 |
رابطه بهشیاری و خودکنترلی با آمادگی روانشناختی با میانجیگری سبکهای مقابله با استرس در تیمهای واکنش سریع هلال احمر ایران | ||
| فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
| مقاله 8، دوره 20، شماره 79، مهر 1404، صفحه 91-104 اصل مقاله (784.44 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2025.64801.6557 | ||
| نویسندگان | ||
| عزت الله وقری1؛ نعمت ستوده اصل* 2؛ داریوش مهرافزون3؛ سقا افراخته4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
| 3گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 4گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بهشیاری و خودکنترلی با آمادگی روانشناختی با میانجیگری سبکهای مقابله با استرس در تیمهای واکنش سریع هلال احمر ایران بود. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری افراد مشغول به کار در تیمهای واکنش سریع هلال احمر در پاییز سال 1402 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین (2023) و با روش نمونهگیری در دسترس 338 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش مقیاس آمادگی روانشناختی (PPS؛ مکلین و همکاران، 2020)، مقیاس توجه آگاهانه بهوشیارانه (MAAS؛ براون و رایان، 2003)، مقیاس خودکنترلی فرم کوتاه (BSCS؛ تانجی و همکاران، 2004) و سیاهه کوتاه فهرست مقابله با موقعیتهای استرسزا (CISS؛ اندلر و پارکر، 1990) بود. تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS نسخه 28 انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که بهشیاری و خودکنترلی بر آمادگی روانشناختی اثر مستقیم و معنادار دارد. در نهایت سبکهای مقابله با استرس دارای اثر مستقیم و معنادار بودند و توانستند در رابطه بین بهشیاری و خودکنترلی با آمادگی روانشناختی نقش میانجی معنادار ایفا کنند. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (0/06=RMSEA و 0/05>p) و 71 درصد آمادگی روانشناختی تبیین میشود. میتوان نتیجهگیری کرد که با توجه به نقش میانجی معنادار سبکهای مقابله با استرس، میتوان با به کارگیری مداخلات موثر همچون آموزش بهشیاری و خودکنترلی با در نظر گرفتن نقش میانجی سبکهای مقابله با استرس، میزان آمادگی روانشناختی در تیمهای واکنش سریع هلال احمر را ارتقاء داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آمادگی روانشناختی؛ بهشیاری؛ خودکنترلی؛ سبکهای مقابله با استرس | ||
| مراجع | ||
|
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1), 307-337. https://books.google.com/books? Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., ... & Devins, G. (2004). Mindfulness: A proposed operational definition. Clinical psychology: Science and practice, 11(3), 230-240. http://dx.doi.org/10.1093/clipsy.bph077 Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822-848. https://psycnet.apa.org/buy/2003-02410-012 Cahan, L. O. S., Meirson, G., Kolitz, T., Alpert, E. A., Naame, A., Tavor, O., & Hashavya, S. (2023). Disaster Medicine Education for Israeli Medical Response Teams to the Ukrainian Refugee Crisis. Prehospital and Disaster Medicine, 38(3), 384-387. https://doi.org/10.1017/s1049023x23000420 Deng, Y. Q., Li, S., Tang, Y. Y., Zhu, L. H., Ryan, R., & Brown, K. (2012). Psychometric properties of the Chinese translation of the mindful attention awareness scale (MAAS). Mindfulness, 3(1), 10-14. https://doi.org/10.1007/s12671-011-0074-1 Du, J., van Koningsbruggen, G. M., & Kerkhof, P. (2018). A brief measure of social media self-control failure. Computers in Human Behavior, 84(1), 68–75. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.02.002 Endler N. S. & Parker J. D. A. (1990). Coping inventory for stressful situations (ciss): manual (2nd ed.). Multi-Health Systems. https://www.scirp.org/reference/ReferencesPapers?ReferenceID=757072 Entezari, S., Tajeri, B., Nejat, H., & Ahadi, H. (2023). Predicting post-traumatic growth based on coping styles with mediating role of self-esteem in patients recovered from covid-19. Journal of Psychological Science, 22(131), 2285-2300. (In Persian) http://dx.doi.org/10.52547/JPS.22.131.2285 Folkman, S., & Moskowitz, J. T. (2004). Coping: Pitfalls and promise. Annu. Rev. Psychol., 55, 745-774. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141456 Gajda, D., & Zbierowski, P. (2023). Exploring the consequences of mindfulness at work: the impact of mindful organizing on employee attitudes and behavior toward work and organization. Personnel Review, 52(9), 2342-2362. https://doi.org/10.1108/PR-05-2020-0385 Gördesli, M. A., Arslan, R., Çekici, F., Sünbül, Z. A., & Malkoç, A. (2019). The Psychometric Properties of the Mindfulness in Teaching Scale in a Turkish Sample. Universal Journal of Educational Research, 7(2), 381-386. http://dx.doi.org/10.1007/s12671-023-02283-5 Görgün, C. T., Şen, İ. K., & McLennan, J. (2023). The Validity and Reliability of the Turkish Version of the Psychological Preparedness for Disaster Threat Scale. http://dx.doi.org/10.21203/rs.3.rs-2441431/v1 Guterman, P. S. (2005). Psychological preparedness for disaster. Retrieved March, 22, 2016. http://dx.doi.org/10.21203/rs.3.rs-2441431/v1 Jarukasemthawee, S., Halford, W. K., Fox, A., Smith, L., Pisitsungkagarn, K., Trower, P., ... & Sittwong, J. (2024). Development and validation of the Mindfulness Insight Scale. Personality and Individual Differences, 216(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.paid.2023.112416 Junça-Silva, A., Mosteo, L., & Lopes, R. R. (2023). The role of mindfulness on the relationship between daily micro-events and daily gratitude: A within-person analysis. Personality and Individual Differences, 200(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111891 Junker, N. M., Baumeister, R. F., Straub, K., & Greenhaus, J. H. (2021). When forgetting what happened at work matters: The role of affective rumination, problem-solving pondering, and self-control in work–family conflict and enrichment. Journal of Applied Psychology, 106(11), 1750–1766. https://doi.org/10.1037/apl0000847 Kabat-Zinn, J. (2021). The liberative potential of mindfulness. Mindfulness, 12(6), 1555-1563. https://doi.org/10.1007/s12671-021-01608-6 Khan, J., Jaafar, M., Mubarak, N., & Khan, A. K. (2024). Employee mindfulness, innovative work behaviour, and IT project success: the role of inclusive leadership. Information Technology and Management, 25(2), 145-159. https://doi.org/10.1007/s10799-022-00369-5 Kline, R. B. (2023). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications. https://www.guilford.com/books/Principles-and-Practice-of-Structural-Equation-Modeling/Rex-Kline/9781462551910 Kordnoghabi, R., & Veisi, S. (2024). Developing a Model of Wisdom Based on Successful Intelligence and Psychological Well-Being in Students: The Mediating Role of Creativity. Positive Psychology Research, 10(3), 29-50. (In Persian) https://doi.org/10.22108/ppls.2025.139681.2473 Liang, S., Dong, M., Zhao, H., Song, Y., & Yang, A. (2022). Mindfulness and life satisfaction: The moderating effect of self-control and the moderated moderating effect of resilience. Personality and Individual Differences, 185(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2021.111241 Lyddy, C. J., Good, D. J., Bolino, M. C., Thompson, P. S., & Stephens, J. P. (2021). The costs of mindfulness at work: The moderating role of mindfulness in surface acting, self-control depletion, and performance outcomes. Journal of Applied Psychology, 106(12), 1921–1938. https://doi.org/10.1037/apl0000863 McLennan, J., Marques, M. D., & Every, D. (2020). Conceptualising and measuring psychological preparedness for disaster: The Psychological Preparedness for Disaster Threat Scale. Natural Hazards, 101(1), 297-307. https://doi.org/10.1007/s11069-020-03866-4 Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2016). Applied multivariate research: Design and interpretation. Sage publications. https://psycnet.apa.org/record/2013-39233-000 Monroe, C., Loresto, F., Horton-Deutsch, S., Kleiner, C., Eron, K., Varney, R., & Grimm, S. (2021). The value of intentional self-care practices: The effects of mindfulness on improving job satisfaction, teamwork, and workplace environments. Archives of psychiatric nursing, 35(2), 189-194. https://doi.org/10.1016%2Fj.apnu.2020.10.003 Roudini, J., Khankeh, H. R., & Witruk, E. (2017). Disaster mental health preparedness in the community: A systematic review study. Health psychology open, 4(1), 1-10. https://doi.org/10.1177%2F2055102917711307 Said, N. B., & Chiang, V. C. (2020). The knowledge, skill competencies, and psychological preparedness of nurses for disasters: a systematic review. International Emergency Nursing, 48(1), 1-10. https://doi.org/10.1016/j.ienj.2019.100806 Stapleton, R., Young, A., & Senstock, T. (2017). Coping Styles and Secondary Traumatic Stress in Direct Care Staff Working in Residential Treatment Centers. JTSP, 77(1), 1-10. https://scholarworks.waldenu.edu/facpubs/958/ Steinhoff, A., Bechtiger, L., Ribeaud, D., Eisner, M. P., Quednow, B. B., & Shanahan, L. (2022). Polysubstance use in early adulthood: patterns and developmental precursors in an urban cohort. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 15(1), 1-10. https://doi.org/10.3389/fnbeh.2021.797473 Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self‐control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of personality, 72(2), 271-324. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x Veisi, S., Kashefi, F., & Imani, S. (2024). Fittness the Causal-Structural Relationships of Successful Intelligence with Wisdom with the Mediation of Musical Intelligence in Piano Players. Social Psychology Research, 14(54), 1-14. (In Persian) https://doi.org/10.22034/spr.2024.424119.1877 Veisi, S., Kordnoghabi, R., Imani, S., & Kashefi, F. (2024). Psychometric Properties of the Persian Version Abbreviated Wisdom Scale in Iranian Adults. Journal of Applied Psychological Research, 1(1), 1-10. (In Persian) https://doi.org/10.22059/japr.2024.361950.644670 Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063–1070. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1063 Win, S., & Ho, R. (2017). Life satisfaction of seminary final year students in Yangon, Myanmar: a path analytic study of the direct and indirect influences of coping styles being mediated by stress, anxiety and depression. Scholar, 8(2), 1-10. https://scholarworks.waldenu.edu/facpubs/958/ Zakour, M.J. (2023) Disasters and menral health. In T. McGee & E. Penning-Rowsell (Eds.). Handbook of Environmental Hazards and Society, Routledge (pp. 394–407) https://www.routledge.com Zheng, Y., Gu, X., Jiang, M., & Zeng, X. (2022). How might mindfulness-based interventions reduce job burnout? Testing a potential self-regulation model with a randomized controlled trial. Mindfulness, 13(8), 1907-1922. http://dx.doi.org/10.1007/s12671-022-01927-2 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |
||