
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,410 |
تعداد مقالات | 17,308 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,857,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,048,957 |
سیستم هادی-کلمپ مورد استفاده در خطوط قدرت هوایی 63 کیلوولت: یک آنالیز تنش | ||
مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 06 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/tjee.2025.66633.4995 | ||
نویسنده | ||
جابر داداشی زاده سماکوش* | ||
دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
یک سیستم هادی-کلمپ در خطوط انتقال قدرت دو وظیفه را به عهده دارد: تحمل نیروی کشش هادی و عبور جریان الکتریکی بصورت دائم و ایمن. در این مطالعه، یک سیستم نمونه ای هادی لینکس- کلمپ کششی انتهایی از نظر تحمل نیروی کشش مکانیکی و تنش حرارتی ایجاد شده توسط جریان الکتریکی مورد آنالیز قرار گرفته است. بدین منظور، برای شبیه سازی سیستم هادی-کلمپ مورد مطالعه از مدلسازی اجزاء محدود استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بیشترین نیروی کشش بر روی هسته فولادی هادی و لنگر فولادی کلمپ وارد می شود. بعلاوه، آنالیز حرارتی به کمک شبیه سازی اجزاء محدود و آزمون تزریق جریان در آزمایشگاه انجام شده است. نتایج نشان می دهد که دمای سطح هادی بیشتر از دمای سطح کلمپ می باشد. همچنین، با افزایش جریان الکتریکی، هم دمای سطح هادی و هم دمای سطح کلمپ افزایش می یابد. بیشترین اختلاف بین دمای سطح هادی در شبیه سازی و آزمون آزمایشگاهی کمتر از 2% بوده است که این دقت شبیه سازی را تأیید می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم هادی-کلمپ؛ جریان الکتریکی؛ تنش حرارتی؛ نیروی کشش؛ خط قدرت هوایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |