
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,417 |
تعداد مقالات | 17,426 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,189,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,515,104 |
تحلیل کمانشی قابهای شیبدار ساخته شده از مقاطع فولادی دارای ممان اینرسی متغیر با در نظر گرفتن اثرات نیروی محوری ناشی از بارهای مرده | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2025.66747.2429 | ||
نویسندگان | ||
حسین خسروی* 1؛ مجتبی لزگی نظرگاه2؛ محمد رضا زارع برزشی3 | ||
1استادیار، گروه مهندسی عمران-سازه، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2دانشیار، گروه مهندسی عمران-سازه، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3کارشناس ارشد عمران- سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور | ||
چکیده | ||
کمانش در ستونهای قابهای شیبدار یک پدیده مهم است که میتواند بر پایداری و عملکرد سازه تاثیر بگذارد. رایجترین روش تعیین بار کمانشی ستونها استفاده از مفهوم ضریب طول مؤثر میباشد. ضریب طول موثر که تابعی از شرایط تکیهگاهی است، نقش مهمی در تعیین رفتار کمانشی ستون دارد. با استفاده از این ضریب، طراحی ستونها بدون تحلیل غیرخطی سازه امکانپذیر میباشد. مطالعات انجام شده جهت تعیین ضریب طول مؤثر و بار بحرانی عمدتاً محدود به اعضای با ممان اینرسی ثابت میباشد. همچنین علاوه بر ممان اینرسی ثابت، در بیشتر تحقیقات بار محوری ناشی از بارهای مردهی سازه لحاظ نمیگردد، که باعث بروز خطاهایی در محاسبه بار بحرانی میشود. در این پژوهش بار بحرانی قابهای شیبدار دارای ممان اینرسی متغیر با در نظر گرفتن تأثیر نیروی محوری محاسبه شده است. همچنین تأثیرات شرایط تکیهگاهی و درجهی گیرداری اتصالات بر بار بحرانی و ضریب طول مؤثر قابهای شیبدار دارای ممان اینرسی متغیر نیز بررسی شدهاند. با بررسی نتایج معادلات و صحتسنجی انجام شده، میتوان نتیجه گرفت که لحاظ نیروی محوری ناشی از بارهای مرده در قاب شیبدار با ممان اینرسی متغیر باعث کاهش ضریب طول مؤثر و در نتیجه کاهش میزان بار بحرانی قاب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
قاب شیبدار؛ بار بحرانی؛ مقاطع جدار نازک؛ ممان اینرسی متغیر؛ نیروی محوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 52 |