| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,598 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,239,574 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,065,428 |
مرور نظاممند مقالات مرتبط با تحول دیجیتال در ورزش به روش تحلیل محتوا | ||
| دانش مدیریت ورزش | ||
| مقاله 11، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1404، صفحه 172-186 اصل مقاله (1.4 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.67462.1130 | ||
| نویسندگان | ||
| نازنین قاسمی* 1؛ نوشین بنار2؛ شهرام شفیعی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، ایران | ||
| 2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، ایران | ||
| چکیده | ||
| تحول دیجیتال به عنوان یک روند کلیدی در تغییر و بهبود روشهای سنتی در صنایع مختلف، بهویژه در صنعت ورزش، اهمیت فزایندهای پیدا کرده است. هدف پژوهش حاضر، مرور نظاممند مقالات مرتبط با تحول دیجیتال در ورزش، منتشرشده در نشریات علمیپژوهشی کشور، بهمنظور دستهبندی جامع این مطالعات بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی است و از روش تحلیل محتوا برای بررسی مقالات استفاده شده است. جامعه آماری شامل 375 مقاله مرتبط با حوزه فناوری و تحول دیجیتال تا سال 2024 بود که با جستوجوی کلمات کلیدی مانند: دیجیتال، فناوری، رسانههای مجازی، پلتفرم، وبسایت، نرمافزار، در نشریات علمی پژوهشی مدیریت ورزشی و پایگاههای علمی گردآوری شد. نتایج نشان میدهد که دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیامنور بیشترین فعالیت را در این حوزه دارند و دانشگاههای تهران، فردوسی و تبریز نیز بهطور قابل توجهی به این موضوع پرداختهاند. همچنین، در استناددهی به این مقالات، بیشتر از منابع لاتین استفاده شده و روش تحقیق کمّی در بیش از 57 درصد پژوهشها به کار رفته است. با توجه به اهمیت این مطالعات، پیشنهاد میشود که تحقیقات در حیطه تحول دیجیتال در ورزش با تمرکز بر شناسایی چالشها و فرصتها، ارائه راهکارهای عملی و افزایش همکاری بین دانشگاهها و نهادهای ورزشی انجام شود تا به بهبود کیفیت خدمات ورزشی و افزایش رضایت مخاطبان منجر گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحول دیجیتال؛ فناوری؛ مدیریت ورزش؛ پلتفرمها؛ تحلیل محتوا | ||
| مراجع | ||
|
Abeza, G., O’Reilly, N., & Reid, I. (2013). Relationship marketing and social media in sport. International Journal of Sport Communication, 6 (2), 120-142. doi.org/10.1123/ijsc.6.2.120
Al Ahmed, Mustafa Issa Ali. Hassan, Ahmed K (2023). A System for the Management of Digital Transformation to Develop Productive and Competitive Performance in Sports Facilities. International Journal of Human Movement and Sports Sciences 10(6): 1134-1157. Doi: 10.13189/saj.2022.100604
Asghari, F. Razaghi, M E. Dusti, M. Mehrabi, G. (2015). Investigating the Positive and Negative Reasons for Athletes to Enter Politics. Journal of Organizational Behavior Management in Sport, 2(2), 31-39. 20.1001.1.25384023.1394.2.2.3.7 (in Persian).
Asheghi, B., HematiNezhad, M. A., & ramzaninejad, R. (2023). Content analysis and review of the status of articles published in the Quarterly Journal of Sports Management and Development. Sport Management and Development, 11(4), 214-234. https://doi.org/10.22124/jsmd.2020.16258.2297 (In Persian).
Badiegohar, R. and PourSoltani, H. (2019). Analysis of Sport Essays in Iranian Scientific and developmental Journal. Communication Management in Sport Media, 6(4), 41-47. doi: 10.30473/jsm.2018.40394.1263. (In Persian)
Beigmohamadi, T., Asheghi, B., Hematinezhad toli, M. A. and Atta Jafar, S. (2023). Content Analysis and Review of Articles Related to Women's Sports Management in Iranian Scientific Research Journals. Communication Management in Sport Media, 11(1), 47-61. doi: 10.30473/jsm.2022.63720.1615. (in Persian).
Brynjolfsson, E. and Hitt, L.M. (2000) Beyond Computation: Information Technology, Organizational Transformation and Business Performance. Journal of Economic Perspectives 14(4). DOI: 10.1257/jep.14.4.23
Fehrer, J., Woratschek, H., Germelmann, C.C and Brodie, R.J. (2018). Dynamics and drivers of customer engagement: within the dyad and beyond. Journal of Service Management 29(3). doi.org/10.1108/JOSM-08-2016-0236.
Ghasemi, H. (2014). Content analysis of physical education dissertations and theses in Payam Noor University based on research methodology. New Trends in Sport Management, 1(3), 65-74. (In Persian).
Ghasemi, Hamid et al. (1402). Comprehensive Guide to Physical Fitness. Andishe Ara Publications, Tehran. (in Persian).
Ghasemi, Parsa. (2007). "Sports Tourism in Iran." The Fifth International Sports Science Congress Towards the Future. (in Persian).
Gonza´lez, Ana Marı´a Magaz. Tasco, Marta Garcı´a. Pinto, Ce´sar Sahelices, Ana Marı´a Gallardo. and Juan Carlos Guevara Pe´rez. (2023). Technology and digital transformation for the structural reform of the sports industry: Building the roadmap. Sports Engineering and Technology, sagepub.com/journals-permissions DOI: 10.1177/17543371231197323
Guzmán-Ortiz, C., Navarro-Acosta, N., Florez-Garcia, W., & Vicente-Ramos, W. (2020). Impact of digital transformation on the individual job performance of insurance companies in Peru. International Journal of Data and Network Science, 4(4), 337-346. doi.org/10.5267/j.ijdns.2020.9.005
Hassanzadeh, Mohammad. (2005). Sports Marketing, Tehran: Porsman Publications. (in Persian).
Hess, T., Matt, C., Benlian, A., and Wiesboeck, F. (2016). Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quart. Execut., 15(2), 123-130.
Khodaparast M, Salimi M. (2015). Review of sports marketing articles in scientific research journals using citation and content analysis. New Approaches in Sports Management. 3 (10): 57-72. (in Persian).
Kian, Elaheh Shahrnaz (2022). Investigating the impact of marketing on social networks on attracting audiences for the O-Sports discipline. Master's thesis, Rahbord shomal Institute of Higher and Non-Profit Education. (in Persian).
Lauth Poulsen, Nanna Juli. (2021). Digital transformation in sports: How digital transformation influence value creation in sports organizations, Master Thesis, in Business Administration and E-Business. Copenhagen business school.
Legner, C., Eymann, T., Hess, T., Matt, C., Böhmann, T., Drews, P., Mädche, A., Urbach, N. and Ahlemann, F. (2017), “Digitalization: opportunity and challenge for the business”59: 301-308 doi.org/10.1007/s12599-017-0484-2
Moghadas, M. and Kalateh Seyfari, M. (2017). Analysis of the Impact of Media on Consumer Attitudes toward the Brand and PurchaseIntention (Case Study: Sports Apparel Manufacturer Majid). Communication Management in Sport Media, 5(1), 63-72. 20.1001.1.23455578.1396.5.1.5.9 (in Persian).
Reis, J., Amorim, M., Melão, N., and Matos, P. (2018). Digital Transformation: A Literature Review and Guidelines for Future Research. Trends and Advances in Information Systems and Technologies. Springer International Publishing AG, pp. 411- 421.
Rezaei Soufi, M., Khasseh, A. A., & Khasseh, A. (2018). A Scientometric Analysis of Iranian Sport Sciences Researchers in ISI. Communication Management in Sport Media, 5(3), 49-62. 20.1001.1.23455578.1397.5.3.4.6 (In Persian).
Salimi, M., Soltan Hosseini, M. and Naderian Jahromi, M. (2015). The Evaluation of Iran’s Sport Marketing Development Obstacles. Sport Management Studies, 7(29), 13-36. (in Persian).
Saunders, M., Lewis, P. and Thornhill, A. (2016). Research methods for business Students. 7th ed. Pearson Education, UK: Prentice Hall.
Srivastava, G., & Bag, S. (2023). Modern-day marketing concepts based on face recognition and neuro-marketing: a review and future research directions. Benchmarking: An International Journal31(2), 410-438. Doi: 10.1108/BIJ-09-2022-0588
Tahmasian, N. (2007). Content analysis of tales and stories of children of B and C age groups of 2001-2005 in terms of their impact on the treatment of childhood anxiety and depression (Unpublished BSc Master of Science in). Islamic Azad University Research Sciences Branch. (In Persian).
Vial, G., 2019. Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144. doi.org/10.1016/j.jsis.2019.01.003
Woratschek, H., Horbel, C., and Popp, B. (2014) The sport value framework – a new fundamental logic for analyses in sport management, European Sport Management Quarterly, 14(1), 6-24. doi.org/10.1080/16184742.2013.865776
Xiao, X., Chian Tan, F. Ter, Lim, E. T. K., Henningsson, S., Vatrapu, R., Hedman, J., Tan, C. W., Clemenson, T., Mukkamala, R. R., and Van Hillegersberg, J. (2018). Sports Digitalization: An Overview and A Research Agenda. Event. 38th International Conference on Information Systems: Transforming Society with Digital Innovation, ICIS 2017: Transforming Society with Digital Innovation, pp. 1-21.
Yang, M., Sulaiman, R., Yin, Y., Mallamaci, V., & Alrabaiah, H. (2022). The effect of business intelligence, organizational learning and innovation on the financial performance of innovative companies located in Science Park. Information Processing & Management, 59(2), 102852. doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102852
Zardoshtian, S., Abbasi, H. and Khanmoradi, S. (2018). The Effect of Media Literacy on Entrepreneurship Capabilities with the Mediator Role of Information Literacy in Students of Sport Sciences. Communication Management in Sport Media, 5(2), 41-54. 20.1001.1.23455578.1396.5.2.3.9 (in Persian). | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |
||