
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,405 |
تعداد مقالات | 17,231 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,649,202 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,835,309 |
معماران یادگیری: محیط سازندهگرا و پیامدهای آن بر عملکرد و درگیری تحصیلی در ریاضیات پایه ششم | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.68580.1300 | ||
نویسندگان | ||
محسن حاجیتبار فیروزجائی* 1؛ لیلا دیوسالار2؛ میمنت عابدینی بلترک3 | ||
1'گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه درسی، دانشگاه مازندران ، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: امروزه، در نظامهای آموزشی پویا، رویکرد سازندهگرایی، به عنوان پارادایمی نوین در طراحی محیطهای یادگیری، بر نقش فعال دانشآموز در ساخت دانش تأکید دارد و میتواند پیامدهای مثبتی بر یادگیری داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای محیط یادگیری سازندهگرا بر عملکرد و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم در درس ریاضیات بوده است. روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم شهر آمل در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 5487 نفر بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی جایگزینی، 60 نفر (30 نفر در گروه کنترل و 30 نفر در گروه آزمایش) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استاندارد عملکرد تحصیلی فام و تایلر(1999) و درگیری تحصیلی زرنگ (1392) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که محیط یادگیری سازندهگرا بر عملکرد تحصیلی و ابعاد آن شامل خودکارآمدی(472/0= ES،05/0>p)، تاثیرات هیجانی(535/0= ES،05/0>p)، برنامهریزی(548/0= ES،05/0>p)، فقدان کنترل پیامد(317/0= ES،05/0>p)، انگیزش(143/0= ES،05/0>p) و نمره کل عملکرد تحصیلی(644/0= ES،05/0>p) تأثیر معناداری دارد. همچنین، محیط یادگیری سازندهگرا بر خردهمقیاسهای درگیری شناختی(181/0= ES،05/0>p)، درگیری انگیزشی(153/0= ES،05/0>p)، درگیری رفتاری(059/0= ES،05/0>p) و نمره کل درگیری تحصیلی(317/0= ES،05/0>p) نیز مؤثر بوده است. نتیجه گیری: بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که طراحی و اجرای محیطهای یادگیری سازندهگرا به طور قابل توجهی منجر به بهبود عملکرد و افزایش سطح درگیری تحصیلی دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط یادگیری سازندهگرا؛ عملکرد تحصیلی؛ درگیری تحصیلی؛ دانشآموزان؛ ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |