
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,388 |
تعداد مقالات | 17,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,719,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,271,119 |
بررسی تجربی اثر انعطافپذیری بال بر عملکرد آیرودینامیکی پرنده بالزن | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.64484.3485 | ||
نویسندگان | ||
حمزه اشراقی1؛ مجتبی رمضانی ولوجردی* 2؛ محمود مانی1 | ||
1امیرکبیر | ||
2دانشکده مهندسی هوافضا-دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران-ایران | ||
چکیده | ||
پیکره بالزن با الهام گرفتن از پرندگان و حشرات در طبیعت طراحی شده؛ سامانه الکترومکانیکی آن با ایجاد نوسان و حرکت رفت و برگشتی بال وظیفه تامین نیروهای برآ و پیشران را ایفا میکند. این نوع پیکرهبندی به دلیل عدم نیاز به موتور با دور بالا -در قیاس با وسایل پرنده بال ثابت و بال گردان- قابلیت پنهانکاری بالاتری دارد. بهبود کارایی آیرودینامیکی و عملکرد ماموریتی این نوع پیکرهبندی مورد توجه پژوهشگران قرار داشته؛ پژوهش حاضر به بررسی تجربی اثر انعطافپذیری بال بر عملکرد آیرودینامیکی و تولید نیروهای پیشران و برآ میپردازد. سه پیکره بال صلب، بال انعطافپذیر نرم و نیز بال انعطافپذیر سخت طراحی و ساخته شده؛ در زوایای مختلف حمله و نیز طیف بسامد تحت آزمون تجربی در تونل باد قرار گرفته است. نتیجه آزمون نشان داد تأثیر بسامد بیبعد شده بر ضریب برآ با افزایش زاویه حمله بیشتر شده است به گونهای در زوایای حمله بالا خصوصاً در بال صلب ضریب نیروی برآ تا 90 درصد افزایش یافته است. محدوده عملکرد بهینه هر یک از سه پیکره ذکر شده در نتایج پژوهش ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرنده بالزن؛ روش تجربی؛ تونل باد؛ عملکرد آیرودینامیکی؛ بال انعطافپذیر؛ بال صلب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |