
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,414 |
تعداد مقالات | 17,374 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,045,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,285,308 |
بررسی تجربی اثر انعطافپذیری بال بر عملکرد آیرودینامیکی پرنده بالزن | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 55، شماره 3 - شماره پیاپی 112، آبان 1404، صفحه 11-20 اصل مقاله (842.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.64484.3485 | ||
نویسندگان | ||
حمزه اشراقی1؛ مجتبی رمضانی ولوجردی* 1؛ محمود مانی2 | ||
1دانش آموخته دکتری، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پیکره بالزن با الهام گرفتن از پرندگان و حشرات در طبیعت طراحی شده است؛ سامانه الکترومکانیکی آن با ایجاد نوسان و حرکت رفت و برگشتی بال وظیفه تامین نیروهای برآ و پیشران را ایفا میکند. این پژوهش به بررسی تجربی اثر انعطافپذیری بال بر عملکرد آیرودینامیکی و تولید نیروهای پیشران و برآ میپردازد. مشخصات آیرودینامیکی برای سه بال صلب، انعطافپذیر نرم و انعطافپذیر سخت در سرعت 5 متر بر ثانیه، زوایای حمله 0 تا 24 و بسامد بی بعد شده 0 تا 6/0 مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه آزمون نشان داد تأثیر بسامد بیبعد شده بر ضریب برآ با افزایش زاویه حمله بیشتر شده است به گونهای در زوایای حمله بالا خصوصاً در بال صلب ضریب نیروی برآ تا 90 درصد افزایش یافته است. محدوده عملکرد بهینه هر یک از سه پیکره ذکر شده در نتایج پژوهش ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پرنده بالزن؛ روش تجربی؛ آیرودینامیک ناپایا؛ عملکرد آیرودینامیکی؛ بال انعطاف پذیر؛ بال صلب | ||
مراجع | ||
https://doi.org/10.1016/j.cja.2024.01.006
http://dx.doi.org/10.1007/s10483-019-2532-8
http://dx.doi.org/10.1007/s12046-018-1018-4
http://dx.doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2019.102712
http://dx.doi.org/10.1007/s42235-019-0035-2
https://doi.org/10.22060/mej.2021.15292.6090
https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23223278.1399.9.2.9.9
https://doi.org/10.22060/mej.2020.17937.6691
http://dx.doi.org/10.1063/5.0071910
http://dx.doi.org/10.1007/s10494-022-00366-2
https://doi.org/10.1016/j.cja.2022.06.009
https://doi.org/10.1063/5.0146636
http://dx.doi.org/10.1108/RIA-01-2024-0006
https://doi.org/10.1088/1748-3190/ad5e50
https://doi.org/10.1109/JSTARS.2024.3354274 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14 |