
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,405 |
تعداد مقالات | 17,205 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,548,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,779,408 |
شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقا برند باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1403، صفحه 202-220 اصل مقاله (2.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.67053.1106 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه مجیدی* 1؛ سید عماد حسینی* 2؛ علی افروزه2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقا برند باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و همبستگی بوده و بهصورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا و متخصصین بازاریابی ورزشی بود. نمونهگیری بهصورت در دسترس و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود در نهایت 201 پرسشنامه جمعآوری شد. پایایی با آلفای کرونباخ تأیید شد (α>0.70). دادهها بهصورت الکترونیکی گردآوری و با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان می دهد عامل استراتژِ ی های باشگاه (با ضریب 831/0) در اولویت اول در زمینه عوامل موثر ارتقا برند باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا قرار دارد و اولویت آخر مربوط به ساختار سازمانی باشگاه (با ضریب 534/0) بوده است. مدیریت کارآمد، با ایجاد و توسعه شبکههای تجاری داخلی و بینالمللی پویا و تعامل مستمر و هدفمند با ذینفعان مختلف، از جمله هواداران، حامیان مالی، رسانهها و نهادهای رسمی، به عنوان موتور اصلی و پیشران تحول برند شناخته میشود. این نوع مدیریت نهتنها درک عمیقی از محیط متغیر و پیچیده بازار دارد، بلکه توانایی پیشبینی روندهای آتی و واکنش سریع و هوشمندانه به تغییرات اقتصادی، فرهنگی و فناوری را نیز داراست، که این امر موجب حفظ مزیت رقابتی و پایداری برند میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار سازمانی؛ ساختار محیطی؛ مدیریت؛ استراتژی؛ برندسازی | ||
مراجع | ||
Baena, V. (2019). Global marketing strategy in professional sports. Lessons from FC Bayern Munich. Soccer & Society, 20(4), 660-674. doi:10.1080/14660970.2017.1379399
Brakhas, H., Shabani, J. S., & Ziya, M. J. (2023). Designing a Model to Promote the brand position Of the sports club industry in Iran. Journal of Research in Sport Management and Movement Behavior - Issue 41 doi:10.61186/JRSM.13.25.109 (In Persian).
Chen, Y.-S., Lin, M.-J. J., & Chang, C.-H. (2009). The positive effects of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets. Industrial marketing management, 38(2), 152-158. doi:10.1016/j.indmarman.2008.12.003
Derakhshan, A., Kohandel, M., Abdolmaleki, H., & Khalifeh, S. N. (2025). The effect of open innovation and social media marketing on brand authenticity of football clubs with the mediation of value creation and brand image. Sports Marketing Studies, 5(4). doi:10.22034/sms.2024.139707.1250 (In Persian).
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. doi:10.1177/002224378101800104
Hassanzadeh, S., Barghi Moghadam, J., Janani, H., & Najafzadeh, M. R. (2024). Developing a Model for the Development of Private Iranian Football Club Management. Research in Sport Management and Marketing, 5(1), 88-105. doi:10.22098/rsmm.2023.10697.1106 (In Persian).
Heidari, A., Salimi, M., & Nazari, R. (2024). Providing a co-creation model of brand value of professional football clubs. Sport Physiology & Management Investigations, 16(2), 115-125. doi:20.1001.1.20087624.1400.13.44.5.5 (In Persian).
Hu, L. t., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. doi:10.1080/10705519909540118
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal, 20(2), 195-204. doi:10.1002/(SICI)1097-
Jaberi, A. (2023). Developing the brand equity of football clubs: The partial role of identity distinction, identity attractiveness, and fan-team identification (Case study: Iranian Premier Football League). Sports Business Journal, 3(4), 13–28. https://doi.org/10.22051/sbj.2023.42889.1073
Keller, K. L., & Lehmann, D. R. (2006). Brands and branding: Research findings and future priorities. Marketing science, 25(6), 740-759. doi:10.1287/mksc.1050.0153
Kiani, M. S., & Nazari, L. (2022). Investigating Brand Equity in Sports Product Advertisements and Recommending it to Consumers. Sports Business Journal, 2(2), 169-181. [In Persian]. https://doi.org/10.22051/sbj.2022.41652.1050
Kimamo, M. (2025). In the middle of the park: How brand equity exists within football official and Fan TV YouTube communities (Doctoral dissertation).
Kunkel, T., Doyle, J. P., Funk, D. C., Du, J., & McDonald, H. (2016). The development and change of brand associations and their influence on team loyalty over time. Journal of Sport Management, 30(2), 117-134. doi:10.1123/jsm.2015-0129
Kurtulan, A., & Begeç, S. (2023). Effects of Social Responsibility Practices on the Brand Image, Brand Awareness, and Brand Loyalty of Sponsor Businesses: A Study on Sports Clubs. Economics, 17(1), 20220055. doi:10.3390/admsci13050118
Ma, S., & Kaplanidou, K. (2021). How Corporate Social Responsibility and Social Identities Lead to Corporate Brand Equity: An Evaluation in the Context of Sport Teams as Brand Extensions. Sport Marketing Quarterly, 30(1), 16-29. https://doi.org/10.32731/SMQ.2 91.032021.02
Manoli, A. E. (2024). Strategic brand management in and through sport. Journal of Strategic Marketing, 32(6), 814-821. doi:10.1080/0965254X.2022.2059774
Mirzaei, S., Sharifi, M., & Sheikh Rezaei, M. (2021). Providing a paradigm model for enhancing the strategic position of Sepahan Club’s brand. Sport Marketing Management Quarterly, 9(33), 95–112. https://doi.org/10.22098/rsmm.2021.XXXX (In Persian).
Mohammadi, A., Ghanbarzadeh, H., & Va’ezi, S. (2020). The effect of social media on the brand equity of Persepolis Football Club. Sport Marketing Management, 8(28), 67–84. https://doi.org/10.22098/rsmm.2020.XXXX (In Persian).
Mohammadi, A., Majedi, N., & Nobakhat, Z. (2021). Explaining and Prioritizing the Brand Evaluation Indicators of the Iranian Futsal Super League Clubs. Sport Sciences Quarterly, 13(42), 38-57. (In Persian).
Murtagh, F., & Heck, A. (2012). Multivariate data analysis. Springer Science & Business Media.
Pan, P.-L., & Phua, J. (2021). Connecting sponsor brands through sports competitions: an identity approach to brand trust and brand loyalty. Sport, Business and Management: An International Journal, 11(2), 164-184. doi:10.1108/SBM-01-2019-0003
Pina, R., & Dias, Á. (2021). The influence of brand experiences on consumer-based brand equity. Journal of Brand Management, 28(2), 99-115. https://doi.org/10.1057/s41262-020- 00215-5
Ramezani Nezhad, R., Benar, N., Naghavi, M., & Amini, K. (2022). Investigating the effect of athlete brand image dimensions on the brand equity of Rasht football clubs (Case study: SpeedRoad and Damash teams). Sport Physiology & Management Investigations, 14(1), 99-112. doi:10.34785/J021.2022.766(In Persian).
Schwarz, E. C., & Hunter, J. D. (2017). Advanced theory and practice in sport marketing. Routledge.
Sorayya Roohi Bohloli Ahmadi, Nahid Atghia, Seyed Morteza Azimzadeh, Ali Nazarian, (2023). Analyzing the effect of sensory marketing on brand promotion of sports venues, Journal of Sport Management Review, 14(76), 317-338. magiran.com/p2565920
Stone, M., & Geisser, S. (1975). Title of the article or book chapter. Title of the Journal or Book, Volume(Issue), pages. https://doi.org/xxxxxxx
Tarighi, R., Pashaklaei, N. R., Salehi Rostami, M., & Salahi Kojour, A. (2021). The Factors Affecting Brand Associations of the Iranian Football League Organization. Journal of New Studies in Sport Management, 2(4), 300-312. [In Persian]. https://doi.org/10.2210 3/jnssm.2021.18412.1035
Van Der Burg, T. (2022). Competitive balance and demand for football: A review of the literature. Journal of Sports and Leisure Management doi:10.1080/23750472.2023.2206815
Varea Calero, A. D., Ramírez-Hurtado, J. M., Rejón-Guardia, F., & Berbel-Pineda, J. M. (2025). Football fan engagement: sponsorship brand value and consumer purchase intentions. Management Decision.
Vila-López, N., Kuster-Boluda, I., Mora-Pérez, E., & Sarabia Sanchez, F. (2024). The role of sports on destination branding: A bibliometric study. Journal of Vacation Marketing, doi:0.1177/13567667241272811
Zheng, L., & Xu, Y. (2024). Exploring the impact of athlete brand image on fans’ behavioural outcomes: the role of emotional attachment and perceived price value. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. doi:10.1108/IJSMS-01-2024-0030 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |