
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,373 |
تعداد مقالات | 16,875 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,325,585 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,032,250 |
بهینه سازی مبادلهکن گرمایی فشرده باتری ولتاژ بالای خودروی هیبریدی بهمنظور افزایش توان گرمایی و کاهش جرم | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.62893.3447 | ||
نویسنده | ||
سید عبداله موسوی* | ||
گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده در مطالعه حاضر سامانه مدیریت گرمایی باتری ولتاژ بالای خودروی هیبریدی با استفاده از مدل جدید دارای جزئیات هندسی مبادلهکن گرمایی (رادیاتور) باتری در نرمافزار GT-SUITE مدلسازی و نتایج مدل با نتایج تست خودرو صحهگذاری شده است. سپس مشخصات بهینه مبادلهکن گرمایی با هدف افزایش توان گرمایی و کاهش جرم مبادلهکن گرمایی بررسی شده است. عوامل تعداد، طول، ارتفاع لولهها و گام پره برای بهینهسازی مبادلهکن گرمایی انتخاب و بهینهسازی با استفاده از الگوریتم ژنتیک برای ۱۵ نسل با جمعیت اولیه ۱۶ مورد انجام شد. با توجه به تعارض اهداف مدنظر، نمودار پارتو بهترین نتایج ارائه شد که هر کدام از طرحها میتواند جواب بهینه باشد. نتایج نشان داد با در نظر گرفتن طرح با کمینه جرم، جرم مبادله کن گرمایی ۵۵% نسبت به طرح پایه کاهش و توان انتقال گرمای میانگین 1/4% بهبود مییابد. با هدف بیشینه توان انتقال گرما ، انتقال گرمای میانگین ۱۱% و جرم مبادلهکن گرمایی ۲۶% نسبت به طرح پایه افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودروی هیبریدی؛ مبادلهکن گرمایی؛ الگوریتم ژنتیک؛ باتری ولتاژ بالا؛ باتری لیتیوم - یون؛ مدیریت گرمایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |