
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,232,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,903 |
مطالعه کیفی مولفه های موثر تعامل والدین-معلم از دیدگاه معلمان تربیت بدنی | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.64499.1136 | ||
نویسندگان | ||
سپیده صدوری1؛ مالک احمدی* 2 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2Urmia, Iran | ||
چکیده | ||
تعامل موثر والدین و معلم تربیتبدنی در ارتقای سلامت جسمانی، روانی و رشد اجتماعی-عاطفی دانشآموزان موثر میباشد. با این حال، برخی عوامل موثر میتواند این تعامل را محدود یا تقویت کند. این پژوهش کیفی با هدف بررسی مولفههای موثر در تعامل بین والدین و معلم از دیدگاه معلم تربیتبدنی انجام شده است. از لحاظ هدف، این تحقیق کاربردی و از نظر روش، کیفی و از نوع تجربه زیسته توصیفی است. 16 معلم تربیتبدنی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکدار انتخاب شدند و دادهها از طریق ابزار مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش هفت مرحلهای کلایزی شامل مرور دقیق متن مصاحبهها، و شناسایی ساختار اصلی و به کمک نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 انجام شد. یافتهها نشان داد که مولفههای اصلی شامل ویژگیهای روانشناختی، برقراری ارتباط و همکاری، شرکت در جلسات، عوامل اقتصادی، امکانات و تجهیزات ورزشی، آشنایی با اهداف تربیتبدنی، آگاهی از وضعیت سلامتی و وضعیت جسمانی بودند؛ همچنین، 31 زیرمولفه شناسایی شد. به طور کلی، پیشنهاد میشود سیستم آموزشی از مولفههای موثر شناساییشده در این پژوهش برای بهبود تعامل بین معلم تربیتبدنی و والدین بهره گیرد و برنامههایی برای آموزش و تعامل موثر بین والدین و معلمان برگزار شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعامل والدین-معلم؛ تربیتبدنی؛ دانش آموز؛ پژوهش کیفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |