
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,407 |
برنامه ریزی استراتژیک خیابان کامل شهری (نمونه مورد پژوهی: خیابان آزادی گوهردشت کرج) | ||
فضای شهری و حیات اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 12، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی و پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jprd.2025.61418.1093 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه باباخانی* 1؛ مهدیه فروردین2؛ محمدرضا یزدان پناه شاه آبادی3 | ||
1استادیار شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی. | ||
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران | ||
3استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
طرح خیابان کامل یکی از راهبردهایی است که میتواند امنیت آسایش و دسترسی آسان برای اتومبیل سواران عابرین پیاده دوچرخه سواران و رانندگان وسایل حمل ونقل عمومی را به طورهمزمان فراهم آورد.خیابان کامل خیابان هایی کاملاً طراحی شده برای تمامی کاربران اسـت.تـابـا خیال آسوده در امتداد و سراسر خیابان حرکت کنند.و نشان دهنده یک پارادایم در فلسفه ساخت و ساز جاده های سنتی است. هدف مقاله پیشرو بررسی مفهوم خیابان کامل، شناسایی مؤلفه های دستیابی به آن و امکان سنجی انطباق این رویکرد در خیابان های ایران به عنوان نمونه موردی خیابان آزادی رجایی شهر( گوهردشت)مورد بررسی قرار گرفته است.پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت تحلیلی – توصیفی است و در همین راستا جهت دستیابی به اهداف تحقیق به کمک مطالعات کتابخانه ای و مشاهده میدانی و از مدل تحلیل استراتژیک SWOT و ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPMاستفاده شده است.و نتایج پژوهش نشان میدهد در ماتریس عوامل داخلی و خارجی، امتیاز نهایی عوامل داخلی 81/2 وجمع امتیازهای عوامل خارجی 7۲/2 میباشد که موقعیت استراتژیک محدوده موردمطالعه استراتژی تهاجمی میباشد، بدین معنی که بابهره جستن از نقاط قوت درصدد بهره برداری از فرصت ها برآید و بر اساس مدل QSPMاستراتژی مناسب سازی و جانمایی مبلمان شهری،ارتقا وضعیت زیرساخت ها و تجهیزات پیاده ،بسترسازی برای ایجاد رویدادهای اجتماعی وفرهنگی و افزایش زمینه مشارکت شهروندان بایکدیگر و تقویت امکانات در سیستم حمل و نقل عمومی و مناسب سازی برای استفاده از معلولین و افراد ناتوان در اولویت اول جهت ارتقاء این خیابان به خیابان کامل شهری قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه : برنامه ریزی؛ خیابان کامل شهری؛ خیابان آزادی گوهردشت کرج؛ SWOT؛ QSPM | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |