
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,346 |
مقایسه اثربخشی آموزشهای بار شناختی و خودتعیینگری بر شیفتگی و رفتار کمکطلبی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 18، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404، صفحه 224-239 اصل مقاله (667.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.64274.6505 | ||
نویسندگان | ||
علی معصومی1؛ محمد علی نادی* 2؛ ایلناز سجادیان3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
3گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
شیفتگی تحصیلی و رفتار کمک طلبی از متغیرهای مهم برای دانشآموزان است و زمینه پیشرفت تحصیلی را در آنها ایجاد می نماید. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی آموزش بار شناختی و خودتعیینگری بر شیفتگی تحصیلی و رفتار کمک طلبی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه نواحی ششگانه اصفهان در سال تحصیلی 1403- 1402بودند. روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری دردسترس بود و بدین منظور 63 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه دارای ملاک ورود به مطالعه به طور تصادفی در سه گروه گمارش شدند. در ابتدا از بین نواحی ششگانه اصفهان ناحیه 3 به تصادف انتخاب شد و از بین مدارس متوسطه دوره دوم دخترانه ناحیه 3، دبیرستان غیر دولتی هدفسازان به تصادف انتخاب گردید. در این دبیرستان با برگزاری فراخوان، از دانشآموزانی که تمایل به شرکت در این پژوهش داشتند دعوت به عمل آمد. از بین افراد دارای ملاک های ورود، به تصادف 63 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 23 نفری گمارده شدند. گروه آزمایش اول دوره بسته آموزشی بار شناختی شریف منش و همکاران ( 1400) در 6 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش دوم بسته آموزشی خودتعیینگری جلیلی و همکاران ( 1397) را در 12 جلسه 90 دقیقهای طی نموند گروه کنترل تحت هیچ مداخلهای قرار نگرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008) و رفتار کمک طلبی ریان و پینتریچ (1997) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و با روش تحلیل واریانس با اندازههای مکرر انجام شد. آموزشهای بار شناختی و خود تعیینگری، شیفتگی تحصیلی دانشآموزان و پذیرش کمکطلبی را افزایش داده و اجتناب از کمک طلبی را کاهش داده اند و اثرات آموزش ها در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است. اما بین دو مداخله آموزشی تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. آموزش بار شناختی و خودتعیینگری میتواند یادگیری و شیفتگی و کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشد. معلمان باید از این روشها برای کاهش بار شناختی و تقویت انگیزه درونی دانشآموزان استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش بار شناختی؛ آموزش خودتعیینگری؛ شیفتگی تحصیلی؛ کمک طلبی تحصیلی؛ دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
مراجع | ||
Abotalabi, H. (2020). The effect of academic enthusiasm and academic seriousness on the academic achievement of female elementary students in District 7 of Karaj City. Management and Educational Vision, 2(4 (Serial 6)), 119-134. (In Persian) Akbari Bourng, M; Rahimi Bourng, H. (2016). Explaining the resilience and academic motivation of students based on their perception of the learning environment at Birjand University of Medical Sciences. Medical Education, 27, 222-231. (In Persian) Bandura A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. New Jersey: Prentice-Hall. A.1997. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman. Bakker, A. B. (2008). The work-related flow inventory: Construction and initial validation of the WOLF. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 81 (2), 249-270. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.11.007 Butler R. 2006. An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications. Help seeking in academic settings: Goals, groups, and contexts: 15-44. https://doi.org/10.4324/9780203726563-9 Colombo L, Zito M. (2014). Demands, resources and the three dimensions of Flow at Work. A study among professional nurse https://doi.org/10.4236/ojn.2014.44030 s. De Bruin, A. B., & van Merriënboer, J. J. (2017). Bridging cognitive load and self-regulated learning research: A complementary approach to contemporary issues in educational research. Learning and Instruction, 51, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.06.001 Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives (pp. 75-146). W. H. Freeman. https://doi.org/10.1037/t01619-000 Elliot A, Dweck C. (2005). Handbook of Competence and Motivation, New York. Guilford Press https://doi.org/10.1016/j.acn.2005.07.001. Fullagar C, Kelloway E K. 2009. Flow at work: an experience sampling aporach, Journal of Occupational and Organizational Psychology, 82, 595-615. https://doi.org/10.1348/096317908x357903 Ibarra-Rovillard MS, Kuiper NA. 2011. Social support and social Negativity findings in depression: Perceived responsiveness to basic psychological needs. Clinical Psychology Review, 31, 342-352. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2011.01.005 Jackson, S. A., Martin, A. J., & Eklund, R. C. (2008). Long and short measures of flow: The construct validity of the FSS-2, DFS-2, and new brief counterparts. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(5), 561-587. https://doi.org/10.1123/jsep.30.5.561 Jelili, F; Arefi, M; Ghamrani, A; Manshi, Gh. (2018). Development of a self-determination training package and investigation of its effectiveness on learned helplessness, academic procrastination, academic motivation, help-seeking behavior, and academic flow among students. Unpublished doctoral dissertation, Islamic Azad University, Isfahan (Khorsaghan) Branch. (In Persian) Jelili, F; Arefi, M; Ghamrani, A; Manshi, Gh. (2020). The effect of self-determination training and gender on students' help-seeking behavior. Knowledge and Research in Applied Psychology, 20(1), 122-126. (In Persian) 10.30486/jsrp.2019.663554 Kamtsios S, Karagiannopoulou E. 2012. Conceptualizing students’ academic hardiness dimensions: A qualitative study. Eur J Psychol Educ. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0141-6 Klauer, K J, Leutner, D. (2007). Lehren und Lernen. Einführung in die Instruktions psychologie. Weinheim: Beltz, PVU. Leppink, J. (2010). Adjusting cognitive load to the student’s level of expertise for increasing motivation to learn. In Proceedings of the Eighth International Conference on Teaching Statistics [Conference paper]. Slovenia: Ljubljana. Naqsh, S; Frougie Abri, A; Shafiepour Motlagh, F. (2016). Presenting a model to determine the relationship between academic flow, academic creativity, and academic success with self-actualization based on academic seriousness as a mediator. Research in Curriculum Planning, 13(48), 44-134. (In Persian) Mäkikangas A, Bakker AB, Aunola K Demerouti E. ) 2010( . Job resources and flow at work: Modelling the relationship via latent growth curve and mixture model methodology. JOOP, 83(3):795-814. https://doi.org/10.1348/096317909x476333 Marchand G, Skinner EA. (2007). Motivational dynamics of children's academic help-seeking and concealment. Journal of Educational Psychology, 99(1), 65-82. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.1.65 Martin-Arbos, S., Castarlenas, E., & Duenas, J. M. (2021). Help-seeking in an academic context: A systematic review. Sustainability, 13(8), 4460. https://doi.org/10.3390/su13084460 Motti-Stefanidi, F., & Masten, A. S. (2020). Immigrant youth resilience: Integrating developmental and cultural perspectives. Contextualizing immigrant and refugee resilience: Cultural and acculturation perspectives, 11-31. https://doi.org/10.1007/978-3-030-42303-2_2 Newman RS.1998. Student's help-seeking during problem-solving: Influences of personal and contextual achievement goals. Journal of Educational Psychology, 90:644-658. https://doi.org/10.1037//0022-0663.90.4.644 Niemiec C P, Ryan R M.2009. Autonomy, competence, and relatedness in the classroom Applying self -determination theory to educational practice. Theory and research in Education, 7(2), 133-144. https://doi.org/10.1177/1477878509104318 Nouwen, W., Clycq, N., Struyf, A., & Donche, V. (2022). The role of work-based learning for student engagement in vocational education and training: an application of the self-system model of motivational development. European Journal of Psychology of Education, 37(3), 877-900. https://doi.org/10.1007/s10212-021-00561-1 Plass, J.L, Moreno, R., Brünken, R, editors. (2011). Cognitive load theory. Psychology of Learning and Motivation, 55, 37-76. https://doi.org/10.1017/cbo9780511844744 Qodampour, E., Sarmed, Z. (2003). The role of motivational beliefs in help-seeking behavior and academic achievement of students. Journal of Psychology, 7(2), 112-126. (In Persian) Rahbar, Z; Ahmadi, F; Saedi, M. (2023). Development of electrical teaching materials based on cognitive load theory to improve students' learning levels in online physics education. Journal of Educational Technology, 18(1), 213-226. (In Persian) Reeve J, Jane H, Carrell D, Jean S, Barch J. (2004). Enhancing students engagement by increasing teachers, autonomy support. Motivation & Emotion, 28(2), 147-69. https://doi.org/10.1023/b:moem.0000032312.95499.6f Ryan R M, Deci E L.2017. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: Guilford https://doi.org/10.1521/978.14625/28806 Ryan AM, Pintrich PR. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89(2), 329-341. https://doi.org/10.1037//0022-0663.89.2.329 Ryan, R. M., & Vansteenkiste, M. (2023). Self-determination theory. In The Oxford Handbook of Self-Determination Theory (pp. 3-30). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197600047.013.2 Seif, A. (2012). Modern Educational Psychology. Tehran: Doran Publishing. (In Persian) Rostami, M; Talebpasand, S; Mohammadifard, MA. (2017). The effectiveness of a cognitive load-based instructional program on the learning efficiency of algebraic concepts among seventh-grade female students in Tehran. Bimonthly Journal of Teaching Strategies in Medical Sciences, 10(4), 322-333. (In Persian) Sharif Mansh, M; Ghamrani, A; Nadi, MA; Sajadian, E. (2021). Comparison of the effects of cognitive load training and metacognitive training on internalized behavioral problems in first-year female high school students. Journal of Exceptional Children, 21(4), 127-140. URL: http://joec.ir/article-1-1226-en.html (In Persian) Schnotz W, Fries S, Horz H. 2009.Motivational aspects of cognitive load theory. In M. Wosnitza, S. A. Karabenick, A. Efklides, & P. Nenniger (Eds.), Contemporary motivation research: From global to local perspectives (Pp: 69–96). New York. https://doi.org/10.1017/cbo9780511844744.013 Sweller, J. (2020). Cognitive load theory and educational technology. Educational Technology Research and Development, 68(1), 1-16. https://doi.org/10.1007/s11423-019-09701-3 Sweller, J. (2023). The development of cognitive load theory: replication crises and incorporation of other theories can lead to theory expansion. Educational Psychology Review, 35(4), 95. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09817-2 Syam, M. (2023). Exploring the Influence of Emotional Autonomy on Academic Flow Theory: A Study on Cadets at Politeknik Ilmu Pelayaran (PIP) Makassar. Journal of Education Method and Learning Strategy, 1(02), 59-68. https://doi.org/10.59653/jemls.v1i02.72 Takir A, Aksu M. (2012). The Effect of an Instruction Designed by Cognitive Load Theory Principles on 7th Grade Students’ Achievement in Algebra Concepts and Cognitive Load. Journal of Creative Education, 3(2), 232-240. https://doi.org/10.4236/ce.2012.32037 Van Merriënboer J, Sweller J. (2005). Cognitive load theory and complex learning: Recent developments and future directions, Educational Psychology Review, 17 (2), 147-177. https://doi.org/10.1007/s10648-005-3951-0 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 96 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |