| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,435 |
| تعداد مقالات | 17,653 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,493,051 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,238,849 |
شناسایی فرصت های فضای مجازی در محیطهای یادگیری از منظر دانشآموزان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1404، صفحه 87-106 اصل مقاله (1.17 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65006.1206 | ||
| نویسندگان | ||
| جعفر فریدی اسفنجانی1؛ صادق رضایی* 2؛ ابوطالب سعادتی شامیر3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه آموزشی تربیتی ، دانشگاه تربیت افسری پلیس، تهران ، ایران | ||
| 3استاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی فن آموزشی نقشه مفهومی بر تفکر تحلیلی، خودنظمدهی وعملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر ابتدایی شهر تبریز انجام یافته است. روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایههای دهم و یازدهم مقطع متوسطه دوم نواحی ۳ و۴ شهر تبریز به تعداد 15358 نفر بودند. در این پژوهش نمونه آماری 374 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. ابزار گرداوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته دارای 26 گویه در مقیاس پنج درجهای لیکرت بود که روایی سازه آن بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی به تایید رسید و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 94/0 به دست آمد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که فرصتهای فضای مجازی در محیطهای یادگیری برای دانشآموزان شامل بهبود فرایند یاددهی-یادگیری، تقویت پایههای اعتقادی،شناخت محدودیتها و کمک به جامعهپذیری و سازگاری می شود. نتیجه گیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که فضای مجازی فرصتهای بیشماری را در محیط یادگیری برای دانشاموزان فراهم میسازد | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرصتها؛ فضای مجازی؛ یادگیری الکترونیکی؛ محیط یادگیری؛ دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
اربابی، فاطمه (1401). تاثیر گسترش فضای مجازی و عدم علاقه دانش آموزان به یادگیری در دوران پساکرونا. نشریه پژوهشنامه اورمزد،58(2)، 179-192.
اکبری، صادق( 1393) .فضای مجازی درانتظارتولید محتوای دینی. فصلنامه کتابداری،آرشیو ونسخه پژوهی-ره آورد نور، 13(54)، 43-48.
الیاسی، مهناز؛ مهدیون، روح اله و رفیعی, محسن (1402). رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پیوند با مدرسه با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه. رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی، 1(1)، 53-69.
پورنقدی, بهزاد (1397). فرصتها و تهدیدهای امنیت در شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران, 7(2), 87-98.
تاجیک اسماعیلی، سمیه و عرفان، سکینه (1398). رابطه نحوه برخورد مدارس با استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی با کاهش استفاده آسیب زا از این شبکه ها در میان دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر تهران. علوم خبری، 8(32)، 163-182.
ترکاشوند، سینا؛ مینایی نژاد، محمد؛ مرادیان محمدیه، وحیده و هاشمی، فاطمه السادات (1400). واکاوی نقش آموزش به شیوه مجازی در بازتولید نابرابری آموزشی. رشد فناوری، 18(69 )، 46-54
تولایی، روح اله؛ صباغی، زهرا و نظافتی، نوید (1396). شناسایی و تحلیل فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی در فضای مجازی, مورد مطالعه،دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3 (پیاپی 39) )، 153-175.
رستم-زاده، فرشید، شجاعآبادی، شهروز، و اسدی، صنم. ( ١٤٠٢ ). تاثیر آموزش مجازی بر انگیزش .١٤٠١- پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ١٤٠٠.کنفرانس بین المللی مدیریت و صنعت.
خضری، زینب، ١٤٠٢ ، بررسی تاثیر آموزش الکترونیکی بر ایجاد انگیزه و پیشرفت تحصیلی، دانشآموزان، اولین همایش بین المللی معلمان برتر و مدارس پیشرو در هزاره سوم، بوشهر.
شرفی، محمد رضا (1399) بحران هویت، تهران: نشر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات بی تا.
شاه بیگی، نازنین و نظری، سمانه. (1390). آموزش مجازی، مزایا و محدودیت ها. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش. علوم پزشکی یزد،6(1):47-54
عزیزی، محسن؛ فرج اللهی، مهران؛ سراجی، (1397). کاربست ویژگیهایمؤلفه های برنامه ی درسی مجازی، در دوره های آموزش مجازی علوم پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، (31)11:62-70
عزیزی، زینب، حسینی نژاد،حسین(1400) فرصت ها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه .پدیدارشناسی. نشریه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی .153-172
عامری، احد و عابدینی مهنوش (1399). مطالعه تطبیقی پیشرفت حرفه ای معلمان در فناوری اطلاعات در کشورهای کره جنوبی، مالزی، سنگاپور. فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، 32(3)، 1-5.
فریدی، جعفر؛ رضایی، صادق و ابوطالب، سعید (1402). شناسایی چالشها و فرصتهای پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذراندن بحرانها: یک مطالعه پدیدار شناسی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 3(12)، 1-9.
مشایخ، فرحناز و حاجی زاده، هانیه (1402). فرصت ها و آسیب های فضای مجازی. فصلنامه انگاره های نو در تحقیقات آموزشی، 2(2)، 91-113.
محمودی آذر، رزگار (1401) تاثیر فعالیت و یادگیری فضای مجازی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، بندرعباس.
Akbari, Sadiq(2014). Virtual space waiting for the production of religious content, Library Quarterly, Archive and Research Edition-Rehavard Noor, 13th, No. 54 Arbabi,F(2023) The impact of the expansion of virtual space and students' lack of interest in learning in the post-corona era. Journal: Ormazd Research Journal No.58(2).(pp172-192). Ameri,A.Abedini,M(2019). A comparative study of the professional development of teachers in information technology in the countries of South Korea, Malaysia, and Singapore, New Research Quarterly in Humanities, No. 32, Volume 3 Asim, S., Ponners, P. J., Bartlett, C., Parker, A., & Star, R. (2020). Differentiating Instruction: For Middle School Students in Virtual Learning Environments. Delta Kappa Gamma Bulletin, 86(3). Burkle, M. (2009, September). Learning in virtual worlds: The challenges and opportunities. In 2009 International Conference on CyberWorlds (pp. 320-327). Basilaia , G.& Kvavadze , D. (2020). Business and Technology University, Tbilisi GEORGIA Corresponding Author. Dung, D. T. H. (2020). The advantages and disadvantages of virtual learning. IOSR Journal of Research & Method in Education, 10(3), 45-48. Domingo, J. R., & Bradley, E. G. (2018). Education student perceptions of virtual reality as a learning tool. Journal of Educational Technology Systems, 46(3), 329-342. Faridi, J,. Rezaei, S,. Abutaleb, (2023). Identifying the challenges and opportunities facing the educational system in virtual space to overcome crises: a phenomenological study. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences. Sari Azad University Howard, T. O., Winkelmes, M. A., & Shegog, M. (2020). Transparency teaching in the virtual classroom: Assessing the opportunities and challenges of integrating transparency teaching methods with online learning. Journal of Political Science Education, 16(2), 198-211. Hyseni Duraku, Z. & Hoxha, L.(2020), The impact of COVID-19 on education and on the well-being of teachers , parents , and students: Challenges related to remote online (learning and opportunities for advancing the quality of) Education , See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/341297812 Ghafran Thani, E,. Ghanbarzahi, M,. Alizadeh, M,. Sheikhi, F (2023). The effect of cyberspace on students' concentration and learning. The third international conference on health, educational sciences and psychology. Kurbakova, S., Volkova, Z., & Kurbakov, A. (2020, July). Virtual learning and educational environment: New opportunities and challenges under the COVID-19 pandemic. In 2020 The 4th International Conference on Education and Multimedia Technology (pp. 167-171) Ladouceur, A. & Hum, D. (2013). E-learning the new frontier. Retrieved from www.cata.ca/china/ Liang, Z., da Costa Junior, M. G., & Piumarta, I. (2020, December). Opportunities for improving the learning/teaching experience in a virtual online environment. In 2020 ieee international conference on teaching, assessment, and learning for engineering (tale) (pp. 243-250). IEEE. DOI: 10.1109/TALE48869.2020.9368419 Molnár, G. (2013). Challenges and opportunities in virtual and electronic learning environments. In 2013 IEEE 11th International Symposium on Intelligent Systems and Informatics (SISY) (pp. 397-401). IEEE. doi: 10.1109/SISY.2013.6662610. Nalluri, S. P., Reshma, L., & Munavalli, J. R. (2021, April). Evaluation of virtual reality opportunities during pandemic. In 2021 6th International Conference for Convergence in Technology (I2CT) (pp. 1-6). IEEE. doi: 10.1109/I2CT51068.2021.9418003. Novoselova, O. V. (2023). Virtual Internationalization at Universities: Opportunities and Challenges. Artificial Intelligence in Higher Education and Scientific Research: Future Development, 59-77. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-19-8641-3_5 Rana, S., Singh, A. K., Singhania, S., Verma, S., & Haque, M. M. (2021). Revisiting the factors influencing teaching choice framework: Exploring what fits with virtual teaching. Global Business Review, 09721509211015369. https://doi.org/10.1177/09721509211015369 Schott, C., & Marshall, S. (2018). Virtual reality and situated experiential education: A conceptualization and exploratory trial. Journal of computer assisted learning, 34(6), 843-852. https://doi.org/10.1111/jcal.12293 Tadesse, S. & Muluye ,W.(2020) The Impact of COVID-19 Pandemic on Education System in Developing Countries, Journal of Social Sciences, 2020, 8, 159-170 https://www.scirp.org/journal/jss
Withers, M., Monfared, M., Fung, F. M., Lee, V. W., Ramírez, C. A. L., Mendoza, M. A. F. & Vandegrift, E. (2021). Teaching in virtual environments: global educational development to respond to challenges and opportunities of the COVID-19 pandemic. Transformative Dialogues: Teaching and Learning Journal, 14(2). Zornoza, A., Orengo, V., & Peñarroja, V. (2009). Relational capital in virtual teams: the role played by trust. Social Science Information, 48(2), 257-281. https://doi.org/10.1177/0539018409102414 Zornoza A., Orengo V., Penarroja S. (2009). Relational Capital in- Virtual Teams: The Role Played by Trust, Social Science Information, Vol48-no2, pp:257-281 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 332 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |
||