| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,436 |
| تعداد مقالات | 17,652 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,514,928 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,257,727 |
رابطه خودکارآمدی و اعتیاد به اینترنت با اهمال کاری تحصیلی نوجوانان به واسطه خودتنظیمی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1404، صفحه 107-120 اصل مقاله (745.55 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65524.1215 | ||
| نویسندگان | ||
| نسرین گنجه ای* 1؛ جلیل باباپور خیرالدین2 | ||
| 1دکتری روانشناسی، پردیس بین المللی ارس، دانشگاه تبریز | ||
| 2استاد روانشناسی ، دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خودکارآمدی و اعتیاد به اینترنت با اهمال کاری تحصیلی نوجوانان به واسطه خودتنظیمی بود.جامعه پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر تبریز بود که از میان آنها200 نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سواری (1390)، خودکارآمدی موریس (2001)، پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی صادق زاده و همکاران (1397) و خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995) بودند. داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار 24 AMOSو 25SPSS تحلیل شدند.نتایج نشان داد بین خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی و معنی دار و بین اعتیاد به اینترنت با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بین خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی به واسطه خودتنظیمی رابطه غیر مستقیم وجود دارد. بین اعتیاد به اینترنت و اهمال کاری تحصیلی به واسطه خودتنظیمی رابطه غیر مستقیم وجود دارد.یافته های این پژوهش می تواند درطرح ریزی برنامه های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد تا دانش آموزان کمتر در معرض آسیب های حاصل از اهمال کاری قرارگیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتیاد به اینترنت؛ اهمال کاری تحصیلی؛ خودتنظیمی؛ خودکارآمدی | ||
| مراجع | ||
|
چناری، سمیرا و یوسفی، فرید. (1393). ابعاد خودکارآمدی نوجوانان در گونه های مختلف خانواده در مدل بافت نگر و محتوای خانواده. روش ها و مدل های روانشناختی، 5(18)، 1-24.
حمیدی، فریده، مهدیه نجف آبادی، مجید و نمازیان نجف آبادی، ثمانه. (1394). بررسی رابطه بین اعتیاد و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان متوسطه، فناوری آموزش و یادگیری، 1(3)، 106-89.
دهقانی زاده، محمدحسین و حسین چاری، مسعود. (1391). سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده: نقش واسطه ای خودکارآمدی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 47-21.
سواری، کریم. (1390). ساخت و اعتبار یابی آزمون اهمال کاری تحصیلی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 2(5)، 97-110.
صادق زاده، رقیه، احدی، حسن، درتاج، فریبرز و منشئی، غلامرضا. (1397). ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در نوجوانان. فصلنامه مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 8(24)، 264-235.
طالب زاده نوبریان، محسن، ابوالقاسمی، محمود، عشوری نژاد، فاطمه و موسوی، سیدحسن. (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان. فصل نامه روش ها و مدل های روان شناختی، 1(4)، 72-52.
عطاردی، مریم و کارشکی، حسین. (1392). نقش ابعاد کمال گرایی و جهت گیری های هدف در پیش بینی خودتنظیمی دانشجویان. فصل نامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی.14(2)، 108-100.
کدیو، پروین. (1380). بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان به منظور الگویی برای یادگیری بهینه. گزارش طرح پژوهشی تعلیم و تربیت.
Aznar-Díaz, I., Romero-Rodríguez, J. M., García-González, A., & Ramírez-Montoya, M. S. (2020). Mexican and Spanish university students’ Internet addiction and academic procrastination: Correlation and potential factors. PloS one, 15(5), e0233655. BaÂnyai, F., Zsila, A. Â., KiraÂly, O., Maraz, A., Elekes, Z., Griffiths, M. D., Andreassen, C. S., & Demetrovics, Z. (2017). Problematic social media use: Results from a large-scale nationally representative adolescent sample. PLoS ONE, 12(1), 1-13. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. - PsycNET. Worth Publishers. Bouffard, T. Boisvert, J.Vezeau, C. & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self- regulation and performance among college students. British Journal of Educational Psychology, 65, 317-329 Burka, J.B.,& Yuen, L.M. (2008). Procrastination: Why You Do it, what to Do about it. Cambridge: Da Capo Press. Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd Ed.), New York: Routledge Can, S. (2018). Ergenlerin Akademik erteleme davranişlari, internet bağimliliği ve temel psikolojik ihtiyaçlari: bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi. Yildiz Teknik Üniversitesi Chou, C. P., Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling. In R. H. Hoyle, Structural equation modeling: Concepts, issues and applications. California: Sage. Dewitte, S., & Lens, W. (2000). Exploring volitional problems in academic procrastinators. International Journal of Educational Research, 33(7-8), 733-750. Duru, E., & Balkis, M. (2017). Procrastination, self-esteem, academic performance, and well-being: A moderated mediation model. International Journal of Educational Psychology: IJEP, 6(2), 97-119. Fernie, B. A., Bharucha, Z., Nikčević, A. V., Marino, C., & Spada, M. M. (2017). A Metacognitive model of procrastination. Journal of affective disorders, 210, 196-203. Fries, S., Dietz, F., & Schmid, S. (2008). Motivational interference in learning: The impact of leisure alternatives on subsequent self-regulation. Contemporary Educational Psychology, 33(2), 119-133. Garzon Umerenkova, A., de la Fuente Arias, J., Martínez-Vicente, J. M., Zapata Sevillano, L., Pichardo, M. C., & García-Berbén, A. B. (2017). Validation of the Spanish short self-regulation questionnaire (SSSRQ) through Rasch analysis. Frontiers in psychology, 8, 276. Goroshit M. & Hen, M. (2019). Academic procrastination and academic performance: Do learning disabilities matter? Current Psychology, 1-9. Hayat, A. A., Kojuri, J., & Mitra Amini, M. D. (2020). Academic procrastination of medical students: The role of Internet addiction. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism, 8(2), 83-89. Hernández, C., Ottenberger, D. R., Moessner, M., Crosby, R. D., & Ditzen, B. (2019). Depressed and swiping my problems for later: The moderation effect between procrastination and depressive symptomatology on internet addiction. Computers in Human Behavior, 97, 1-9. Jeon, H. Y., Hyun, M. H., & Chun, Y. M. (2011). The characteristic of frontal lobe’s executive function in Internet addiction. The Korean Journal of Health Psychology, 16(1), 215-229. Kandemir, M. (2014). The predictors of academic procrastination: Responsibility, attributional styles regarding success/failure, and beliefs in academic self-efficacy. Egitim ve Bilim, 39(171). Kim, J. E., & Nembhard, D. A. (2019). The impact of procrastination on engineering students’ academic performance. International Journal of Engineering Education, 35(4), 1008. Kim, K. R., & Seo, E. H. (2015). The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and individual differences, 82, 26-33. Klassen, R. M., & Kuzucu, E. (2009). Academic procrastination and motivation of adolescents in Turkey. Educational psychology, 29(1), 69-81. Klassen, R. M., Krawchuk, L. L., & Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary educational psychology, 33(4), 915-931. Kline, R.B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling, 3nd Ed. New York: Guilford Koyuncu, T., Unsal, A., & Arslantas, D. (2014). Assessment of internet addiction and loneliness in secondary and high school students. J Pak Med Assoc, 64(9), 998-1002. Lian, S., Feng, Q., Yan, J., & Zhang, Y. (2021). Mobile phone addiction, irrational procrastination and depression or anxiety: the protective role of mindfulness. Chin J Clin Psychol, 29, 51-55. Liu, G., Cheng, G., Hu, J., Pan, Y., & Zhao, S. (2020). Academic self-efficacy and postgraduate procrastination: A moderated mediation model. Frontiers in psychology, 11, 1752. McClelland, M. M., Ponitz, C. C., Messersmith, E. E., & Tominey, S. (2010). Self‐regulation: Integration of cognition and emotion. The handbook of life‐span development. Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and behavioral Assessment, 23(3), 145-149. Osborn, T. L., Venturo-Conerly, K. E., Wasil, A. R., Schleider, J. L., & Weisz, J. R. (2020). Depression and anxiety symptoms, social support, and demographic factors among Kenyan high school students. Journal of Child and Family Studies, 29, 1432-1443. https://doi.org/10. 1007/s10826-019-01646-8 Pereira, L. D. C., & Ramos, F. P. (2021). Academic procrastination in university students: A systematic review of the literature. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e223504. Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), handbook of self regulation. San Diego, CA: Academic Press. Robson, D. A., Allen, M. S., & Howard, S. J. (2020). Self-regulation in childhood as a predictor of future outcomes: A meta-analytic review. Psychological bulletin, 146(4), 324. Setiyowati, A. J., Triyono, T., Rachmawati, I., & Hidayati, N. (2020). Academic procrastination of high school students in East Java. PSIKOPEDAGOGIA Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(1), 46-52. Shofania, Rena, Safira., Awang, Wicaksono. (2023). The Effect of Self Efficacy on Academic Procratination Learning in Senior High School X Students. Journal Universitas Muhammadiyah Gresik Engineering, Social Science, And Health International Conference, 2(1):107-107. Shofania, Rena, Safira., Awang, Wicaksono. (2023). The Effect of Self Efficacy on Academic Procratination Learning in Senior High School X Students. Journal Universitas Muhammadiyah Gresik Engineering, Social Science, And Health International Conference, 2(1):107-107. doi: 10.30587/umgeshic.v2i1.5130 Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65. Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65. Steel, P. (2010). Arousal, avoidant and decisional procrastinators: Do they exist?. Personality and individual differences, 48(8), 926-934. Steel, P., & Ferrari, J. (2013). Sex, education and procrastination: An epidemiological study of procrastinators’ characteristics from a global sample. European Journal of Personality, 27(1), 51-58. Steel, P., & Klingsieck, K. B. (2016). Academic procrastination: Psychological antecedents revisited. Australian Psychologist, 51(1), 36-46. Steel, P., & König, C. J. (2006). Integrating theories of motivation. Academy of management review, 31(4), 889-913. Steel, P., Svartdal, F., Thundiyil, T., & Brothen, T. (2018). Examining procrastination across multiple goal stages: a longitudinal study of temporal motivation theory. Frontiers in psychology, 9, 327. Steel, P., Svartdal, F., Thundiyil, T., & Brothen, T. (2018). Examining procrastination across multiple goal stages: A longitudinal study of temporal motivation theory. Frontiers in Psychology, 9(327), 1-16. Szczepańska-Gieracha, J., & Mazurek, J. (2020). The role of self-efficacy in the recovery process of stroke survivors. Psychology Research and Behavior Management, 897-906. Visser, L., Korthagen, F. A., & Schoonenboom, J. (2018). Differences in learning characteristics between students with high, average, and low levels of academic procrastination: students’ views on factors influencing their learning. Frontiers in psychology, 9, 808. Wu, C. Y., Lee, M. B., Liao, S. C., & Chang, L. R. (2015). Risk factors of internet addiction among internet users: an online questionnaire survey. PloS one, 10(10), e0137506. Young, K. S. (1996). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Paper presented at the 104th annual conversation of the American Psychological Association, Toronto, Canada. Yu, Y., Sun, H., & Gao, F. (2019). Susceptibility of shy students to internet addiction: a multiple mediation model involving Chinese middle-school students. Frontiers in Psychology, 10, 1275-1233. Zhang, M. X., & Wu, A. M. (2020). Effects of smartphone addiction on sleep quality among Chinese university students: The mediating role of self-regulation and bedtime procrastination. Addictive Behaviors, 111, 106552. Ziegler, N., & Opdenakker, M. C. (2018). The development of academic procrastination in first-year secondary education students: The link with metacognitive self-regulation, self-efficacy, and effort regulation. Learning and Individual Differences, 64, 71-82. Zimmerman, B. J. (1998). Academic studing and the development of personal skill: A self-regulatory perspective. Educational psychologist, 33(2-3), 73-86.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 961 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |
||