
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,414 |
تعداد مقالات | 17,370 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,013,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,234,081 |
جهتگیری صنعت خودرو چین و جهانی شدن برندهای چینی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1404، صفحه 65-82 اصل مقاله (995.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2025.58482.2290 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر برومیده* 1؛ نرجس اعرابی2؛ محمد حقیقی1 | ||
1مدیریت بازاریابی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی) پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جهانیسازی صنعت خودرو چین و توسعه برندهای چینی، نقش کلیدی در شکلدهی آینده صنعت خودرو جهانی ایفا میکند. این پژوهش با هدف شناسایی کلانروندها و جهتگیریهای صنعت خودرو چین با رویکرد ترکیبی (روش اکتشافی و مدلسازی ساختاری تفسیری) انجام شده است. افراد کلیدی مطلع (شامل اساتید، مدیران ارشد، استراتژیستها، آینده پژوهان و متخصصان بازاریابی بینالملل) جامعه هدف این تحقیق را تشکیل داده که بصورت نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از تحلیل مضمون استخراج و بصورت کلان روندها دستهبندی شده و بهمنظور کشف روابط علی-معلولی میان روندها، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ده کلانروند اصلی از جمله توسعه خودروهای انرژی نو (NEV)، ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات، توسعه صادرات به بازارهای توسعهیافته (اروپا و آمریکا)، و حفظ مزیت رقابتی در هزینههای تولید، نقش اساسی در جهتگیری صنعت خودرو چین دارند. نتایج مدلسازی ساختاری نشان داد که جهانیسازی صنعت خودرو چین به تحقق سایر کلانروندها وابسته است. این روندها بهصورت زنجیرهای به یکدیگر وابسته بوده و موفقیت آنها نیازمند برنامهریزی هماهنگ و سیاستگذاری جامع است. مدل ساختاری ارائهشده، نقشه راهی برای متولیان و سیاستگذاران در زنجیره ارزش صنعت خودرو، قطعهسازی و سایر صنایع وابسته فراهم میکند. پیشنهاد میشود سیاستگذاران بر رفع موانع سرمایهگذاری خارجی، تسهیل ورود به بازارهای بینالمللی، و حمایت از توسعه فناوریهای نوظهور تمرکز کنند. همچنین، خودروسازان داخلی باید به ارتقای برندهای ملی، بهبود کیفیت محصولات، و گسترش مشارکتهای بینالمللی توجه ویژهای داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
صنعت خودرو؛ روندهای کلان؛ معادلات ساختاری تفسیری؛ جهانیسازی؛ توسعه برندهای چینی | ||
مراجع | ||
حاجی یوسفی، امیرمحمد، و حبیبی، سیدمهدی. (1398). ادراکات توسعهگرای دنگ شیائوپینگ و عادیسازی سیاست چین در قبال آمریکا. فصلنامه مطالعات روابط بینالملل، 12(48)، 41-9. https://doi.org/20.1001.1.24234974.1398.12.48.1.8
رحیمینیک، اعظم، نعمتیزاده، سینا، و صافی، حسین. (1399). تبیین مدل چابکی فرآیند در توسعه استراتژیهای تولید محصول جدید با تمرکز بر طراحی پلتفرم خودروی ایرانی. راهبردهای بازرگانی، 17(15)، 43-62. https://doi.org/10.22070/cs.2020.2447
رسولهوندی، محمدباقر، عالمتبریز، اکبر، و سلطانپناه، هیرش. (1403). ارائه الگوی عوامل عملکردی تابآوری پایدار زنجیره تأمین صنعت قطعهسازی خودروی ایران با رویکرد توسعه صادرات. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 7(1)، 45-66. https://doi.org/10.22034/jiba.2023.55959.2032
کلابی، امیرمحمد، و قندی، سارا. (1403). بینالمللیسازی کسبوکارها با تأکید بر کارآفرینی بینالمللی: تبیین نقش میانجی قابلیتهای سازمانی و تعدیلگری ذهنیت جهانی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 7(2)، 1-22. https://doi.org/10.22034/jiba.2023.55506.2040
معادی رودسری، محمدحسن، طباطبائیان، سیدحبیبالله، و رادفر، رضا. (1398). الزامات خودروساز شدن در عرصه جهانی؛ نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی ایران. مجلس و راهبرد، 26(98)، 147-194.
میرکوشش، امیرهوشنگ. (1387). اصلاحات اقتصادی چین و چشمانداز آینده. اطلاعات سیاسی–اقتصادی، 247-248.
موسایی، رضا، رجبپور، حسین، و جودتوند، علی. (1403). بررسی مدل توسعه صنعت خودروسازی در کشورهای پیشرو (1): نگاهی به مسیر توسعه صنعت خودروی چین. گزارشهای کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، 32(5)، 1-25. https://doi.org/10.22034/report.2024.17074.1877
Agarwala, N., & Chaudhary, R. D. (2021). Made in China 2025: Poised for success? India Quarterly, 77(3), 424–461. https://doi.org/10.1177/09749284211027250
Chen, Y., Dai, D., Fu, F., Luo, G., & Shi, P. (2024). A review of China's automotive industry policy: Recent developments and future trends. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 11(5), 867–895. https://doi.org/10.1016/j.jtte.2024.09.001
Chen, Y., Lin Lawell, C.-Y. C., & Wang, Y. (2020). The Chinese automobile industry and government policy. Research in Transportation Economics, 84, 100849. https://doi.org/10.1016/j.retrec.2020.100849
Dolanay, S. (2021). Rapid rise of China automotive industry in the 2000s and history of Turkey automotive industry. China-USA Business Review, 20(1). https://doi.org/10.17265/1537-1514/2021.01.003
Govorova, A. V. (2023). History and paradoxes of the Chinese car market: Eastern strategies and the Asian regulator. Studies on Russian Economic Development, 34(1), 150–158. https://doi.org/10.1134/S1075700723010069
Haji-Yousefi, A. M., & Habibi, S. M. (2018). Deng Xiaoping's developmentalist perceptions and the normalization of China's policy towards America. International Relations Studies Quarterly, 12(48), 9–41. (In Persian). https://doi.org/20.1001.1.24234974.1398.12.48.1.8
Jia-Zheng, Y., & Broggi, C. B. (2023). The metamorphosis of China’s automotive industry (1953–2001): Inward internationalisation, technological transfers and the making of a post-socialist market. Business History, 1–28. https://doi.org/10.1080/00076791.2023.2247366
Kuhnert, F., Stürmer, C., & Koster, A. (2018). Five trends transforming the automotive industry. PricewaterhouseCoopers GmbH. https://www.pwc.com/auto
Li, J. (2020). Charging Chinese future: The roadmap of China’s policy for new energy automotive industry. International Journal of Hydrogen Energy, 45, 11409–11423. https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2020.01.245
Li, Z., Liu, T., & Dai, S. (2022). Understanding Chinese automobile firms: Past, present and path to be world class. Chinese Management Studies, 16(4), 787–802. https://doi.org/10.1108/CMS-01-2022-0041
Liu, Y., Liu, Y., & Chen, J. (2014). The impact of the Chinese automotive industry: Scenarios based on the national environmental goals. Journal of Cleaner Production. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.05.015
MirKoshesh, A. (2007). China's economic reforms and future prospects. Political-Economic Information, 247–248. (In Persian).
OICA. (2023). Production statistics. International Organization of Motor Vehicle Manufacturers. https://www.oica.net/category/production-statistics/2022-statistics/
Simonazzi, A., Sanginés, J., & Russo, M. (2020). The future of the automotive industry: Dangerous challenges or new life for a saturated market? Institute for New Economic Thinking Working Paper Series, 141. https://doi.org/10.36687/inetwp141
Teece, D. (2019). China and the reshaping of the auto industry: A dynamic capabilities perspective. Management and Organization Review, 15(1), 177–199. https://doi.org/10.1017/mor.2019.4
TradeMap. (2023). Trade statistics for international business development. International Trade Centre. https://www.trademap.org
Wan-Wen, C. (2011). How the Chinese government promoted a global automobile industry. Industrial and Corporate Change, 20(5), 1235–1276. https://doi.org/10.1093/icc/dtr010
Yeung, G. (2019). Made in China 2025: The development of a new energy vehicle industry in China. Area Development and Policy, 4(1), 39–59. https://doi.org/10.1080/23792949.2018.1505433
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |