
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,414 |
تعداد مقالات | 17,374 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,045,407 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,285,262 |
اثربخشی برنامه آموزشی پیشمهارتهای نقاشی بر توانایی نوشتاری و تعلق به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب نوشتن | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 79، مهر 1404، صفحه 53-62 اصل مقاله (641.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.59902.6005 | ||
نویسندگان | ||
شهروز نعمتی* 1؛ رحیم بدری گرگری1؛ علی اصغر رسولی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیشمهارتهای نقاشی در توانایی نوشتاری و تعلق به مدرسه در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب نوشتن بود. طرح پژوهش به صورت نیمهآزمایشی با گروه کنترل و آزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب نوشتن به تعداد 120 نفر در سال تحصیلی 1402-1401 شهر شیراز بودند. تعداد 30 نفر از این افراد به صورت نمونهگیری انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایشی و کنترل گمارده شدند. مداخله آموزشی پیشمهارتهای نقاشی طی سه ماه و در 8 جلسه 45 دقیقهای انجام شد. از مقیاسهای حس تعلق به مدرسه ارسلان و دورو (2017)، و دست نویسی مینه سوتا برای جمعآوری دادهها در پیش و پسآزمون استفاده شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین گروه آزمایشی و کنترل در متغیر توانایی نوشتاری تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین دو گروه در تعلق به مدرسه تفاوت معناداری مشاهده نشد (p<0.05). به طور کلی، شواهد نشان میدهد که برنامه آموزش پیش مهارتهای نقاشی، این پتانسیل را دارد که به دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری خاص و اختلال در بیان نوشتاری کمک کند تا بر موانع موفقیت تحصیلی غلبه کنند و مشارکت خود را در جامعه مدرسه افزایش دهند. با این حال، برای درک کامل تأثیر بلندمدت برنامه و شناسایی راههای اضافی برای حمایت از دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری در دستیابی به پتانسیل کامل، تحقیقات بیشتری لازم است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشمهارتهای نقاشی؛ حس تعلق به مدرسه؛ اختلال یادگیری ویژه | ||
مراجع | ||
Akin, S. (2019). Fine Motor Skills, Writing Skills and Physical Education Based Assistive Intervention Program in Children at Grade 1. Asian Journal of Education and Training, 5(4), 518-525. https://econpapers.repec.org/scripts/redir.pf?u=http%3A%2F%2Fasianonlinejournals.com%2Findex.php%2FEDU%2Farticle%2Fview%2F1086%2F1181;h=repec:aoj:asjoet:v:5:y:2019:i:4:p:518-525:id:1086 American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Fifth Edition Text Revision (DSM-5- TR). Washington, DC. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425787 Arslan, G., & Duru, E. (2017). Initial development and validation of the School Belongingness Scale. Child Indicators Research, 10, 1043-1058. https://doi.org/10.1007/s12187-016-9414-y Astria, N. Sulastri, M., & Magta, M. (2015). Penerapan metode bermain melalui kegiatan finger painting untuk meningkatkan kemampuan motorik halus. E-Journal PG PAUD, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.23887/paud.v3i1.6204 Baru, P. K., Ndegwa, L., Njoka, J. N., & Mbugua, Z. (2020). Influence of Sense of Belonging to a School on Learners’ Loneliness in Single Gender and Co-Educational Institutions in Murang’a County, Kenya. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3, (2), 675-683 e-ISSN: 2655-1470 (Online), p-ISSN: 2655-2647. https://doi.org/10.33258/birle.v3i2.896 Bonoti, F., Vlachos, F., & Metallidou, P. (2005). Writing and drawing performance of school age children: Is there any relationship?. School Psychology International, 26(2), 243-255. DOI:10.1177/0143034305052916 Cahill, S.M., (2009). Where does handwriting fit in? Strategies to support academic achievement. Intervention in School and Clinic, 44(4): 223-228. https://doi.org/10.1177/1053451208328826 Chung, P. J., Patel, D. R., & Nizami, I. (2020). Disorder of written expression and dysgraphia: definition, diagnosis, and management. Translational pediatrics, 9 (Suppl 1), S46. doi: 10.21037/tp.2019.11.01 Dapp, L.C., Gashaj, V., & Roebers, C. M. (2021). Physical activity and motor skills in children: A differentiated approach. Psychology of Sport & Exercise, 54, 101916. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101916 Ebrahimi N, Khalatbari J. (2020). The prediction of academic resilience based on academic engagement with mediating role of sense of belonging to school in students. Rooyesh. 9(7), 119-128. (In Persian). http://frooyesh.ir/article-1-2026-fa.html Farhat, F., I. Hsairi, H. Baati, B. Smits-Engelsman, K. Masmoudi, R. Mchirgui, C. Triki and W. Moalla. (2016). The effect of a motor skills training program in the improvement of practiced and non-practiced tasks performance in children with developmental coordination disorder (DCD). Human Movement Science, 46: 10-22. https://doi.org/10.1016/j.humov.2015.12.001 Fathirezaie, Z., Abbaspour, K., Badicu, G., Zamani Sani, S.H., Nobari, H. (2021). The Effect of Environmental Contexts on Motor Proficiency and Social Maturity of Children: An Ecological Perspective. Children, 8, 157. https://doi.org/10.3390/children8020157 Feizabadi, Z. and Naemi, A. (2018). The Effect of fine motor skills Training on the Selective attention and visual perception of primary school students with math disabilities. Psychology of Exceptional Individuals, 8(31), 79-100. (In Persian) doi: 10.22054/jpe.2019.32243.1774 First, M. B., Yousif, L. H., Clarke, D. E., Wang, P. S., Gogtay, N., & Appelbaum, P. S. (2022). DSM‐5‐TR: overview of what’s new and what’s changed. World Psychiatry, 21(2), 218. doi: 10.1002/wps.20989 Fusco, N., Germano, G.D., & Capellini, S.A. (2015). Efficacy of a perceptual and visual-motor skill intervention program for students with dyslexia. CoDas, 27(2):128-34. https://doi.org/10.1590/2317-1782/20152014013 Gashaj, V., Oberer, N., Mast, F. W., & Roebers, C. M. (2019). Individual differences in basic numerical skills: The role of executive functions and motor skills. Journal of Experimental Child Psychology, 182, 187–195. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2019.01.021 Havaei Naser, R., Rezaei Mandana, A., Azad Akram, R., & Rafie Shahla. (2010). The relationship between hand sensory-motor function and handwriting skill in school students with developmental dysgraphia. Studies in Medical Science (The Journal of Urmia University of Medical Sciences) [Internet], 21(2), 254-259. (In Persian) https://sid.ir/paper/64252/en Heideman, P. D., Flores, K. A., Sevier, L. M., & Trouton, K. E. (2017). Effectiveness and adoption of a drawing-to-learn study tool for recall and problem-solving: Minute sketches with folded lists. CBE—Life Sciences Education, 16(2), ar28. https://doi.org/10.1187/cbe.16-03-0116 Karuniawati, A. (2017). Pengaruh Finger Painting Terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Warna Pada Anak Kelompok a. PAUD Teratai, 6(3), 1-5. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/19890 Lali Basa, F., Sutarto, J., & Setiawan, D. (2020). Finger Painting Learning to Stimulate Motor Development in Early Childhood. Journal of Primary Education, 9(20), 193-200. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1644929 Lee, T., Howe, T.H., Chen, H. L. & Wang, T.N. (2016). Predicting handwriting legibility in Taiwanese elementary school children. American Journal of Occupational Therapy, 70(6)1-9. https://doi.org/10.5014/ajot.2016.016865 Naderi, H., Rostamian, M., Naderi, F. (2018). Perceptual- motor skills training on reading, writing and mathematics skills of students with specific learning disability disorder. MEJDS, 8, 107-107. (In Persian) http://jdisabilstud.org/article-1-766-fa.html NIKMANESH, A. P. D. Z., Zahdan, I. R. A. N., KAZEMI, A. P. D. Y., KHERADMAND, Z., & Birjand, I. R. A. N. THE EFFECTS OF PUPOSIVE DRAWING ON DYSGRAPHIC DISORDER. http://www.ijonte.org/FileUpload/ks63207/File/07.nikmanesh.pdf Piri, M., Barghi, I., & Shahi, A. (2019). The relationship between the quality of students' learning experiences in the sense of belonging to the school with the mediating role of attitude toward the curriculum. Journal of Curriculum Studies (J.C.S.), 14(53), 55-76. (In Persian) https://sid.ir/paper/100982/en Rodriguez, R. (2018). STRENGTHENING THE EXECUTIVE FUNCTIONS OF STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DISABILITIES DURING THE WRITING PROCESS (Doctoral dissertation, California State University Dominguez Hills). https://scholarworks.calstate.edu/downloads/t435gd69x Saparahayuningsih, S., & Badeni, B. (2018). Improving Children's Fine Motor Skills through Pencil Skills. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 295, 1st International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018). DOI: 10.2991/icetep-18.2019.29 Shaturaev, J., Iroda, J., Gulnoza, I., & Madina, R. (2020). Exploration effects of handwriting on children's writing progress. Int. J. Adv. Res, 8(09), 369-376. DOI:10.21474/IJAR01/11667 Sheykholeslami, A. and khakdal, S. (2018). The Study of Psychometric Properties of the Brief School Belongingness Scale. Quarterly of Educational Measurement, 9(33), 175-188. (In Persian) doi: 10.22054/jem.2019.34595.1800 Shochet, M. LAN. Smyth, Tanya (2007). The Impact parental attachment on adolescent perception of the school connectedness, Journal of Clinical child and adolescent Psychology, car saline old, 8(2), 4034. https://doi.org/10.1375/anft.28.2.109 Torabi, F. and Mortazaeedarsara, Z. (2022). The Effect of Direct Brain Electrical Stimulation on Concentration and the Record of Pistol Shooter. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 13(4), 407-425. (In Persian) doi: 10.22059/jmlm.2021.328654.1601 Walker, B., Shippen, M. E., Alberto, P., Houchins, D. E., & Cihak, D. F. (2005). Using the expressive writing program to improve the writing skills of high school students with learning disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 20(3), 175-183. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2005.00131.x | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |