| تعداد نشریات | 45 | 
| تعداد شمارهها | 1,420 | 
| تعداد مقالات | 17,541 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 56,685,334 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,802,969 | 
بررسی تطبیقی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون مبدأ نخستین | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقاله 9، دوره 8، شماره 15، آذر 1393، صفحه 153-166 اصل مقاله (465.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی دهباشی1؛ زهرا ذوفقاری* 2 | ||
| 1استاد گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| توجه به مبدأ نخستین موجودات و اقامه ی براهین متعدد در اثبات وجود آن از دیرباز در تفکر فلسفی وجود داشته است. پژوهش حاضر از روش مطالعات تطبیقی به مقایسه ی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون مبدأ نخستین پرداخته است. ابتدا برهان صدیقین ابن سینا و برهان مبتنی بر اصل جهت کافی لایب نیتس در اثبات وجود مبدأ نخستین ارائه شده و سپس علیت مبدأ نخستین در قالب سه پرسش مورد مقایسه قرار گرفته است: مبدأ نخستین علت فاعلی است یا غایی؟علت حقیقی است یا جهت کافی؟ علت موجده است یا مبقیه؟ در پایان این نتایج حاصل شده است : هر دو برهان مبتنی بر برهان امکان و وجوب است با این تفاوت که ابن سینا با توجه به خود وجود و تقسیم آن به واجب و ممکن، برهان صدیقین را اقامه می کند اما لایب نیتس حقایق موجود را به دو دسته ی ضروری و ممکن تقسیم می کند و جهان را به عنوان مجموعه ی ممکنات نیازمند وجود مبدأ نخستین می داند. ابن سینا مبدأ نخستین را علت فاعلی می داند و لایب نیتس او را هم مبدأ علت فاعلی و هم مبدأ علت غایی. هر دو فیلسوف، مبدأ نخستین را علت حقیقی به معنای موجده دانسته و او را علت مبقیه نیز می دانند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| : مبدأ نخستین؛ برهان صدیقین؛ اصل جهت کافی؛ علت حقیقی؛ علت مبقیه | ||
| مراجع | ||
			
  | ||
| 
			 آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 			 | 
		||