| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,286,307 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,089,865 |
تجارب زیسته دبیران از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1402، صفحه 1-21 اصل مقاله (510.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.48213.1015 | ||
| نویسندگان | ||
| داود طهماسب زاده شیخلار* 1؛ کیومرث تقی پور2؛ پروین قاسمیان3 | ||
| 1عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
| 2هیات علمی | ||
| 3دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر با هدف توصیف ادراک و تجارب زیسته معلمان زبان انگلیسی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه شهر تبریز انجام یافته است. رویکرد مطالعۀ حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان در پژوهش، کلیه معلمان زبان انگلیسی مقطع متوسطۀ اول شهر تبریز در نواحی 5 گانه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری داده ها (18 نفر) ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته گردآوری شد. روایی پژوهش حاضر از نوع روایی درونی بود که بدین منظور آنالیز داده ها توسط پژوهشگران به منظور بازسازی واقعیت انجام گردید. سپس داده ها و تفسیر از آن ها در اختیار خود معلمان که به عنوان شرکت کننده در پژوهش بودند قرار گرفت تا صحت داده ها و تفسیر از آن را تایید بکنند. برای افزایش پایایی پژوهش، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایی های لازم و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام می گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش اسمیت استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که علل اصلی ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی شامل: ناکارآمدی ساختاری نظام آموزشی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی کتب درسی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی دانش آموزان؛ ناکارآمدی معلمان؛ ناکارآمدی مدرسه؛ ناکارآمدی اولیا؛ ناکارآمدی مسئولین؛ ناکارآمدی رسانه و راهکارها بودند که این تمها برگرفته از 75 مضمون میباشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تجارب زیسته؛ معلمان؛ زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی آموزش | ||
| مراجع | ||
|
آقاگلزاده، فردوس؛ داوری، حسین (1393) جهانیشدن و گسترش زبان انگلیسی؛ ضرورتها و الزامات بهرهگیری از رویکرد انتقادی در مواجهه با زبان انگلیسی در ایران، راهبرد فرهنگ، 7(25): 203-179.
احمدی، خدیجه؛ رنجدوست، شهرام؛ عظیمی، محمد (1399) تبیین تجربة متخصصین تعلیم و تربیت و مدرسان زبان انگلیسی برای آموزش زبان انگلیسی در دورة اول متوسطه، پژوهش در برنامهریزی درسی،17(64). 91-102.
احمدیصفا، محمد؛ دنیایی، شادی؛ سهرابی، شیلان؛ فراهانی، مجتبی؛ خاسمی، دایان؛ ساعدپناه، الهه (1397) ارزیابی کتب آموزش زبان انگلیسی پایه اول دوره متوسطه اول، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 26-1.
احمدیپور، طاهره (1387) لزوم اتخاذ سیاست زبانی در برابر گسترش زبان انگلیسی، فصلنامه مطالعات ملی، (35):134-119.
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1389) روش های تحقیق کیفی، تهران: انتشارات بشری
پاکزادیان، سارا سادات (1396) انگیزه یادگیری زبان برای دانشجویان غیر زبان در ایران، رساله دکتری، دانشگاه الزهرا.
تاجیک اسماعیلی، سمیه (۱۳۹۳) نقش رسانهها در آموزش و تربیت شهروندی، اولین همایش ملی رسانه، ارتباطات و آموزشهای شهروندی، تهران - قیامدشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت).
حیدریکایدان، ژیلا؛ آذری، مهران (1389) رابطه هوش هیجانی و راهبردهای آموزش زبان انگلیسی، مجله یافتههای نو در روانشناسی، 3(9): 114-95.
جعفری، سمانه؛ محمدی، زهره (1396) تأثیر رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه بر یادگیری اصطلاحات زبان انگلیسی توسط زبانآموزان ایرانی، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 7(2): 354-325.
جعفریان، سکینه (1384) بررسی میزان اهمیت و ضرورت تعیین سن مناسب برای آغاز آموزش زبان انگلیسی، پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، پژوهشگاه تعلیم و تربیت کاربردی تبریز.
رحیمی، مهرک؛ نبیلو، زهرا (1387) جهانیشدن و ضرورت اصلاح دورههای آموزش زبان انگلیسی در ایران؛ چالشها و فرصتها، فناوری و آموزش، 3(2):124-115.
علویمقدم، بهنام؛ خیرآبادی، رضا (1391) بررسی انتقادی برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبانهای خارجی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7(25):44-27.
غلامی، فاطمه؛ عارفی، محبوبه؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ ابوالقاسمی، محمود (1396) چالشهای آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزشی ایران از دیدگاه دبیران زبان انگلیسی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(2):194-161.
کاظمی، مصطفی (1388) نگرش کاربردی به مدلهای تدوین استراتژی شرکتها بر اساس پارادایم تجویزی، ماهنامه صنعت و کارآفرینی، 40(40):63-58.
کرمی، مرتضی؛ سیلانی، آمنه؛ پاکمهر، حمیده (1391) فرهنگ و برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 7(26): 148-127.
کلانتری، رضا؛ غلامی، جواد (1390) بررسی علل ناکارآمدی آموزشوپرورش در آموزش زبان انگلیسی و مقایسه مدارس عمومی و آموزشگاههای خصوصی، فصلنامه مطالعات زبان و ترجمه، (3)، 12-16.
کیانی، غلامرضا؛ نویدینیا، حسن؛ مؤمنیان، محمد (1390) نگاهی دوباره به رویکرد برنامه درسی ملی نسبت به آموزش زبانهای خارجی، جستارهای زبانی؛2(2)، 1-8.
Ahmad, A., & Khan, S. (2011). Significance of language policy awareness in English language teaching. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1897-1900. Anyiendah, M. S. (2017). Challenges faced by teachers when teaching English in public primary schools in Kenya. In Frontiers in Education (Vol. 2, p. 13). Frontiers. Butcher, B. & Mardsen, L. (2004). Measuring Soft Outcomes: A review of the literature. The Research and Development Bulletin, 2(3), 31-36. Celce-Murcia, M., & McIntosh, L. (1991). Teaching English as a second or foreign language. Craige, E, (2011).The contribution of descriptive corpus linguistics to English language teaching. Linguistics and Education, 22(3), 290-293. Creswell, J.W (1998) qualitative inquiry and research design: chossing among tradition, thousand oask, CA: sage publication. Creswell, J.W & Clark, V. L (2007) designing and conducting mixed methods research. First edition, thousand oask, sage publication. Crystal, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. 2nd Cambridge: Cambridge University Press. Flattery, B. (2007). An overview of English in South Korea: Language, Culture, and Pedagogy. Available at: http: homes. Chass. Farhady, H & Hedayati, H (2009). Language assessment policy in Iran. Annual Review of Applied Linguistics, 29, 132–141. Heiw, W. (2012). English language teaching and learning issues in Malaysia. Journal of Arts, Science & Commerce. 3(1), 11-14. MacCabe, C. (1985). English Literature in a Global Context. In Quirk and H. Widdowson (Eds.). English in the World: Teaching and Learning the Language and Literatures (pp. 11-30). Cambridge: Cambridge University Press. Morrow, S. L. (2005). Quality and trustworthiness in qualitative research in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 250. Mudraya, O. (2008). Engineering English: A lexical frequency instructional model. English for Specific Purpose. 25(4), 235-256. Nunan, D. (2003). The Impact of English as a Global Language on Educational Policies and Practices in the Asia-Pacific Region. TESOL Quarterly. 37(4). 589-613. Ortiz, A. (2007). English language learning with special needs; Effective instructional strategies. Journal of learning disabilities. 321-420. Oudah, F., & Altalhab, S. (2018). Saudi EFL Teaching Training Programmes: Teachers’ Perceptions and Needs. Theory and Practice in Language Studies, 8(11), 1407-1414. Pishghadam, R. & Naji, E. (2012). Applied ELT as a Panacea for Linguistic Imperialism. Iranian EFL Journal. 1.35-50. Pishghadamm, R, Zabihi, R. (2011). Crossing the threshold of Iranian TEFL. Applied Research in English: 1(1), 57-74. Richards, J.C, & Renandya, W.A. (2002). Methodology in language teaching: an anthology of current practice. Cambridge University Press. Rivers, D. J. (2008). English as an International Business Language (EIBL): The need for an increase in theoretical and practical research focusing on written business communications across cultural boundaries in relation to multinational corporate language selection. Asian ESP Journal, 4(2), 6-22. Rivers, W. M. (2018). Teaching foreign language skills. University of Chicago Press. Spolsky, B. (2004). Language Policy. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 577 |
||