تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,910 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,165,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,938,456 |
بررسی تجربی ضریب پسای دو سیلندر دایره ای پشت سرهم با چیدمان متناوب در جریان آشفته | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 10، دوره 50، شماره 2 - شماره پیاپی 91، مرداد 1399، صفحه 83-91 اصل مقاله (565.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2020.9987 | ||
نویسندگان | ||
عبدالامیر بک خوشنویس* 1؛ نعیم عباسقربانی2؛ محمد جواد ایزدی یزدی3 | ||
1مدیر گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی مکانیک، گرایش تبدیل انرژی در دانشگاه سمنان و سمت مربی در گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا. | ||
چکیده | ||
در این تحقیق به بررسی تجربی اثرات آشفتگیِ جریان ورودی بر روی ضریب پسای سیلندرهای پشت سرهم با قطرهای ناهمسان و در اعداد رینولدز مختلف پرداخته شده است. آزمایش ضریب پسا برای سیلندر پاییندست در قطرهایmm 5/15A= وmm 3/21B=، در دو فاصلۀ طولی بین مراکز دو سیلندر و در پنج عدد رینولدز بر اساس قطر سیلندر بالادست انجام شده است. شدت اغتشاشات تولیدی 5/4 و 7 درصد در ورودی اٌتاق آزمون تونل باد ایجاد شدند. موقعیت قرارگیری سیلندر بالادست نسبت به سیلندر پاییندست در پنج زاویۀ 0، 5/22، 45، 5/67 و90 درجه تغییر میکند. نتایج برای سیلندر پاییندست در شدت اغتشاشات 5/4 درصد نشان میدهند که با افزایش نسبت قطر سیلندرها و افزایش فاصلۀ طولی بین دو سیلندر، ضریب پسا افزایش مییابد. اما با افزایش زاویۀ قرارگیری سیلندر بالادست نسبت به سیلندر پاییندست، ضریب پسا روندی متغیر دارد که به ماهیت جریان بستگی دارد. در نهایت با افزایش میزان درهمی جریان، ضریب پسا در تمامی مراحل آزمایش به شدت کاهش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
ضریب پسا؛ آرایش متناوب؛ شدت اغتشاشات جریان؛ لودسل | ||
مراجع | ||
[1] Zdravkovich, M.M., Flow around Circular Cylinders: Volume 2: Applications. Vol. 2, 1997: Oxford University Press. [2] بک خوشنویس ع. و ایزدی یزدی م.ج.، بررسی تجربی تأثیر دوران استوانه روی کاهش ضریب پسا با جریان سنج سیم داغ. مجلۀ مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز، د. 46، ش. 2، ص 19-30، 1395. [3] ایزدی یزدی م.ج. و بک خوشنویس ع.، بررسی تجربی ویژگیهای دنبالۀ سیلندر دایرهای چرخان در اعداد رینولدز و نسبت سرعتهای مختلف. دوفصلنامه مکانیک سیالات و آیرودینامیک دانشگاه جامع امام حسین (ع)، د. 4، ش. 1، ص 51-64، 1394. [4] Surry D., Some effects of intense turbulence on the aerodynamics of a circular cylinder at subcritical Reynolds number. Journal of Fluid Mechanics, Vol. 52, No. 3, pp. 543-563, 1972. [5] Younis N., The role of turbulent integral length scale on the drag of a circular cylinder in cross flow. Electronic Theses and Dissertations, Windsor, Ontario, Canada, 2010. [6] Blackburn H. and Melbourne W., The effect of free-stream turbulence on sectional lift forces on a circular cylinder. Journal of Fluid Mechanics, Vol. 306, pp. 267-292, 1996. [7] Cheung J. and Melbourne W., Turbulence effects on some aerodynamic parameters of a circular cylinder at supercritical numbers. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, Vol. 14, No. 1-3, pp. 339-410, 1983. [8] Wang Y.-T., Yan Z.-M., and Wang H.-M., Numerical simulation of low-Reynolds number flows past two tandem cylinders of different diameters. Water Science and Engineering, Vol. 6, No. 4, pp. 433-445, 2013. [9] Alam M.M., The aerodynamics of a cylinder submerged in the wake of another. Journal of Fluids and Structures, Vol. 51, pp. 393-400, 2014. [10] Supradeepan K., and Roy A., Characterisation and analysis of flow over two side by side cylinders for different gaps at low Reynolds number: A numerical approach. Physics of Fluids, Vol. 26, No. 6, pp 063602, 2014. [11] Vu H.C., Ahn J., and Hwang J.H., Numerical simulation of flow past two circular cylinders in tandem and side-by-side arrangement at low Reynolds numbers. KSCE Journal of Civil Engineering, Vol. 20, No. 4, pp. 1594-1604, 2016. [12] Singha S., Nagarajan K.K., and Sinhamahapatra K., Numerical study of two-dimensional flow around two side-by-side circular cylinders at low Reynolds numbers. Physics of Fluids, Vol. 28, No. 5, pp. 053603, 2016. [13] Meneghini J., et al., Numerical simulation of flow interference between two circular cylinders in tandem and side-by-side arrangements. Journal of fluids and structures, Vol. 15, No. 2, pp. 327-350, 2001. [14] Gao Y., et al., Experimental study on the flow around two tandem cylinders with unequal diameters. Journal of Ocean University of China, Vol. 13, No. 5, pp. 761-770, 2014. [15] Wang J., et al., Drag reduction of a circular cylinder using an upstream rod. Flow, turbulence and combustion, Vo;. 76, No. 1, pp. 83-101, 2006. [16] Lee S.-J., Lee S.-I., and Park C.-W., Reducing the drag on a circular cylinder by upstream installation of a small control rod. Fluid dynamics research, Vol. 34, No. 4, pp. 233-250, 2004. [17] Munson B.R., Young D.F., and Okiishi T.H., Fundamentals of fluid mechanics. New York, Vol. 3. No. 4, 1990. [18] Achenbach E., Experiments on the flow past spheres at very high Reynolds numbers. Journal of Fluid Mechanics, Vol. 54, No. 3, pp. 565-575, 1972. [19] Sumner D., and Richards M., Some vortex-shedding characteristics of the staggered configuration of circular cylinders. Journal of Fluids and Structures, Vol. 17, No. 3, pp. 345-350, 2003. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 265 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 207 |