تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,071 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,731 |
بررسی تجربی اثرات شمع های چند الکترودی در جهت بهبود عملکرد موتور و کاهش آلایندهها در موتور XU7JP/L3 | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 13، دوره 50، شماره 4 - شماره پیاپی 93، بهمن 1399، صفحه 105-113 اصل مقاله (489.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2021.9959 | ||
نویسندگان | ||
میثم صفر1؛ فتح اله امی2؛ زهیر صبوحی* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استادیار، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش اثرات استفاده از شمعهای چند الکترودی بر پارامترهای عملکردی یک موتور احتراق داخلی با استفاده از آزمونهای تجربی مطالعه شده است. در این راستا آزمونهای تجربی با استفاده از دو نوع سوخت بنزین بدون سرب و همچنین ترکیب بنزین بدون سرب و یک افزودنی تجاری به نام Keropur-G انجام شده است. نتایج بدست آمده از آزمونهای تجربی نشان میدهد که با استفاده از شمعهای چند الکترودی در سوخت معمولی و سوخت به همراه افزودنی، میزان گشتاور ترمزی و توان ترمزی افزایش یافته و در مقابل مصرف سوخت ویژه ترمزی کاهش مییابد. همچنین در بحث انتشار آلایندههای موتور استفاده از شمعهای چند الکترودی سبب افزایش انتشار اکسیدهای نیتروژن و کاهش آلایندههای هیدروکربنهای نسوخته، منواکسیدکربن و همچنین دیاکسیدکربن خروجی از موتور میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور احتراق داخلی؛ شمعهای چند الکترودی؛ آلایندههای خروجی؛ عملکرد موتور؛ مصرف سوخت | ||
مراجع | ||
[1] Amer A. A. and Reddy T. N., Multidimensional Optimization of In-Cylinder Tumble Motion for the New Chrysler Hemi, No. 724, 2018. [2] Fenimore C. p., symposium (international) on combustion, the combustion institute. pittsburgh, 1991. [3] Hiroya I. and Keiji K., Super Carbon Fouling Resistive Small Size Spark Plug, SAE Tech. Pap. Ser., 2005. [4] Hori T. and Shibata M., Super Ignition Spark Plug with Fine Center & Ground Electrodes Reprinted From : New SI Engine and Component Design, No. 724, 2018. [5] Pulkrabek W. W., Engineering fundamentals of the internal combustion engine. McGraw Hill, 1988. [6] Kamiński T., Wendeker M., Urbanowicz K., and Litak G., Combustion process in a spark ignition engine : Dynamics and noise level estimation Combustion process in a spark ignition engine : Dynamics and noise level estimation, Vol. 461, No. 2004, 2013. [7] R. Van Basshuysen and F. Schafer, Modern engine technology from A to Z, SAE international (2006). [8] Lee Y. G. and Boehler J. T., Flame Kernel Development and its Effects on Engine Performance with Various Spark Plug Electrode Configurations, Vol. 2005, No. 724, 2018. [9] Taylor C. F., The Internal Combustion Engine in Theory and Practice. M.I.T, 1966. [10] Nishioka S. and Hanashi K., Super Ignition Spark Plug with Wear Resistive Electrode, Vol. 2008, No. 724, 2018. [11] Hori T. and Shibata M., Super Ignition Spark Plug with Fine Center & Ground Electrodes Reprinted From : New SI Engine and Component Design, No. 724, 2018. [12] Lee M. J., Hall M., Ezekoye O. A., and Matthews R., Voltage, and Energy Deposition Characteristics of Spark Ignition Systems Reprinted From: SI Combustion and Direct Injection SI Engine Technology, No. 724, 2018. [13] W. W. Pulkrabek, Engineering fundamentals of the internal combustion engine. McGraw Hill, 1988. [14] Cussons Educational technology, Dynamometer, Catalogue of Multi-Cylinder Engine test bed with Hydraulic, 1998. [15] Fenimore C. p., symposium (international) on combustion, the combustion institute. pittsburgh, 1991. [16] BASF’s KEROPUR® G. [Online]. Available:https://products.basf.com/en/Keropur-G.html. [17] XU7JP/L3. [Online]. Available: http://ip-co.com/contents/view/45. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |