| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,487 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,456,886 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,727,674 |
بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی | ||
| زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
| مقاله 4، دوره 65، شماره 226، اسفند 1391، صفحه 75-105 اصل مقاله (660.93 K) | ||
| نویسندگان | ||
| الهام علی جولا* 1؛ هنگامه آشوری2 | ||
| 1کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران شما | ||
| 2استادیار دانشگاه آزاد شمال تهران | ||
| چکیده | ||
| نگاه عطّار نیشابوری به مقولۀ «عشق»، نگاهی عارفانه و عقل گریز است. او عقل را در ساحت عشق ناکارآمد میشمارد و راه وصول به عشق را گذر از حصار عقل میداند؛ اما درمقابل، سهروردی با نگرش فلسفی و اشراقی خویش عشق را فرزند عقل و ملازم آن میخواند و رسیدن به حُسن را جز از طریق علم و آگاهی میسّر نمیداند. از منظر این دو اندیشمند، عشق در مجموعۀ هستی سریان دارد و هر موجودی - اعمّ از مادّی و غیرمادّی - از آن بهره و نصیبی دارد و درحقیقت، عشق رابط وجودی میان موجودات عالم است. از نگاه این دو متفکّر، غایت عشق فنای در معشوق است. مقدّمۀ عشق، به اعتقاد عطّار، «طلب» و به عقیدۀ سهروردی، «معرفت» و «محبّت» است. در نگاه عرفانی این دو حکیم، بریدن از خویش، مبارزه با نفس و وحدت گرایی، از مهمترین آثار و نتایج عشق است. این نوشتار درصدد یک بررسی تطبیقی در باب عشق از منظر این دو عارف حکیم است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عشق؛ عطّار؛ سهروردی؛ عقل؛ حُسن؛ طلب؛ محبّت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,937 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,382 |
||