تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,269 |
تعداد مقالات | 15,640 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,701,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,580,636 |
بررسی تجربی اثرات سربالک منحنی دوباله بر روی ضریب پسای ریز پهپاد | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 27، دوره 50، شماره 1 - شماره پیاپی 90، فروردین 1399، صفحه 233-237 اصل مقاله (386.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2020.9854 | ||
نویسندگان | ||
امیررضا نشاط1؛ عبدالامیر بک خوشنویس* 2؛ محمد جواد ایزدی یزدی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3کارشناس ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
روشهای مختلفی برای افزایش نسبت کارایی آئرودینامیکی بال وجود دارد که یکی از مهمترین آنها استفاده از سربالک در نوک بال محدود میباشد. در این پژوهش، 4 سربالک منحنی دوباله با ارتفاعهای بالک بالایی 2، 3، 4 و 5 سانتیمتر به نیم مدل ریز پهپاد RQ170 نصب و اثرات ارتفاع سربالک در کاهش پسای مدل در زاویه حمله 0 درجه در اعداد رینولدز پایین بررسی شده است. همچنین تأثیر سربالک منحنی دوباله بر روی زوایای مختلف پروازی و اعداد رینولدز مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. داده برداریها در 5 عدد رینولدز زیر بحرانی 22000، 28400، 34000، 42000 و 46500 برحسب وتر آئرودینامیکی متوسط بال و در 5 زاویه حملۀ 0، 5، 10، 15 و 20 درجه در تونل باد انجام شده است. نتایج بیانگر کاهش ضریب پسا در اعداد رینولدز و زوایای حمله مختلف میباشد. مشخص شد که با افزایش عدد رینولدز در زاویه حمله 0 درجه ضریب پسا کاهش بیشتری داشته است. همچنین نصب سربالک منحنی دوباله با ارتفاع بالک بالایی cm3 کاهش پسای کل بیشتری نسبت به سربالکهای دیگر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ریز پهپاد؛ سربالک منحنی؛ کاهش پسا؛ لودسل | ||
مراجع | ||
[1] Bojja A., and Garre P., Analysis on reducing the induced drag using the winglet at the wingtip. International Journal of Engineering Research & Technology (IJERT), Vol. 2, No. 12, 2013. [2] Pragati P., and Baskar S., Aerodynamic analysis of blended winglet for low speed aircraft. Proceedings of the World Congress on Engineering, 2015. [3] Rabbi M. F., Nandi R., and Mashud M., Induce drag reduction of an airplane wing. American Journal of Engineering Research (AJER), Vol. 4, No. 6, pp. 219-223, 2015. [4] Martínez-Aranda S., García-González A., Parras L., Velázquez-Navarro J., and Del Pino C., Comparison of the aerodynamic characteristics of the NACA0012 airfoil at low-to-moderate Reynolds numbers for any aspect ratio. International Journal of Aerospace Sciences, Vol. 4, No. 1, pp. 1-8, 2016. [5] Lee T., and Su Y., Wingtip vortex control via the use of a reverse half-delta wing. Experiments in fluids, Vol. 52, No. 6, pp. 1593-1609, 2012. [6] Huang R. F., and Lee H. W., Turbulence effect on frequency characteristics of unsteady motions in wake of wing. AIAA journal, Vol. 38, No. 1, pp. 87-94, 2000. [7] Whitcomb R. T., A design approach and selected wind tunnel results at high subsonic speeds for wing-tip mounted winglets, 1976. [8] Weierman J., and Jacob J., Winglet design and optimization for UAVs. M.Sc. Thesis, Oklahoma State University, Oklahoma, 2010. [9] Gatlin G. M., and McGhee R. J., Study of semi-span model testing techniques. American Institute of Aeronautics and Astronautics, vol. 2386, pp. 6-17, 1996. [10] Chua C.K., Leong K.F., Lim C.S., Rapid Prototyping: Principles and Applications 2nd Edition. World Scientific Publishing Co Inc, London, 2003. [11] Cengel Y. A., Turner R. H., Cimbala J. M., and Kanoglu M., Fundamentals of thermal-fluid sciences. McGraw-Hill New York, 2008. [12] Munson B. R., Okiishi T. H., Rothmayer A. P., and Huebsch W. W., Fundamentals of fluid mechanics. John Wiley & Sons, 2014. [13] Achenbach E., Experiments on the flow past spheres at very high Reynolds numbers. Journal of Fluid Mechanics, Vol. 54, No. 3, pp. 565-575, 1972. [14] Selig M. S., Summary of low speed airfoil data: SoarTech, 1995. [15] Kim D.-H., Chang J.-W., Chung J., Low-Reynolds-number effect on aerodynamic characteristics of a NACA 0012 airfoil. Journal of Aircraft, Vol. 48, No. 4, pp. 1212-1215, 2011. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 208 |