تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,243,466 |
مطالعه تجربی اثرات موجگیر مربعی بر روی برش پایه حداکثر و لنگر واژگونی سازه جکت دریایی | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 1، دوره 51.3، شماره 104، آبان 1400، صفحه 1-10 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2020.9818 | ||
نویسندگان | ||
آرش دلیلی اسکویی1؛ رامین وفایی پور* 2؛ احمد ملکی1؛ حمید احمدی3 | ||
1گروه مهندسی عمران، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه | ||
2گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز | ||
3گروه آب، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، به دست آوردن نیرویِ برش پایه و لنگر واژگونی جکتِ دریایی، در مواجهه با امواج تصادفی دریا و به کارگیری موجگیر شناور مربعی شکل در جلوی سازه جکت، با هدفِ کاهش نیرو و لنگر واژگونی می باشد. در این راستا، مدل سازه جکت به ارتفاع 55/4 متر، ساخته و در فلوم آزمایشگاه ملّی دریایی شهدای خلیج فارس، به طول 402 متر و عمق ساکن آب 4 متر، در معرض امواج تصادفی دریا، تحت طیف جانسواپ (Jonswap)، قرار گرفت. موج گیر شناور با مقطع مربعی در جلویِ جکت، قرار گرفته و امواج تصادفی با ارتفاع موج 23 سانتی متر به جکت تابانده شد. نتایج مأخوذه نشان می دهد، موج گیر در امواج حداکثر، مؤثر و میانگین به ترتیب، 24/14، 67/24 و 57/8 درصد، کاهش برش پایه و 29/29، 78/19 و 71/23 درصد کاهش لنگر واژگونی را موجب شده است. در تمام آزمایش ها شرایط آب عمیق حاکم است. | ||
کلیدواژهها | ||
جکت؛ امواج تصادفی؛ برش پایه؛ لنگر واژگونی؛ موجگیر شناور مربعی شکل | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آیین نامه طراحی بنادر و سازه های دریایی ایران، 1385، 9-300 (سکوهای دریایی). Abul-Azm AG, Gesraha MR, “Approximation to the hydrodynamics of floating pontoons under oblique waves”, Ocean Eng., 2000, 27, 365-384. Aggarwal A, Bihs H, Shirinov S, Myrhaug D, “Estimation of breaking wave properties and their interaction with a jacket structure”, Journal of Fluids and Structures, 2019, 91, 1-22. Chan ES, Cheong HF, Tan BC, “Laboratory study of plunging wave impacts on vertical cylinders”, Offshore Engineering, 1995, 1 (2), 94-100. Christensen ED, Bingham HB, SkouFriis AP, Larsen AK, Jensen KL, “An experimental and numerical study of floating breakwaters”, Coastal Engineering, 2018, 137 (2018), 43-58. Dong GH, Zheng YN, Li YC, Teng B, Guan, CT, Lin DF, “Experiments on wave transmission coefficients of floating breakwaters”, Ocean Engineering, 2008, 35, 931-938. Gesraha MR, “Analysis of shaped floating breakwater in oblique waves: I. Impervious rigid wave boards”, Applied Ocean Research, 2006, 28, 327-338. Goda Y, Haranka S, Kitahata M, “Study on impulsive breaking wave forces on piles”, Port and Harabor Technology Research Institute, 1966, 6 (5), I-30. Hildebrant A, “Hydrodynamic of breaking waves on offshore wind turbine structures (PhD Thesis, Franzisus- Institute for Hydraulics”, Water ways, and coastal Engineering, Hanover, 2013. Hughes S, “Physical Models and Laboratory Techniques in Coastal Engineering”, World Scientific, 1993. Morison JR, O’Brien MP, Johnson JW, Schaaf SA, “The forces exerted by surface waves on piles”, Journal of Petroleum Technology, Petroleum Transactions, AIME, 1950, 189, 149-154. Rahman MA, Mizutani N, Kawasaki K, “Numerical modeling of dynamic responses and mooring forces of submerged floating breakwater”, Coast Engineering, 2006, 53, 799-815. Sannasiraj SA, Sundar V, Sundaravadivelu R, “Mooring forces and motion responses of pontoon- type floating breakwaters”, Ocean Engineering, 1998, 25, 27-48. Sawarangi T, Nochino M, “Impact Forces on nearly breaking waves on Vertical circular cylinder”, Coastal Engineering, 1984, 27, 249-263. Sorensen RM, “Basic Wave Mechanic for Coastal and Ocean Engineers”, John Wiley, New York, 1997. Sruthi C, Sriram V, “Wave impact load on jacket structure in intermediate water depth”, Ocean Engineering, 2017, 140, 183-194. Von Karman T, “The impact on seaplane floats during landing. Natl”, Comm. Aeronaut, 1929, http://www.nimala.ir | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 454 |