
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,341 |
تعداد مقالات | 16,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,506,675 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,026,762 |
بررسی اندرکنش بین شالوده عمیق و تونل قطار شهری تحت بارهای لرزهای | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 14، دوره 51، شماره 104، آبان 1400، صفحه 149-157 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: یادداشت پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jcee.2020.9813 | ||
نویسندگان | ||
واحد قیاسی* 1؛ خسرو اسماعیلی1؛ دانیال ارزجانی2 | ||
1دانشکده مهندسی عمران و معماری، دانشگاه ملایر | ||
2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی | ||
چکیده | ||
با توجه به توسعه و گسترش شهرها و مراکز صنعتی و تجاری، فضاهای زیرزمینی برای اهداف زیادی از جمله حملونقل، انتقال مواد سوختی، خطوط لولههای آب و فاضلاب، ایستگاههای مترو و سایر تأسیسات شهری به کار میروند. تونلهای مترو ممکن است در جایی ایجاد شوند که فونداسیون پلها یا ساختمانها چه بهصورت بالفعل و چه بالقوه در آن منطقه وجود داشته و بارگذاری این فونداسیونها چه در حالت استاتیکی و چه در حالت دینامیکی میتوانند باعث حرکتهای ناپایدار کننده و یا افزایش سطح توزیع تنش در خاک اطراف تونل شوند که سبب بروز آسیب و خسارت به تونلها میشوند. جابهجایی در جهت زلزله، امتداد نشست تونل از اثرات شمعهای اجراشده در کنار تونلهای مترو در هنگام لرزش میباشد. این تحقیق به بررسی تحلیل عددی رفتار اندرکنشی شالوده عمیق و تونل قطار شهری از طریق مدلسازی عددی بهصورت سهبعدی تحت بارهای لرزهای به روش المان محدود توسط نرمافزار آباکوس نسخه 1-13-6 میپردازد. در این مقاله تأثیر افزایش فاصله گروه شمع از تونل بر روی رفتار اندرکنشی آنها در طی اعمال زلزله بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد که با افزایش فاصله گروه شمع از تونل میزان جابهجایی تونل در جهت لرزش ابتدا افزایش و سپس کاهش مییابد و میزان نشست تونل نیز با افزایش فاصله ابتدا کاهش و سپس به یک مقدار تقریباً ثابت میرسد. میزان تنش فشاری در بالا و وسط تونل با افزایش فاصله گروه شمع ابتدا افزایش یافته سپس ثابت میشود و در قسمت پایینی تونل با افزایش فاصله پیوسته روند کاهشی را شاهد بودیم. | ||
کلیدواژهها | ||
شالوده عمیق؛ تونلهای مترو؛ اندرکنش خاک- سازه؛ المان محدود؛ تحلیل دینامیکی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اصغری و، جانی ر، "بررسی عددی رفتار لرزهای گروه ریزشمع با در نظر گرفتن اثرات اندرکنش سازه- خاک- ریزشمع"، نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز، 1396.
رضایی فرعی ا، عیوض زاده بسطام ر، "بررسی و تحلیل عددی تأثیر شالوده عمیق (شمع) بر رفتار تونل ها"، چهارمین کنگره بین المللی عمران- معماری و توسعه شهری، 1395.
جوادی بوسجین ح، جوادی اصطهبانی م، گلشنی ع ا، شیرزاد حقیقت ح، "بررسی نشست زمین ناشی از حفاری مرحله ای تونل های دوقلوی شهری به روش تجربی و عددی- مطالعه موردی: تونل امیرکبیر"، نهمین همایش ملّی تونل، 1390.
قاسمی قدرت م، شریف زاده م، تابش م، "بررسی اثر حضور سازه های مجاور بر سازه تحت تأثیر در اندرکنش تونل وسازه های سطحی با استفاده از روش عددی اجزاء محدود (مطالعه موردی پروژه تونل نیایش)"، پنجمین کنفرانس مهندسی معدن، 1393.
شرکت راه آهن شهری و خدمات مهندسی پروژه خط 7 متروی تهران قطعه شرقی- غربی "بررسی عبور تونل (متروی خط 7 تهران) از محدوده پل قزوین"، با مشاوره مهندسین ساحل و مؤسسه حرا، 1389.
Asakereh A, Tajabadipour M, “Analysis of Local Site Effects on Seismic Ground Response under Various Earthquakes”, AUT Journal of Civil Engineering, 2018, 2 (2), 227-40. Dapeng Z, Liangkai Q, Yundian L, “Analytical study on dynamic response of deep foundation pit support structure under the action of subway train vibration load: A case study of deep foundation pit of the new museum near metro line 2 in Chengdu”, China, Shock and Vibration. 2015. Marshall AM, Haji T, “An analytical study of tunnel–pile interaction”, Tunnelling and Underground Space Technology, 2015, 45, 43-51. Meguid MA, Mattar J, “Investigation of tunnel-soil-pile interaction in cohesive soils”, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, 2009, 135 (7), 973-9. Mroueh H, Shahrour I, “Three‐ dimensional finite element analysis of the interaction between tunneling and pile foundations”, International Journal for Numerical and Analytical Methods in Geomechanics, 2002, 26 (3), 217-30. Pan Y, Zheng JJ, Cui L, Zhang RJ, “Numerical Analysis of Ground Displacement and Pile Response Due to Tunneling in Soft Soil Considering the Creep Behavior”, InGeoShanghai International Conference 2018 May, pp. 121-130, Springer, Singapore. Sevim B, Contadakis ME, “Nonlinear earthquake behaviour of highway tunnels”, Natural Hazards & Earth System Sciences, 2011, 1, 11 (10). Smith M, “Simulia Abaqus 6.13-1”, Dassault Systèmes Simulia Corp., Providence, RI, USA, 2013. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 779 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |