تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,545,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,247,507 |
مطالعه تجربی و عددی اثر تداخل لایه های مرزی در کاهش ضریب اصطکاک | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 6، دوره 43، شماره 1، تیر 1392، صفحه 43-52 اصل مقاله (358.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید وحیدی فر* 1؛ محسن کهرم2 | ||
1دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استاد، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
در این نوشتار کاهش نیروی پسای وارد بر یک صفحه تخت از طریق قرار دادن یک مانع در مجاورت صفحه، مورد مطالعه عددی و تجربی قرار گرفته است. بررسی عددی نشان میدهد که با قرارگیری مانع در کنار صفحه فرایند گذار جریان در لایه مرزی تغییر کرده و تحت تأثیرگردابه های صادر شده از مانع به کاهش ضریب اصطکاک میانجامد. در این پژوهش نیروی پسای متوسط وارد بر صفحه تخت در سه حالت بدون مانع، با مانع مربعی و با گونیا اندازهگیری و با نتایج عددی مقایسه شده اند. از یک تونل باد و صفحه تخت به عنوان بستر اصلی آزمون و یک سلول بار[1] با دقتdyne 1 برای اندازهگیری نیرو استفاده گردیده است. نتایج نشان میدهد با تغییر فاصله مانع از صفحه، تا فاصله خاصی که مانع از صفحه قرار داده میشود، ضریب پسای متوسط کاهش و از آن نقطه به بعد رو به افزایش می گذارد تا اینکه اثر مانع از بین میرود. برای مانع مربعی حداقل ضریب پسا در 5/2 میلیمتری صفحه مشاهده شده و نتایج عددی به طور کامل با نتایج آزمایشگاهی تونل باد مقایسه و گزارش شدهاند. [1]. Load cell | ||
کلیدواژهها | ||
تحریک لایه مرزی؛ ضریب پسا؛ مانع مربعی؛ بهینه سازی انرژی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,865 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,244 |