تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,545,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,247,380 |
مدل سازی عددی مانورهای غوص و صعود یک زیردریایی بر اثردمش هوای فشرده در مخازن اصلی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 2، دوره 43، شماره 1، تیر 1392، صفحه 1-9 اصل مقاله (289.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی بدری* 1؛ داوود میرزایی2 | ||
1استادیار، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
2کارشناس ارشد، پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیردریا، دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
چکیده | ||
یکی از قسمتهای مهم در زیردریایی ها که وظیفه تغییر عمق آنرا به عهده دارد مخازن اصلی هستند. زیردریاییها را معمولا دو جداره ساخته و این مخازن در بین دو جدار قرار میگیرند تا با دمیدن هوای پر فشار در آنها، حرکت عمقی زیردریایی تنظیم شود. برای شبیهسازی دقیق از محیط و زیردریایی، مدل دینامیکی دقیق و کاملی از زیردریایی مورد نیاز می باشد. برای این منظور، لازمست تغییرات وزن و شناوری با توجه به فرآیند دمش هوا درآنها به دست آید. شرایط نامعین محیط اقیانوس نیاز به محیطی برای شبیه سازی و انجام تستهای مختلف را گریز ناپذیر نموده است. بنابراین در این پژوهش مدلسازی عددی تغییرات نیروهای وزن و شناوری و مراکز تأثیر آنها بر اثر دمش هوای فشرده در مخازن اصلی در عمقهای مختلف و نیز بررسی نحوه تغییرات عوامل دینامیکی برای یک زیردریایی نمونه مورد توجه قرار گرفته و نتایج عددی با داده های تجربی مقایسه و اعتبار سنجی شده است. نتایج نشان داده است که عواملی نظیر موقعیت مخازن، زاویه حول محور عرضی و عمقی زیردریایی بر فرآیند دمش هوا در مخازن تأثیر مستقیم داشته و همچنین در مانور صعود، زیردریایی دچار ناپایداری رول خواهد شد که با افزایش سرعت زیردریایی این ناپایداری کمتر خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی عددی؛ زیردریایی؛ مخازن اصلی؛ نیروهای شناوری و وزن؛ دمیدن هوا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,902 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,235 |