تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,896 |
تدوین مدل علی تبیین بهزیستی مدرسه بر اساس جهتگیری اهداف پیشرفت و نیازهای اساسی روانشناختی با نقش واسطهای خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 54، شهریور 1398، صفحه 199-230 اصل مقاله (6.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
گوهر نظری بولانی* 1؛ یحیی یاراحمدی2؛ حمزه احمدیان2؛ هوشنگ جدیدی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزادسنندج (نویسنده مسئول) | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد سنندج | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تدوین مدل علی تبیین بهزیستی مدرسه بر اساس جهتگیری اهداف پیشرفت و نیازهای اساسی روانشناختی با نقش واسطهای خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-96 بود، بر اساس روش نمونهگیری معادلات ساختاری حجم نمونهای به تعداد 270 را میتوان انتخاب کرد اما بهخاطر تعداد زیاد متغیرهای مورد مشاهده 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی گاردیا، دسی و رایان (2000)، خلاقیت هیجانی آوریل (1999)، اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001)، ابعاد خودکارآمدی مـوریس (2002)، بهزیستی مدرسه کونو، الانن، لینتونن و ریمپلا (2002) بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار AMOS انجام شد. یافتهها نشان داد شاخصهای برازندگی مدل مورد مطالعه تأیید شد و نیازهای روانشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر بهزیستی مدرسه داشت. نیازهای روانشناختی بهواسطه خودکارآمدی بهصورت غیرمستقیم تأثیر مثبت و معناداری بر بهزیستی مدرسه داشت. جهتگیری هدف با نقش میانجی خلاقیت هیجانی بر بهزیستی مدرسه تأثیر غیرمستقیم داشت. به طور کلی نتایج نشان داد جهتگیری هدف ونیازهای روانشناختی با نقش میانجی خودکارآمدی و خلاقیت هیجانی پیشبینیکننده بهزیستی مدرسه بودند، در نتیجه اثرات محیط اجتماعی مدارس باید جدی گرفته شود، چون علاوهبر تأثیر بر متغیرهای آموزشی مثل خودکارآمدی، بهزیستی آنان را هم تحت تأثیر خود قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی مدرسه؛ جهتگیری اهداف پیشرفت؛ نیازهای اساسی روان شناختی؛ خلاقیت هیجانی؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
منابع
احمدیان، حسام؛ عبدی، علی و محیالدین محمدخانی (1394). بررسی رابطه بین ارضای نیازهای روانی بنیادی و خلاقیت در دانشآموزان، همایش ملی سیمای مدیریت آموزشی در عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.
باریکان، اوین؛ محمدآزاد، عبداللهزاده و بهمن کرد (1396). بررسی رابطه بین خودکارآمدی با بهزیستی مدرسه در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مهاباد، سومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران.
اصفهانی، ویدا؛ چرقی، مونیر؛ سوری، احمد؛ مظاقی، لیلا و ساناز شفیع (1396). برسی اهمیت ابعاد خلاقیت با کمالگرایی و جهتگیری هدف در دانشجویان، یک مطالعه متقاطع، مجله امپریال تحقیقات بین رشتهای Issue-1، 2017،ISSN: 2454-1362، http://www.onlinejournal.in، 532-538.
بدری گرگری، رحیم؛ بیرامی، منصور و سولماز دبیری (1393). مدل پیشبینی رضایت و پیشرفت تحصیلی از طریق کمالگرایی دو بعدی و اهداف پیشرفت در دانشآموزان مقطع دبیرستان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 33(10)، 21-46.
ثمره، سولماز و نوشیروان خضری مقدم (1394). رابطه اهداف پیشرفت و خودکارامدی تحصیلی نقش میانجیگری درگیری تحصیلی، مجله دو ماهانه استراتژیهای آموزشی در علوم پزشکی، 8(6)، 13-20.
شیخالاسلامی، راضیه (1395). دلبستگی به خدا و خلاقیت هیجانی: نقش واسطهای نیازهای اساسی روانشناختی، مجله روانشناسی روانشناسی تربیتی، 20(2)، 158-173.
ربانی، زینب و فریده یوسفی (1391). بررسی نقش واسطهگری جهتگیری هدف در رابطه خودکارآمدی و ارزش تکلیف با انواع راهبردهای شناختی، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 49-80.
طهماسیان، کارینه (1384). مدلیابی خودکارآمدی در افسردگی نوجوانان بر مبنای مدل عاملیتی بندورا از افـسردگی، رساله دکتـری روانشناسی بالینی، تهـران، دانشـگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشکده روانشناسی.
طهماسیان، کارینه (1386). اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان (EQ –C) در تهران، روانشناسی کاربردی، 4(5)، 343-390.
دستجردی، رضا (1390). بررسی نقش صفات شخصیت، بهزیستی مدرسه، هویت تحصیلی، انگیزش تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با عملکردتحصیلی بالا و پایین، رساله دکتری، دانشگاه خوارزمی.
دفترچی، عفت و راضیه شـیخالاسلامی (1392). نقش برآورده شدن نیازهای اساسی روانشناختی در جهتگیریهای هدف دانشآموزان، مجله روانشناسی، 17(3)، 330-347.
کاوسیان، جواد؛ کدیور، پروین و فرزاد، ولیالله (1391). رابطه متغیرهای محیطی، تحصیلی با بهزیستی مدرسه با نقش نیازهای روانشناختی، خودتنظیمی انگیزشی و هیجانهای تحصیلی، پژوهش در سلامت روانشناختی، 6(1)،10- 25.
فرامرزی، حمید؛ حاجییخچالی، علیرضا و منیجه شهنی ییلاق (1395). رابطه بین سرزندگی تحصیلی، هدفهای پیشرفت و جهتگیریهای انگیزشی با خودکارآمدی خلاق دانشجویان دانشگاه جندیشاپور اهواز، توسعه آموزش جندیشاپور، فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 7(2)، 214- 221.
قدیری نژادیان، فاطمه (1381). هنجاریابی مقدماتی خلاقیت هیجانی ECI بر روی دانشجویان دانشگاههای تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، تربیت معلم.
حکمی، سارا، شکری، امید (1394). رابطه بین جهتگیریهای هدف پیشرفت و بهزیستی تحصیلی: الگوی اثرات میانجیگر هیجانات پیشرفت، فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 11(5)، 31- 65.
غلامعلی لواسانی، مسعود؛ حجازی، الهه و هیمن خضریآذر (1391). نقش خودکارآمدی، ارزش اهداف پیشرفت و درگیریشناختی بر پیشرفت ریاضی: آزمون مدلی علی، مجله نوآوریهای آموزشی، 14(11)، 7- 28.
کاظمی، محمود و منصوره شفقی (1390). بررسی رابطه خودکارآمدی با خلاقیت هیجانی خلاقیت شناختی در دانشآموزان، مجموعه مقالات همایش ملی یافتههای علوم شناختی در تعلیم و تربیت.
هاشمی، تورج؛ واحدی، شهرام و مینا محبی (1394). رابطه ساختاری پیوند با مدرسه و والدین با رضایت تحصیلی و کنترل تحصیلی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 3(5)، 1-20.
هومن، حیدرعلی (1393). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار (با اصلاحات). تهران: سمت.
نوشادی، ناصر (1380). بررسی رابطه بین جهتگیری هدف با خودتنظیمی یادگیری پیشرفت تحصیلی و رضایت از تحصیل در دانشآموزان دختر و پسر رشتههای مختلف تحصیلی دوره پیشدانشگاهی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی.
ممبینی، شریف؛ پارسا، منوچهر و علیرضا حاجی یخچالی (1394). پیشبینی بهزیستی مدرسه از روی خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی هیجانی در دانشآموزان دوره متوسطه، اولین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
هفته، لیلا و زهرا بنابی مبارکی (1394). تعیین رابطه خلاقیت هیجانی، مدیریت زمان با بهزیستی مدرسه در دانشآموزان، اولین همایش علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیبشناسی جامعه، 1394.
نادی، محمدعلی و ایلناز سجادیان (1390). تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان، فصلنامه دانشکده بهداشت یزد،10(4)، 54- 68 .
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structure and students’ motivation, Journal of Educational Psychology, 84، 261-271.
Averill, J.R., & Thomas-knowles, C. (1991). Emotional creative Strongman (Ed.). International Review ofStudies on Emotion. 1, 269-29.
Averill, J.R. (2007). Together again: Emotion and intelligence reconciled.inG. attews, M. Zeidner, & Robert. R.D. (Eds), New York: Oxford, 49-71.
Butler, R. (2007). Teachers ’achievement goal orientations and associations with teachers’ help seeking: Examination of a novel approach to teacher motivation. Journal of Educational Psychology, 99, 241-252.
Bandura, A., Pastorelli, C., Bargaranelli, C., & capara G.V. (1991). Self-efficacy Pathways to childhood depression. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 258-269.
Chen, K.C, Jong, S.J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory, Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
Daniels, L.M., Haynes, T.L., Stupnisky, R.H., Perry, R.P., Newall, N.E. & Pekrun, R. (2008). Individual differences in achievement goals: A longitudinal study of cognitive, emotional, and achievement outcomes. Contemporary Educational Psychology, 33, 584–608.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The what and why of goal pursuits: human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well being. American.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York: Plenum.
Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227–268.
Diseth, A., Danielsen, A.G., & Samdal, O. (2012). A path analysis of basic needs support, selfefficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level among secondary school students. Educational Psychology, 32, 335–354. doi:10.1080/01443410.2012.657159
Duriez, B. (2011). The social costs of extrinsic relative to intrinsic goal pursuits revisited: The moderating role of general causality orientation. Personality &Individual Differences .50, 684–687.
Flores A. (2007). Attribution style, self-efficacy, and stress as predictors of academic success and academic satisfaction in college students [Dissertation]. University of Utah.
Elliot, A.J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 169-189.
Elliot, A.J., & McGregor, H.A. (2001). A 2 × 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519.
Elliot, A.J., & Murayama, K. (2008). On the measurement of achievement goals: Critique, illustration, and application. Journal of Educational Psychology, 100,613–628.
Ghadiri, P. (2011). The investigation of the relational perception from the environment of class and orientation with educational achievement.
Hahn J. & Oishi Sh. (2006). Psychological needs and emotional well-being in older and younger Koreans and Americans. Personality and Individual Differences. 40, 689–698.
Hair, J.F., Black, W., Babin, B., & Anderson, R.E. (2009). Multivariate data analysis, NJ: Prentice Hall.
Hibbard, D.R., & Buhrmester D. (2010). Competitiveness, gender, and adjustment among adolescents. Sex Roles, 63, 412–424.
Kaplan, A. & Flum, H. (2010). Achievement goal orientations and identity formation styles Educational Research Review, 5: 50–67.
Katja, R., Paivi, A.K., Marja-Terttu, T., & Pekka, L. (2002). Relationships among Adolescent Subjective Well-Being, Health Behavior, and School Satisfaction. Journal of School Health August, 72(6), 243-249.
Kasser, T., & Ryan, R.M. (1996). Further examining the American dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and social psychology bulletin, 22(3), 280-287.
Linnenbrink, E.A. (2006). Emotion research in education: Theoretical and methodological perspectives on the integration of affect, motivation, and cognition. Educational Psychology Review, 18, 307–314.
La Guardia, J.G., Ryan, R.M., Couchman, C.E., & Deci, E.L. (2000). Within person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fulfillment, and well-being. Journal ofPersonality and Social Psychology, 79, 367–384.
Lee, J.Q., McInerney, D.M., Liem, G.A.D. & Ortiga, Y.P. (2010). The relationship between future goals and achievement goal orientations: An intrinsic–extrinsic motivation perspective. Contemporary Educational Psychology, 35, 264-279.
Lynch, M.F. (2013). Attachment, autonomy, and emotional reliance: A multilevel model. Journal of Counseling & Development, 91, 301-312.
Martin, A.J. (2008). Enhancing student motivation and engagement: The effects of a multidimensional intervention. Contemporary Educational Psychology, 33, 239–269.
Meyers, L.S.; Gamest, G. & Goarin, A.J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation, Thousand Oaks. London. New Delhi, Sage publication.
Roeser, R.W.; Strobel, K.R. & Quihuis, G. (2002). Studying early adolescents' academic motivation, social–emotional functioning, and engagement in learning: Variable- and personcentered approaches. Anxiety, Stress and Coping, 15, 345–368.
Opdenakker, M.C & Van Damme, J. (2000). Effects of schools, teaching staff and classes on achievement and wellbeing in secondary education: similarities and differences between school outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 11, 165–196.
Ormrod, J.E. (2006). Educational psychology: Developing learners (5th ed). Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Merrill Prentice Hall.
Muris, P. (2001). A brief questionnaire for measuring self-efficacy in youths. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23,149-145.
Pekrun, R.; Elliot, A.J.; Maier, M.A. (2006). Achievement Goals and Discrete Achievement Emotions: A Theoretical Model and Prospective Test. Journal ofEducational Psychology, 98 (3), 583-597.
Peer, K.S. (2007). Achievement goal orientation for athletic training education: preparing for lifelong learning. Athletic TrainingEducation Journal, 2, 4-9.
Ryan, R.M., & Connell, J.P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 749–761.
Reeve, J., Jang, H., Carrell, S.J., & Barch, J. (2004). Enhancing students engagement by increasing teachers autonomy support. Motivation and Emotion, 28, 147-169.
Samdal, O. (1998). The school environment as a risk or resource for students’ health-related behaviors and subjective well-being. Research Centre for Health Promotion, University of Bergen, Bergen.
Skaalvik, E.M. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego orientation: Relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of Educational Psychology, 89, 71–81.
Tian, L., Yu., T., Huebner, E.S. (2017). Achievement Goal Orientations and Adolescents’ Subjective Well-Being in School: The Mediating Roles of Academic Social Comparison Directions. Front. Psychol., 31 January. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00037.
Tian, L., Pi, L., Huebner, Es., Du, M. (2016). Gratitude and Adolescents’ Subjective Well-Being in School: The Multiple Mediating Roles of Basic Psychological Needs Satisfaction at School. Frontiers in Psychology 7. doi: 10.3389/fpsyg.2016.01409.
Sideridis, G.D. (2005). Goal orientation, academic achievement, and depression: Evidence in favor of a revised goal theory framework. Journal of Educational Psychology, 97, 366–375.
Torabi, M., Moghimi, SM., Monavarian, A. (2013). Investigating the relation between spiritual intelligence and psychological empowerment among nurses of Faghihi hospital in. Intern J Econ Manage Soc Sci, 2(8): 539-543.
Tuominen-Soini, H.; Salmela-Aro, K. & Niemivirta, M. (2008). Achievement goal orientations and subjective well-being: A person-centred analysis. Learning and Instruction, 18, 251–266.
Tuominen-Soini, H.; Salmela-Aro, K. & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and Individual Differences, 22, 290-305.
Veronneau, MH., Koestner, RF, & Abela, J.R.Z. (2005). Intrinsic Need Satisfaction and Well–Being in Children and Adolescents: An Application of the Self–Determination Theory. Journal of Social and Clinical Psychology: Vol. 24, No. 2, pp. 280-292.doi: 10.1521/jscp.24.2.280.62277.
Wentzel, K.R, Battle, Russell, Sh. L, Looney, L.B. (2010). Social support from teachers and peers as predictors of academic and social motivation, Contemporary Educational Psychology, 35, 193- 202.
Wigfield, A., & Eccles, J.S. (1992).The development of achievement task value: A theoretical analysis. Developmental Review, 12, 265-310.
Zhen, R., Liu, R.D., Ding, Y., Wang, J., Liu, Y., & Xu, L. (2017). The mediating roles of academic selfefficacy and academic emotions in the relation between basic psychological needs satisfaction and learning engagement among Chinese adolescent students. Learning and Individual Differences, 54, 210-216. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 640 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 599 |