تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,595 |
روابط ادراک از محیط کلاس درس، ادراک از محیط خانواده و عملکرد تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان ششم ابتدایی: الگوی ساختاری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 54، شهریور 1398، صفحه 93-120 اصل مقاله (782.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خداکرم طلائی* 1؛ اسماعیل سعدیپور2؛ حسن اسدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) Email:khdtal@yahoo.com | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی روابط بین ادراک از محیط کلاس، ادراک از محیط خانواده و عملکرد تحصیلی از طریق اشتیاق تحصیلی بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه پژوهش شامل 400 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای ادراک از محیط خانواده (گرولنیک و همکاران، 1997)، ادراک از محیط کلاس (فراسر و همکاران، 1996)، اشتیاق تحصیلی (فردریکس و همکاران، 2004) و از معدل نوبت اول برای عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیلهای آماری با استفاده از نرمافزار AMOS و SPSS انجام شد. بر اساس نتایج مدل یابی معادلات ساختاری، همه مسیرهای مدل پیشنهادی معنی دار بودند. یافتهها نشان داد که عملکرد تحصیلی بهطور مستقیم از ادراک از محیط کلاس و ادراک از محیط خانواده و بهطور غیرمستقیم از طریق میانجیگری اشتیاق تحصیلی تأثیر میپذیرد. بهطور کلی نتایج پژوهش بیانگر آن بود که محیط کلاس و خانواده در شکلگیری اشتیاق تحصیلی و نیز در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان ششم ابتدایی نقش مهمی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از محیط کلاس؛ ادراک از محیط خانواده؛ عملکرد تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
مراجع | ||
منابع
تنهای رشوانلو، فرهاد و الهه حجازی (1391). نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در انگیزش خودمختار و عملکرد تحصیلی فرزندان. فصلنامه خانوادهپژوهی، 8،(29)، 82 – 67.
حسنزاده، لیلا (1392). بررسی نقش یادگیری خودتنظیمی در رابطه با ادراکات کلاسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان کنگان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
ذوالفقاریان،مهسا؛ امینبیدختی، علیاکبر و سکینه جعفری (1397). رابطه ساختاری تعامل استاد و دانشجو و روش تدریس فعال اساتید با توسعه شایستگیهای دانشجویان با میانجیگری کسب دانش. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12،(40)، 206-183.
رافـعی، الهام (1391). بررسی رابـطه ادراک از محیط کلاس با سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهرستان آران و بیدگل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
طالبی، سعید، زارع، حسین، رستگار، احمد و امین حسنپور (1393). ساختار عاملی مقیاس درگیری تحصیلی فریدریکس (شناختی، رفتاری و انگیزشی). فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 24،1- 16.
قدیری، پروین (1390). بررسی رابطه ادراک از محیط کلاس و جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
کیامنش، علیرضا و سعید سیف درخشنده (1386). بررسی رابطة ادراک از زمینه خانوادگی و مدرسهای با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای شهر اردبیل. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 2،(6)، 132-111.
عزیزی، یگانه (1394). کنکاش در عملکرد خانواده: مقایسه موقعیت فرهنگی-اجتماعی، سبکهای والدگری، انسجام و عملکرد خانواده، قابلیتهای درون فردی و بین فردی در دانشآموزان دختر و پسر. نشریه پژوهش در نظام های آموزشی، 9،(28)، 195-179.
نعامی، عبدالزهرا و صالحه پیریایی (1391). رابطه ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر اهواز. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 6، (16) ، 29-43.
نیکدل، فریبرز، کدیور، پروین، فرزاد، ولیالله، و یوسف کریمی (1389). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه ادراک از کلاس؛ فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 1،(1)، 31-53.
هومن، حیدرعلی (1393). مدلیابی معادلات ساختاریابی. تهران: انتشارات سمت.
Adamski, A., Fraser, B.J., & Peiro, M.M. (2013). Parental involvement in schooling, classroom environment and student outcomes. Learning Environments Research, 16(3), 315-328.
Al-Alwan, A. (2014). Modeling the relations among parental involvement, school engagement and academic performance of high school students. International Education Studies, 7(4), 47-56.
Bempechat, J. & Shernoff, D.J. (2012). Parental influences on achievement motivation and student engagement. In S.L. Christenson, A.L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), The handbook of research on student engagement (pp. 315–342), New York: Springer.
Boekaerts, M. (2016). Engagement as an inherent aspect of the learning process. Learning and Instruction, 43, 76-83.
Boonk, L., Gijselaers, H.J.M., Ritzen, H., Brand-Gruwel, S. (2018). A review of the relationship between parental involvement indicators and academic achievement. Educational Research Review.
Bray, M.A. & Kehle, T.J. (2011). The Oxford Handbook of School Psychology, Oxford Library of Psychology.
Chen, B.-B., Wiium, N., Dimitrova, R., and Chen, N. (2017). The relationships between family, school and community support and boundaries and student engagement among Chinese adolescents. Current Psychology, 38(3), 705-714.
Chen, J.L. (2005). Relation of academic support from parents, teachers, and peers to Hong Kong adolescents’ academic achievement: The mediating role of academic engagement. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 131, 77–127.
Chionh, Y.H. & Fraser, B.J. (2009) Classroom environment, achievement, attitudes and self-esteem in geography and mathematics in Singapore. International Research in Geographical and Environmental Education, 18:1, 29-44.
Devi, T. Kalyani. (2007). Home and School Environment: Their Influence on Perceptual Style. Discovery Publishing House.
Dotterer, A.D. & Wehrspann, E. (2016). Parent involvement and academic outcomes among urban adolescents: examining the role of school engagement. Educational Psychology, 36:4, 812-830.
Fraser, B.J. (2012). Classroom learning environments: Retrospect, context and prospect. In B.J. Fraser, K.G. Tobin, & C.J. McRobbie (Eds.), Second international handbook of science education (pp. 1191-1240). New York, NY: Springer.
Fredricks, J.A. Blumenfeld, P. & Paris, A. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Fredricks, J.A. (2015). Academic engagement. In J. Wright (Ed.), The international encyclopedia of social and behavioral sciences (Vol. 1, pp. 31-36). Oxford: Elsevier.
Furrer, C. & Skinner, E. (2003). Sense of relatedness as a factors in children’s cademic engagement and performance. Journal of Educational Psychology, 95, 148-162.
Gedamu, A. D. (2017). The Association between Students' Perceived EFL Classroom Environment and their Achievement in English Language: Ethiopian Secondary Schools in context. International Journal of Languages' Education and Teaching. 5(3), 1-11.
Ghosh, P. (2015). Historical Perspectives of Classroom Learning Environment (1920-Present). Paripex-Indian Journal of Research, 4(7), 436-437.
Gietz, C. & McIntosh, K. (2014). Relations between Student Perceptions of Their School Environment and Academic Achievement. Canadian Journal of School Psychology, 29(3), 161 - 176.
Grolnick, W.S. (2009). The role of parents in facilitating autonomous self-regulation for education. Theory and Research in Education, 7(2), 164–173.
Grolnick, W.S. Ryan, R.M. & Deci, E.L. (1991). Inner resource for school achievement: Motivational mediators of children’s perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology, 83(4), 508-517.
Grolnick, W.S., & Slowiaczek, M.L. (1994). Parents’ involvement in children’s schooling: A multidimensional conceptualization and motivational model. Child Development, 65(1), 237–252.
Lei, H., Cui, Y., & Zhou, W. (2018). Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality: An international journal, 46(3), 517-528.
Lim, C.T.D., & Fraser, B.J. (2018). Learning environments research in English classrooms. Learning Environments Research, 21(3), 433-449.
Meece, J.L. & Schaefer, V.A. (2010). Schools as a Context of Human Development. . In J.L. Meece, & J.S. Eccle (Eds), Handbook of research on schools, schooling, and human development (pp.25-41). New York: Routledge.
Moos, R.H., & Moos, B.S. (1978). Classroom social climate and student absences and grades. Journal of Educational Psychology, 70(2), 263.
Pomerantz, E.M. & Moorman, E.A. (2010). Parents’ involvement in children’s school lives: A context for children’s development. In J. Meece and J. Eccles (Eds.), Handbook of research on schools, schooling, and human development (pp. 398–416). New York: Routledge.
Raftery-Helmer, J.N., & Grolnick, W.S. (2018). Parent and teacher effects on academic coping and classroom engagement: Testing a motivational model. Motivation and Emotion, 42(5), 638-652.
Raval, V.V., Ward, R.M., Raval, P.H. and Trivedi, S.S. (2017), Reports of adolescent emotion regulation and school engagement mediating the relation between parenting and adolescent functioning in India. International Journal of Psychology, 53(6), 439-448.
Reeve, J., Jang, H., Carrell, D., Jeon, S., & Barch, J. (2004). Enhancing students’ engagement by increasing teachers’ autonomy support. Motivation and Emotion, 28(2), 147-169.
Robinson, E., & Fraser, B.J. (2013). Kindergarten students’ and parents’ perceptions of science classroom environments: Achievement and attitudes. Learning Environments Research, 16(2), 151-167.
Roorda, D.L., Jak, S., Zee, M., Oort, F.J., & Koomen, H.M. (2017). Affective teacher–student relationships and students' engagement and achievement: A meta-analytic update and test of the mediating role of engagement. School Psychology Review, 46(3), 239-261.
Shernoff, D.J., Kelly, S., Tonks, S.M., Anderson, B., Cavanagh, R.F., Sinha, S., & Abdi, B. (2016). Student engagement as a function of environmental complexity in high school classrooms. Learning and Instruction, 43, 52-60.
Skinner, E. Johnson, S. and Snyder, T. (2005). Six Dimensions of Parenting: A Motivational Model. Parenting: Science and Practice, 5(2), 175-205.
Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2005). Antecedents and outcomes of self-determination in 3 life domains: The role of parents' and teachers' autonomy support. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 589-604.
Timmons, K., Pelletier, J. & Corter, C. (2015). Understanding children's self-regulation within different classroom contexts. Early Child Development and Care, 186(2), 249-267.
Van Beek, J.A., De Jong, F.P.C.M., Minnaert, A.E.M.G., & Wubbels, T. (2014). Teacher practice in secondary vocational education: between teacher-regulated activities of student learning and student self-regulation. Teaching and Teacher Education, 40, 1-9.
Wang, M. & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ perceptions of school environment, engagement, and academic achievement in middle school. American Educational Research Journal, 47, 633–662.
Wang, M.T., & Eccles, J. (2013). School context, achievement motivation, and academic engagement: A longitudinal study of school engagement using a multidimensional perspective. Learning and Instruction, 28, 12-23.
Wang, W., Yin, H., Lu, G. & Zhang. (2017). Environment matters: exploring the relationships between the classroom environment and college students’ affect in mathematics learning in China. Asia Pacific Education Review, 18(3), 321-333. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |