تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,977 |
تأثیر اثر هندسه مقطع بر روی میزان نشست زمین در اثر حفر تونل تک و دوقلو (مطالعه موردی: تونل مترو اصفهان) | ||
نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز | ||
مقاله 4، دوره 49.2، شماره 95، شهریور 1398، صفحه 35-46 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کامل پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ceej.2019.9296 | ||
نویسندگان | ||
محمد امیری* 1؛ سعید رجبی2؛ مهدیه دارابی3 | ||
1دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
3دانشگاه بوعلی سینا، همدان | ||
چکیده | ||
امروزه افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی مدرن، منجر به توسعه زیرساختها و اجرای تونلهای شهری (مترو) شده است. انتخاب شکل دهانه و بررسی میزان نشست سطح زمین در حالت تونل تک و دوقلو از نکات بسیار مهم در احداث تونل متروها است. بر این اساس شکل دهانه باید به نحوی انتخاب شود که علاوه بر تأمین میزان نشست مجاز، مقاومت کافی در برابر تنشهای وارده داشته و تغییر مکان و کرنشهای برشی ایجاد شده در محدوده مجاز باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر هندسه مقطع تونل بر میزان نشست سطح زمین در حالت تونل تک و دوقلو با نگرش ویژه به مترو شهر اصفهان است. با توجه به این که خاک، یک محیط ناپیوسته متشکل از ذرات با اندازههای مختلف است، در این مطالعه از نرمافزار تفاضل محدود FLAC2D جهت مدلسازی تونل استفاده شده است. در این راستا ابتدا تونل مترو شهر اصفهان با سه هندسه مختلف مدلشده و با توجه به پلان مسیر، فاصله تونلها در چهار حالت مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اعتبار بخشی به نتایج نشست به دست آمده در این مطالعه، در سه نقطه تونل غربی میزان نشست با نتایج ابزار دقیق مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد حداکثر و حداقل نشست به ترتیب در حالت تونل نعلی شکل و تونل دو قوسی اتفاق افتاده است. از سوی دیگر با افزایش فاصله دو تونل از یکدیگر میزان نشست حدود 5% کاهش مییابد. همچنین با افزایش فاصله مرکز به مرکز تونلها به بیش از سه برابر قطر تونلها (20 متر)، تغییرات میزان نشست تقریباً ثابت میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هندسه مقطع؛ نشست؛ مترو اصفهان؛ تونل دوقلو | ||
مراجع | ||
American Society for Testing and Materials, “ASTM, 2004 American Society for Testing and Materials, ASTM, Annual Book of ASTM Standards”, P.A., Philadelphia V.4, 08, 2004. Augarde CE, Burd HJ, “Three-dimensional finite element analysis of lined tunnels”, International Journal for Numerical and Analytical Methods in Geomechanics, 2001, 25, 243-269. Baziar MH, Rabeti Moghadam M, Kim DS, Choo YW, “Effect of underground structures on the acceleration response of the structure lining flexibility on the acceleration response at the ground surface”, Sharif Civil Engineering, 2016, 31 (2), 79-89. Burd H J, “Modelling tunnelling-induced settlement of masonry buildings”, Proceedings of the Institution of Civil Engineers- Geotechnical Engineering, 2000, 17-29. Chen RP, Zhu J, Liu W, Tang XW, “Ground movement induced by parallel EPB tunnels in silty soils”, Journal of Tunneling and Underground Space Technology, 2011, 26, 163-171. Fang O, Tai Q, Zhang D, Ngai L, Wong Y, “Ground surface settlements due to construction of closely-spaced twin tunnels with different geometric arrangements”, Tunneling and Underground Space Technology, 2016, 51, 144-151. Franzius JN, Potts DM, “Influence of Mesh Geometry on Three-Dimensional Finite-Element Analysis of Tunnel Excavation”, International Journal of Geomechanics, 2005, 5, 256-267. Hasanpour R, Chakeri H, Ozelik Y, Denek H, “Evaluation of surface Settlements in the Istanbul Metro in terms of analytical, numerical and direct measurements”, Bulletin of Engineering Geology and the Environment, 2012, 3, 499-510. Havaej M, Rahmannejad R, Ebrahimi Farsangi MA, “An Equation to Predict Ground Surface Settlement, due to Metro Tunneling Using EPB TBM. (Case Study: Shiraz Metro)”, Journal of Tunneling and Underground Space Engineering, 2004, 2 (2), 87-100. Hesami AR, Ghafoori M, Lashkaripour G, “Risk management of subsidence induced by tunnel excavation (paper case study: mosque of Koohsanngi park in Mashhad”, Indian journal fundamental and applied life sciences, 2015, 5, 3128-3135. Karakus M, Fowell, RJ, “Back analysis for tunneling induced ground movements and stress redistribution”, Tunneling and Underground Space Technology, 2005, 514-524. Kasper T, Meschke G, “A Numerical Study of the Effect of Soil and Grout Material Properties and Cover Depth in Shield Tunneling”, Institute for Structural Mechanics, Ruhr University Bochum, Universitatsstrabe 150, 44780 Bochum, Germany, 2006. Lambrughi A, Medina L, Castellanza R, “Development and validation of a 3D numerical model for TBM-EPB Mechanized excavation”, Computers and Geotechnics Journal, 2012, 40, 97-113. Loganathan N, Poulos HG, “Analytical Prediction for Tunneling- Induced Ground Movement Geoenviromental Engineering”, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering, 1998, 124 (9), 846-856. Maleki M, “Choose a behavioral model in the design and calculation of tunnels”, 5th Iranian Tunneling Conference, Tehran, 2001, 147-152. Mroueh H, Shahrou I, “A Simplified 3D Model for Tunnel Construction Using Tunnel Boring Machines”, Laboratoire de Me´canique de Lille, Universite´ des Sciences et Technologies de Lille, F- 59655 Villeneuve d’Ascq, France, 2008. Ocak I, “Environmental effects of tunnel excavation in soft and shallow ground with EPBM: The case of Istanbul”, Environmental Earth Science, 2009, 59, 347-352. Ranjbarnia M, Rahimpour N, “Application of the Stress-Strain Curve of Rock Mass to Estimate the Convergence of Deep Circular Tunnels”, Journal of Civil and Environmental Engineering, 2018, 47.4 (89), 1-13. Sharghi M, Chakeri H, Ozcelik Y, “Investigation into the effects of two component grout properties on surface settlements”, Tunneling and Underground Space Technology, 2017, 63, 205-216. The urban and suburban trains, Isfahan, http://new.isfahan.ir, 2011. Vahdatirad MJ, Ghodrat H, Firuzian S, Barari A, Torabi M, “Analysis of underground market settlement in Tabriz urban railway”, European Journal of Scientific Research, 2009, 36, 595-605. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |