تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,910 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,165,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,938,441 |
طراحی و بررسی تجربی نازل افزایشدهنده سرعت در مقطع آزمون تونلباد سرعت پایین | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 2، دوره 50، شماره 2 - شماره پیاپی 91، مرداد 1399، صفحه 9-15 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2020.9265 | ||
نویسندگان | ||
امیریطیبی مصطفی1؛ مسعود میرزائی* 2؛ غلامحسین پوریوسفی3؛ علیرضا دوسست محمودی4 | ||
1کارشناس، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
2استاد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
3استادیار، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
4کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از روشهای مرسوم برای افزایش سرعت جریان، استفاده از نازل در مسیر آن است. در این مقاله، به منظور افزایش سرعت جریان در تونل باد سرعت پایین و انجام آزمایش در محدوده سرعتهای بالاتر، بهترین پروفیل نازل با توجه به محدودیتهایی مانند مساحت ورودی نازل، طول نازل و سرعت ورودی جریان، ارزیابی میشود. در این راستا، برای بررسی تأثیر متغیرهایی مانند مساحت خروجی نازل، سرعت خروجی جریان، موقعیت نقطه عطف پروفیل نازل، یکواختی جریان خروجی و طول موثر اتاقآزمون، میدان جریان در داخل نازل به روش عددی شبیهسازی شده و پروفیل مناسب برای نازل طراحی میشود. در انتها، با ساخت نازل طراحیشده و نصب آن در داخل تونل باد، کیفیت جریان به روش تجربی مورد ارزیابی قرار میگیرد. طبق نتایج بهدست آمده، سرعت جریان آزاد در داخل اتاق آزمون حدود 30% افزایش پیدا کرده و میزان غیریکنواختی جریان تا 1%± کاهش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نازل؛ تونلباد؛ سرعت جریان؛ طراحی عددی؛ بررسی تجربی | ||
مراجع | ||
[1] Morel T., Design of Two-Dimensional Wind Tunnel Contractions, ASME J. Fluids Eng. 119,pp.371-378, 1997. [2] Almeida O; Miranda FC; Ferreira Neto O; Saad FG. Low Subsonic Wind Tunnel – Design and Construction. J Aerosp Tecno, Manag, DOI: 10.5028/jatm.v10.716. 2018.
[3] Hoghooghi H and NiliAhmadabadi M, Optimization of a Subsonic Wind Tunnel Nozzle With Low Contraction Ratio Via Ball-spine Inverse Design Method, Journal of Mechanical Science and Technology 30 .2059-2067. 2016.
[4]Panda M and Samanta A, Design of Low Cost Open Circuit Wind Tunnel - Case Study, Indian Journal of Science and Technology, Vol 9(30), DOI: 10.17485/ijst/2016/v9i30/99195, August 2016. [5] Pope A. and Goin, K.L., Low Speed Wind Tunnel Testing, 2nd Edition, A Wiley-Intersience Publication, John Wiley and Sons, Inc, 1984.
[6] M. A. Ardakani, Low Speed Wind Tunnel Design Principles and Application, K.N. Toosi University of Technology, Iran, Tehran, Spring 2009.
[7]Morel T., Comprehensive Design of Axi-Symmetric Wind Tunnel Contraction, ASME J. Fluids Eng. 97, pp. 225-233, 1975.
[8] Fang F., Chen J.C., Hong Y.T., Experimental and Analytical Evaluation of Flow in a Square-to-square Wind Tunnel Contraction, Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics 89. Pp. 247-262, 2001.
[9] Fang F., A Design Method for Contractions With Square End Sections, ASME J. Fluids Eng. 99, pp. 454-458, 1997.
[10] Dehghan D., Mirzaei M., Ghorbanian K., Control of Pressure Gradient in the Contraction of a Wind Tunnel. World Academi of Science, Engineering and Technology 1: 4–29, 2009.
[11] Callan J, Marusic I, The Effect of a Changing Aspect Ratio Through a Wind Tunnel Contraction. AIAA 2000-2461, 2000.
[12] Rouse H., Hassan M.M., Cavitation-free Inlets and Contractions, Mech. Eng., Vol. 71, pp. 213- 416, 1949. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |