تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,919 |
تاثیر شبکههای تجاری واجتماعی بر بینالمللیسازی شرکتها | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1398، صفحه 149-176 اصل مقاله (1007.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9174 | ||
نویسندگان | ||
محمد یوسفی* 1؛ مصطفی قاضی زاده2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه شاهد | ||
2دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد. | ||
چکیده | ||
افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بین المللیسازی را به یکی از مولفههای اساسی استراتژیهای کسب و کار در بسیاری از شرکتهای جهان تبدیل نموده است از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکههای تجاری و اجتماعی بر بین المللیسازی شرکتها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0میباشد که نشان دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکت های نمونه صادراتی ایران طی سالهای 95- 91 میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههای تجاری و اجتماعی بر بینالمللی شرکتها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکههای مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرآیند بینالمللیسازی میباشد. افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بینالمللیسازی را به یکی از مولفههای اساسی استراتژیهای کسب و کار در بسیاری از شرکتهای جهان تبدیل نموده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکههای تجاری و اجتماعی بر بین المللیسازی شرکتها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0میباشد که نشان دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکتهای نمونه صادراتی ایران طی سالهای 95- 91 میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههای تجاری و اجتماعی بر بینالمللی شرکتها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکههای مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرآیند بینالمللیسازی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
به اشتراکگذاری اطلاعات؛ بین المللی سازی؛ شبکه اجتماعی؛ شبکه تجاری | ||
مراجع | ||
اسفیدانی، محمدرحیم و حسنقلیپور یاسوری، طهمورث و ترکستانی، محمد صالح و روحانی، امیررضا(1397)، نوع شناسی رفتارهای صادراتی بنگاه های صادرکننده در صنعت برق ایران، مدیریت بازرگانی، شماره دهم، صفحه30-1. دریک، مت(1397). مدیریت زنجیره تامین جهانی، ترجمه محمد یوسفی(چاپ اول)، تهران: چاپ و نشر بازرگانی. رحیم نیا، فریبرز و خوراکیان، علیرضا و قادری، فرشاد(1396)، بررسی تاثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، سال اول، شماره3، صفحه 22-1. رضایی، رضا(1396)، تاثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژی های بازاریابی بینالملل، کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره هفدهم، صفحه80-55. شجاعی، محمدرضا و محترم، رحیم و آطاهریان، سمانه(1393)، تاثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی(مطالع موردی: شرکتهای صادرکننده پسته در تهران)، مدیریت بازرگانی، دوره ششم، شماره 4، صفحه 807-791. عالی، صمد و تورچیان، علیرضا(1396)، بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرآیند بینالمللی شدن، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، سال اول، شماره3، صفحه 78-59. مصلح، عبدالمجید و بحرینیزاده، منیجه و کریمی قهفرخی(1395)، تاثیر ابعاد جهتگیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکتهای صادراتی استان بوشهر، تحقیقات بازاریابی نوین، شماره چهارم، صفحه140-125. نوروزی، حسین و عبدالله پور، سجاد و گنجعلیوند، سمیه و معصومی، سیده غزل(1396)، تاثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار، مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، سال اول، شماره3، صفحه123-103. یوسفی، محمد و قاضیزاده، مصطفی(1397)، مروری بر مدلهای بینالمللیسازی شرکتها، بررسیهای بازرگانی، دوره شانزدهم، شماره 90، صفحه 39-23.
Agbim, K. C., & Eluka, J. (2018). Social network and family business internationalization in South Eastern Nigeria. Journal of Accounting, Business and Finance Research, 3(2), 64-74.
Ansoff, H. I., Kipley, D., Lewis, A. O., Helm-Stevens, R., & Ansoff, R. (2019). Strategic dimensions of internationalization. In Implanting Strategic Management (pp. 311-336). Palgrave Macmillan, Cham.
Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2015). Strategic management and competitive advantage. 5: th ed. Essex: Pearson Education Limited.
Batjargal, B., & Liu, M. (2004). Entrepreneurs’ access to private equity in China: The role of social capital. Organization Science, 15(2), 159-172.
Björkman, I., & Kock, S. (1995). Social relationships and business networks: The case of Western companies in China. International business review, 4(4), 519-535.
Bridgewater, Peter. "Biosphere Reserves- a network for conservation and sustainability." Parks 12, no. 3 (2002): 15-20.
Brush, C. G., Edelman, L. F., & Manolova, T. (2015). The impact of resources on small firm internationalization. Journal of Small Business Strategy, 13(1), 1-17.
Calof, J. L., & Beamish, P. W. (1995). Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International business review, 4(2), 115-131.
Chen, H., & Chen, T. J. (1998). Network linkages and location choice in foreign direct investment. Journal of international business studies, 29(3), 445-467.
Chen, X., & Zhang, Y. (2015). Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
Chen, X., & Zhang, Y. (2015). Environmental Factors and Networks for Internationalization Process in the Chinese Market: A Case Study of Swedish B2B Companies.
Chetty, S. K., & Wilson, H. I. (2003). Collaborating with competitors to acquire resources. International Business Review, 12(1), 61-81.
Chetty, S., & Holm, D. B. (2000). Internationalisation of small to medium-sized manufacturing firms: a network approach. International business review, 9(1), 77-93.
Costa, E., Soares, A. L., & de Sousa, J. P. (2017, September). From data sources to information sharing in SME collaborative networks supporting internationalization: A socio-semantic approach. In Working Conference on Virtual Enterprises (pp. 478-490). Springer, Cham.
Coviello, N. E., & Cox, M. P. (2006). The resource dynamics of international new venture networks. Journal of International Entrepreneurship, 4(2), 113-132.
Coviello, N., & Munro, H. (1997). Network relationships and the internationalisation process of small software firms. International business review, 6(4), 361-386.
Devine, R. A., Molina‐Sieiro, G., Holmes Jr, R. M., & Terjesen, S. A. (2019). Female‐Led High‐Growth: Examining the Role of Human and Financial Resource Management. Journal of Small Business Management, 57(1), 81-109.
Ellis, P., & Pecotich, A. (2001). Social factors influencing export initiation in small and medium-sized enterprises. Journal of Marketing Research, 38(1), 119-130.
Eniola, A. A., & Entebang, H. (2016). Financial literacy and SME firm performance. International Journal of Research Studies in Management, 5(1), 31-43.
Farooqi, Fahad, and Robert Miog. "Influence of Network forms on the internationalization process: A study on Swedish SMEs." (2012).
Francioni, B., Vissak, T., & Musso, F. (2017). Small Italian wine producers’ internationalization: the role of network relationships in the emergence of late starters. International Business Review, 26(1), 12-22.
Guercini, S., & Runfola, A. (2010). Business networks and retail internationalization: A case analysis in the fashion industry. Industrial Marketing Management, 39(6), 908-916.
Håkansson, H., & Johanson, J. (1993). The network as a governance structure: interfirm cooperation beyond markets and hierarchies.
Hanif, M. I., & Irshad, M. (2018). Impact of Entrepreneurial Orientation and Network Resource Utilization on Internationalization of SME¡¯ s: Evidence from Pakistan. International Journal of Marketing Studies, 10(2), 118-131.
Hertenstein, P., Sutherland, D., & Anderson, J. (2017). Internationalization within networks: Exploring the relationship between inward and outward FDI in China’s auto components industry. Asia Pacific Journal of Management, 34(1), 69-96.
Hohenthal, J., Johanson, J., & Johanson, M. (2014). Network knowledge and business-relationship value in the foreign market. International Business Review, 23(1), 4-19.
Huang, H. C., Lai, M. C., & Lo, K. W. (2012). Do founders' own resources matter? The influence of business networks on start-up innovation and performance. Technovation, 32(5), 316-327.
Johanson, J., & Mattsson, L. G. (1987). Interorganizational relations in industrial systems: a network approach compared with the transaction-cost approach. International Studies of Management & Organization, 17(1), 34-48.
Johanson, J., & Mattsson, L.-G. (1988). Internationalization in industrial systems—a network approach. In N. Hood, & J.-E. Vahlne (Eds.), Strategies in global competition (pp. 303–321). New York: Croom Helm.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (1990). The mechanism of internationalisation. International marketing review, 7(4).
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2003). Business relationship learning and commitment in the internationalization process. Journal of international entrepreneurship, 1(1), 83-101.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2006). Commitment and opportunity development in the internationalization process: A note on the Uppsala internationalization process model. Management International Review, 46(2), 165-178.
Kenny, B., & Fahy, J. (2011). SMEs' Networking Capability and International Performance. In Interfirm Networks: Theory, Strategy, and Behavior (pp. 199-376). Emerald Group Publishing Limited
Kontinen, T., & Ojala, A. (2011). Network ties in the international opportunity recognition of family SMEs. International Business Review, 20(4), 440-453.
Loane, S., & Bell, J. (2006). Rapid internationalisation among entrepreneurial firms in Australia, Canada, Ireland and New Zealand: An extension to the network approach. International marketing review, 23(5), 467-485.
Lu, J. W., & Beamish, P. W. (2006). SME internationalization and performance: Growth vs. profitability. Journal of international entrepreneurship, 4(1), 27-48.
Manolova, T. S., Manev, I. M., & Gyoshev, B. S. (2010). In good company: The role of personal and inter-firm networks for new-venture internationalization in a transition economy. Journal of World Business, 45(3), 257-265.
Mu, J., & Di Benedetto, A. (2012). Networking capability and new product development. IEEE Transactions on Engineering Management, 59(1), 4-19.
Musteen, M., Francis, J., & Datta, D. K. (2010). The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45(3), 197-205.
Nguyen, H. T., & Le, V. (2019). Network ties and export propensity of Vietnamese small and medium enterprises. Asia Pacific Business Review, 25(1), 100-122.
Onkelinx, J., Manolova, T. S., & Edelman, L. F. (2016). Human capital and SME internationalization: Empirical evidence from Belgium. International Small Business Journal, 34(6), 818-837.
Papastamatelou, J., Busch, R., Ötken, B., Okan, E. Y., & Gassemi, K. (2016). Effects of Network Capabilities on Firm Performance across Cultures. International Journal of Management and Economics, 49(1), 79-105.
Phillips, S. (2002). Social capital, local networks and community development. Urban Livelihoods: A people-centered approach to reducing poverty, 133-150.
Pinho, J. C., & Pinheiro, M. L. (2015). Social network analysis and the internationalization of SMEs: Towards a different methodological approach. European Business Review, 27(6), 554-572.
Pinho, J. C., & Prange, C. (2016). The effect of social networks and dynamic internationalization capabilities on international performance. Journal of World Business, 51(3), 391-403.
Pooe, D., Mafini, C., & Loury-Okoumba, V. W. (2015). The influence of information sharing, supplier trust and supplier synergy on supplier performance: The case of small and medium enterprises. Journal of Transport and Supply Chain Management, 9(1), 1-11.
Presutti, M., Boari, C., & Fratocchi, L. (2016). The evolution of inter-organisational social capital with foreign customers: Its direct and interactive effects on SMEs’ foreign performance. Journal of World Business, 51(5), 760-773.
Rialp, A., Rialp, J., & Knight, G. A. (2005). The phenomenon of early internationalizing firms: what do we know after a decade (1993–2003) of scientific inquiry? International business review, 14(2), 147-166.
Sapienza, H. J., Autio, E., George, G., & Zahra, S. A. (2006). A capabilities perspective on the effects of early internationalization on firm survival and growth. Academy of management review, 31(4), 914-933.
Söderqvist, A. (2011). Opportunity exploration and exploitation in international new ventures: A study of relationships’ involvement in early entrepreneurial and internationalisation events.
Tang, Y. K. (2011). The Influence of networking on the internationalization of SMEs: Evidence from internationalized Chinese firms. International Small Business Journal, 29(4), 374-398.
Törnroos, J. Å., Halinen, A., & Medlin, C. J. (2017). Dimensions of space in business network research. Industrial Marketing Management, 61, 10-19.
Thornton, S. (2014). Organizational networking in business-to-business markets: construct conceptualization, operationalization and application (Doctoral dissertation, University of Manchester).
Thornton, S. C., Henneberg, S. C., & Naudé, P. (2014). Conceptualizing and validating organizational networking as a second-order formative construct. Industrial Marketing Management, 43(6), 951-966.
Van Ruth, F. (2009). The internationalisation of Australian firms: how networks help bridge the psychic distance between a firm and a market. University of Melbourne, Department of Management and Marketing.
Vasilchenko, E., & Morrish, S. (2011). The role of entrepreneurial networks in the exploration and exploitation of internationalization opportunities by information and communication technology firms. Journal of International Marketing, 19(4), 88-105.
Vissak, T., Francioni, B., & Musso, F. (2012). MVM's Nonlinear Internationalization: A Case Study. Journal of East-West Business, 18(4), 275-300.
Yamin, M., & Kurt, Y. (2018). Revisiting the Uppsala internationalization model: Social network theory and overcoming the liability of outsider ship. International Marketing Review, 35(1), 2-17.
Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review, 11(3), 279-304.
Zain, M., & Ng, S. I. (2006). The impacts of network relationships on SMEs' internationalization process. Thunderbird international business review, 48(2), 183-205. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |