تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,492,928 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,219,453 |
بررسی نقصان حافظه صفات ارجاعی بهخود در کودکان مبتلا به اتیسم در مقایسه با کودکان سالم | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 14، شماره 53، خرداد 1398، صفحه 305-316 اصل مقاله (636.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید نجاتی* 1؛ کبری درستی2؛ حمیدرضا پوراعتماد3 | ||
1دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی (نویسنده مسئول) Email:nejati@sbu.ac.ir | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
3استاد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه نقص حافظه صفات ارجاعی به خود در کودکان مبتلا به اوتیسم و سالم صورت گرفت. این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. که در آن، 15 کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا با 15 کودک همتای عادی مقایسه شدند. آنها به انجام آزمون حافظه صفات ارجاعی (جهت ارزیابی حافظه صفات ارجاعی بهخود) پرداختند. جهت تـحلیل دادهها تحلیل واریانس آمـیخته مورد استفاده قـرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که یادآوری و بازشناسی صفات ارجاعی بهخود در گروه عادی بهطور معنیداری بیشتر از این میزان در گروه مبتلا به اتیسم است. بنابراین نتیجهگیری میشود که کودکان مبتلا به اتیسم در حافظه ارجاعی بهخود نقص داشته و در شناخت دیگران و توانایی ذهنیسازی آگاهی خود از دیگران و متعاقب آن در شناخت خود دچار نقص هستند که این ضعف در بهکار بردن اشتباه ضمایر شخصی، بهکار بردن اسم خاص بهجای ضمیر من برای نامیدن تصویر خود و ضعف در حافظه خودارجاعی که یک پدیده همایند از نقص در ذهنی کردن شناخت اجتماعی است، نمود مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتیسم؛ حافظه صفات ارجاعی به خود؛ تئوری ذهن | ||
مراجع | ||
منابع
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: Author. and Individual Differences, 44 (7), 1574–1584.
Bauminger, N., Shulman, C. & Agam, G. (2004). The link between perceptions of self and of social relationships in high-functioning children with autism. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 16, 193- 214
Belardinelli, C., Raza, M., & Taneli, T. (2016). Comorbid Behavioral Problems and Psychiatric Disorders in Autism Spectrum Disorders. Journal of Childhood & Developmental Disorders.
Courage, M. Edison, S. & Howe, M. (2004). Variability in the early development of visual self-recognition. Infant Behavior and Development, (27), 509–532.
Crane, L., Goddard, L., & Pring, L. (2009). Specificand general autobiographical knowledge in adults with autism spectrum disorders: The role of personalgoals. Memory, 17(5), 557–576
Crane, L., Goddard, L., & Pring, L. (2013). Autobiographical memory in adults with autism spectrum disorder: The role of depressed mood, rumination, working memory and theory of mind. Autism, 17(2), 205-219.
Crane, L., Pring, L., Jukes, K., & Goddard, L. (2012). Patterns of autobiographical memory in adults with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 42(10), 2100-2112.
Drolet, J. L. (Ed.). (2016). Social Development and Social Work Perspectives on Social Protection. Routledge.
Dunphy, S. Lelii, a.Wellman, H M. (2011), Delayed self-recognition in autism: A unique difficulty? b University of Michigan, Department of Psychology, East Hall, 530 Church Street, Ann Arbor, MI 48104, United States
Henderson, H.A., Zahka, N.E., Kojkowski, N.M., Inge, A.P., Schwartz, C.B., Hileman, C.M., Coman, D.C., & Mundy, P.C. (2009). Self-referenced memory, social cognition, and symptom presentation in autism. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(7), 853-861.
Hobson, R.P. (1990). On the origins of self and the case of autism. Development and Psychopathology, 2(2), 163-181
Hobson, R.P., & Meyer, J.A. (2005). Foundations for self and other: A study in autism. Developmental Science, 8(6), 481-491
Klein, S.B. & Loftus, J. (1988). The nature of self-referent encoding: The contributions of elaborative and organizational processes. Journal of Personality and Social Psychology, (55), 511
Korkmaz, B. (2015). Autism Spectrum Disorders and Language. Austin Journal of Autism & Related Disabilities, 1(1), 1001-1002.
Lee, A., Hobson, R.P., & Chiat, S. (1994). I, you, me and autism: An experimental study. Journal ofAutism and Developmental Disorders, (24), 155–176
Lind, S.E. (2010). Memory and the Self in Autism: A Review and Theoretical Framework. Autism, 14(5), 430-456
Lind, S.E. & Bowler, D.M. (2009). Recognition memory, self-other source memory, and theory-of-mind in children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, (39), 1231-1239
Lombardo, M.V, & Baron-Cohen, S. (2010), The role of the self in mindblindness in autism. Consciousness and Cognition
Lombardo, M.V., Chakrabarti, B., Bullmore, E.T., Sadek, S.A., Pasco, G., Wheelwright, S.J., et al. (2009). Atypical neural self-representation in autism.Brain, 133(Pt 2), 611–624
Newbigin, A. (2010). Self-perception, social understanding & social responsiveness in children with high-functioning autism from the perspectives of'self'&'other'.
Scheeren, A.M., Begeer, S., Banerjee, R., Terwogt, M.M., & Koot, H.M. (2010). Can you tell me something about yourself? Self-presentation in children and adolescents with high functioning autism spectrum disorder in hypothetical and real life situations. Autism, 14(5), 457-473.
Stanley, S. (2012). Intimate distance: William James introspection, Buddhist mindfulness, and experiential inquiry, New Ideas in Psychology 30, 201-211.
Turk, D.J., Cunningham, S.J., & Macrae, C.N. (2008). Self-memory biases in explicit and incidental encoding of trait adjectives. Consciousness and Cognition, 17, 1040-1045. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 367 |