تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,979 |
"بینالمللیسازی در خانه"، راهبردی نوین برای توسعه و رونق کسبوکارهای گردشگری | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، تیر 1398، صفحه 117-143 اصل مقاله (994.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9118 | ||
نویسندگان | ||
عمران حیدری1؛ داود ثمری* 2؛ مرتضی موسی خانی3؛ بهار بیشمی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار، گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
3استاد، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استادیار پژوهشی، گروه گردشگری، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده در دهههای اخیر، گردشگری، جایگاه ویژه و منحصر به فردی در توسعة اقتصادی کشورها داشته و علاوه بر تاثیرگذاری بر فرآیند تولید و اشتغال، باعث بهبود در شاخصهای عدالت اجتماعی و ارتقای سطح زندگی و افزایش رفاه جامعه نیز شده است. رونق ﮔﺮدﺷﮕﺮی و توسعه کسبوکارهای مرتبط، بدلیل تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی کشور، علاوه بر بازارهای داخلی، نیازمند معرفی و حضور در ﺑﺎزارهای متنوع خارجی (منطقهای و جهانی) است. بینالمللیسازی در صنعت گردشگری از جمله موارد موثر در سیاستگذاری و توسعه راهبردی این صنعت مهم است که می تواند موجب معرفی، توسعه و رونق گردشگری در کشور شده و به تبع آن علاوه بر خروج از اقتصاد تک محصولی، تاثیر بهسزایی در بهبود وضع اقتصادی فرد، جامعه و کشور داشته باشد.این تحقیق که به صورت توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، با هدف شناسایی مدلهای مختلف بینالمللیسازی کسبوکارها و ارائه بهترین روش در بین المللیسازی کسبوکارهای گردشگری تدوین شده است. برای دستیابی به این هدف، از طریق مطالعات و بررسی پیشینه تحقیقاتی مختلف، انواع نظریهها و مدلهای بینالمللیسازی شناسایی گردید و با استفاده از نرمافزار MAXQDA، پیادهسازی یافتهها (مدلها و نظریهها)، تکوین مقولهها و سپس تجزیه و تحلیل آنها، انجام شد.نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که راهبردهای بینالمللیسازی کسبوکارها، مبتنی بر صادرات و حضور در بازارهای خارجی است و شاخصهای معرفی شده در این روشها، مناسب برای بینالمللیسازی صنعت گردشگری و عرضه خدمات و محصولات آن به گردشگر خارجی نمیباشد بلکه نیازمند تمرکز بر چشمانداز درونی و ارائه راهبرد جدید است. | ||
کلیدواژهها | ||
بین المللی سازی؛ گردشگری؛ کسب و کارهای گردشگری؛ بین المللی سازی در خانه | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، علیرضا و خسرویان، محمدرضا (1384). عوامل مؤثر بر رشد و توسعه صنعت توریسم در استان مازنداران. مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران: انتشارات رسانش.
احمدیان، علیاشرف و پارسامنش، مهرداد (1395). شناسایی عوامل موثر بر حضور موفق شرکتهای صادرکننده ایرانی در بازارهای خارجی. بررسی های بازرگانی، شماره 77.
اربابیان، شیرین و همکاران (1393). بررسی اثر گردشگری در توسعه کارآفرینی. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، شماره10، پاییز1393، 126 -146.
امینی، علیرضا و فتاحی، حمیدرضا (1397). طراحی الگوی بینالمللیسازی بنگاههای کوچک و متوسط در شرکتهای دانشبنیان مبتنی بر نانو. نشریه علمی پژوهشی مدیریت بازگانی، دوره 10، شماره 3، 583-602.
اینسکیپ، ادوارد (1395). برنامهریزی گردشگری: رویکردی یکپارچه و پایدار به برنامهریزی و توسعه گردشگری. ترجمه: محمود حسن پور، انتشارات مهکامه.
پاپلی یزدی، محمد حسین و سقایی، مهدی (۱۳۹۰). گردشگری (ماهیت و مفاهیم). انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، چاپ ششم.
تقوی، مهدی و قلیپور سلیمانی، علی (1388). عوامل موثر بر رشد صنعت گردشگری ایران. پژوهشنامه اقتصادی، پاییز 1388، دوره 9، شماره 3، 157ـ 173.
حیدری چیانه، رحیم (1393). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. انتشارات سمت.
خشنودیفر، مهرنوش و فتحی واجارگاه، کورش (1390). بینالمللیسازی برنامههای درسی با رویکرد آموزش از دور. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، دوره 6، شماره 2، 87-104.
دهدشتی شاهرخ، زهره (1386). مدلهای ورود به بازارهای بینالمللی. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، شماره 55.
رضوانی، حمیدرضا و گل علیزاده، فاطمه (1390). ارزیابی و تحلیل استراتژیهای ورود محصولات غذایی به بازارهای خارجی. تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 1، شماره 3، 193-218.
رﺿﻮاﻧﻲ، محمدرضا (1394). ﺗﻮﺳﻌﺔ ﮔﺮدﺷﮕﺮی روﺳﺘﺎﻳﻲ ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﭘﺎﻳﺪار. انتشارات داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان، چاپ سوم.
رضوانی، مهران و موسوی نژاد، سیدمهدی (1393). کارآفرینی بینالمللی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
رﻓﻴﻌﻲ داراﻧﻲ، ﻫﺎدی و ﺑﺮاﺗﻲ، ﺟﻮاد (1393). ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی در اﻳﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل در اﺳﺘﺎن ﺧﺮاﺳﺎن رﺿﻮی. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ مطالعات مدیریت گردشگری، سال هشتم، شماره 25، 109ـ 134.
رمضانی، محمد؛ رجبزاده قطری، علی؛ آذر، عادل و خدیور، آمنه (1398). بینالمللیشدن صنایع کوچک و متوسط: ابعاد و استراتژیهای جامع. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، انتشار آنلاین، 19 تیر98.
زرآبادی، سعیده و عبدالله، بهار (1392). ارزیابی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار با بهرهگیری از روش فرآیند تحلیل شبکهای. نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 6، 37-48.
سلطانی نژاد، مهدیه و وثوقی، لیلی (1394). بررسی ظرفیتهای کارآفرینی در گردشگری (مطالعه موردی: استان کرمان). همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری، مشهد.
طهماسبی پاشا، جمعلی و مجیدی، روفیا (1384). چشم انداز جنوبی دریای خزر و آثار بر توسعهی شهرها و روستاهای منطقه(مطالعه موردی: شهرستان تنکابن). مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه استان مازندران، تهران: انتشارات رسانش.
فلاح اوریمی، مهرداد (1391). بررسی عوامل موثر بر انتخاب استراتژیهای ورود به بازارهای بینالمللی توسط شرکتهای ایرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان: دانشکده اقتصاد و علوم اداری.
قربانی، عادل (1392). مهارتها و قوانین کسبوکار. ناشر علوم رایانه، چاپ سوم.
قلیپور سلیمانی، علی و رشیدی، فـرزاد (1388). عوامـل مـؤثر بـر رضـایت گردشـگران در ایـران. فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 1.
ﮔﻼﺑﯽ، ا.م؛ ﺧﺪادادﺣﺴﯿﻨﯽ، ح؛ رﺿﻮاﻧﯽ، م و ﯾﺪاﻟﻠﻬﯽ، ج (1389). ﺑﺮرﺳﯽ اﻫﻤﯿﺖ ﻧﻘﺶ ﺷﺨﺺ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ در ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﮐﺴﺐوﮐﺎرﻫﺎی ﺧﺎﻧﮕﯽ. ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﻋﻠﻤﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، 127، 16ـ 33.
مرادی، محمود (1394). آشنایی با صنعت گردشگری. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول.
معتمد، حمیدرضا و خورشیدی، محمدموسی (1395). بین المللیکردن آموزش عالی در ایران. اولین کنفرانس ملی مدیریت و اقتصاد جهانی، تهران، دانشگاه علم و فرهنگ.
نجفی توهخشکه، پری و آزادی، سیامک (1391). اهمیت ترویج کارآفرینی در صنعت گردشگری. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، دانشگاه مازندران.
نیکخواه تکمهداش، یونس؛ حسینی، سید صمد و کرمی، اژدر (1398). تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 2(1)، 1-21.
یوسفی، محمد (1396). بررسی تاثیر شبکه های تجاری و اجتماعی بر بینالمللیسازی شرکتها. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین المللی)، دانشگاه شاهد.
Calof, J.L., & Beamish, P.W.) 1995(. Adapting to foreign markets: Explaining internationalization. International Business Review, 4(2), 115-131. doi: 10.1016/0969-5931(95)00001-G
Cavusgil, S. T., & Knight, G. (2009). Born global firms: A new international enterprise. New York: Business Expert Press.
Coles, T., & Hall, C. M. (2008). International business and tourism. Global issues, contemporary interactions. International series in tourism, business and management (1-25). London and New York: Routledge. doi: 10.4324/9780203931035
Coviello, N. & Cox, M. (2006). The resource dynamics of international new venture networks. Journal of International Entrepreneurship, 4(2-3), 113–132. doi: 10.1007/s10843-007-0004-4
Crick, D. (2009). The internationalisation of born global and international new venture SMEs. International Marketing Review, 26 (4/5), 453-476. doi: 10.1108/02651330910971986
Crowther, P., Joris, M., Otten, M., Nilsson, B., Teekens, H., & Wächter, B. (2000). Internationalisation at Home: A position Paper. Amsterdam: European Association for International Education (EAIE). ISBN 90-74721-16-8
Ekeledo, L., & Sivkunar, K. (2004). International Market Entry Mode Strategies of Manufactoring Firm and Service Firm: A resource-based Perspective. International Marketing Review, 21(1), 68-101. doi: 10.1108/02651330410522943
Engelbertink, Marleen. (2010). Internationalization of Service SMEs, School of Management and Governance. University of Twente (Netherlands).
Eurofuond. (2012). Born Global: The potential of job creation in new international businesses. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://www.eurofound.europa.eu/publications/report/2013/
Hessels, J. (2008). International Entrepreneurship: An Introduction, Framework and Research Agenda. Value Creation across National Borders, 9-29. Rotterdam, Erasmus Research Institute of Management (ERIM).
Hollenson, S. (2001). Global marketing: A Market-responsive Approach. Harlow, UK: Financial Times Prentice Hall, P: 98. ISBN-13: 978-0273646440
Johnson, C., & Vanetti, M. (2005). Locational strategies of international hotel chains. Annals of Tourism Research, 32(4), 1077–1099. doi: 10.1016/j.annals.2005.03.003
Kokemuller, Neil. (2018). A Comprehensive Guide to Digital Marketing Strategy. Independently published. ISBN-13: 978-1976782732
Kudina, Alina. Yip, George. & Barkem, Harry. (2008). Born global. Journal compilation, London Business School, 19(4), 38-44. doi: 10.1111/j.1467-8616.2008.00562.x
Li, Tiger. (2003). Reviving traditions in research on international market entry. Advances in International Marketing, 14, 1–8. ISBN: 978-0-76231-044-9
Lordkipanidze, M., Brezet, H., & Backman, M. (2005). The Entrepreneurship Factor in Sustainable Tourism Development. Journal of Cleaner Production, 13(8), 787-798. doi:10.1016/j.jclepro.2004.02.043
McDougall, P. P., Oviatt, B. M., & Shrader, R. C. (2003). A Comparison of International and Domestic New Ventures. Journal of International Entrepreneurship, 1(1), 59-82. doi: 10.1023/A:1023246622972
Morgan, R. E., & Katsikeas, C. S. (1997). Theories of international trade, foreign direct investment and firm internationalization: a critique. Management Decision, 35(1), 68-78. Doi: 10.1108/00251749710160214
Mtigwe, B. (2006). Theoretical milestones in international business: The journey to international entrepreneurship theory. Journal of International Entrepreneurship, 4(1), 5-25. doi: 10.1007/s10843-006-5872-5
Oviatt, B. M., & McDougall, P. P. (1995). Global start-ups: Entrepreneurs on a worldwide stage. The Academy of Management Executive, 9(2), 30-44.
Pearce, Douglas. G. (2014). The Internationalization of Tourism Research. Journal of Travel Research, 53(3), 267 –280. doi: 10.1177/0047287513491336
Robson, Sue. Almeida, Joana. & Schartner, Alina. (2018). Internationalization at home: time for review and development? European Journal of Higher Education, 8(1), 19-35. doi: 10.1080/21568235.2017.1376697
Rasmussen, E. S., Tage, K. M. & Felicitas, E. (2001). The Founding of the Born Global Company in Denmark and Australia: Sensemaking and Networking. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 13(3), 75-107. Doi: 10.1108/ 13555850110764793
Ratten, V. (2006). Policy Drivers of International Entrepreneurship in Europe. Euromed Journal of Business, 1(2), 15-28. doi: 10.1108/14502190610750144
Root, F. R. (1994). Entry Strategies for International Markets. London: Lexington Books, 9-10. ISBN-13: 978-0669137026
Ruzzier, M., Hisrich, R., & Antoncic, B. (2006). SME internationalization research: Past, present, and future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(4), 476-497. doi: 10.1108/14626000610705705
Swarbrooke, John. (1999). Sustainable Tourism Management. New York, Cobi; First edition. ISBN-13: 978-0851993140
Thanh, Dang. (2015). Internationalization at Home: Students’ Perspectives, Case: Lahti University of Applied Sciences. Lahti University of Applied Sciences, Degree Program in International Business.
Thi Hong Khuong, C., & Thi Tran, L.y. (2018). Internationalisation at home for tourism training programmes: case studies from Vietnam. Higher Education Evaluation and Development, 12(1), 19-35. doi: 10.1108/HEED-01-2018-0003
Törnroos, J. A. (2002). Internationalisation of the firm - a theoretical review with implications for business network research. 18th Annual IMP Conference, September, Lyon. Competitive Paper.
Turunen, Helena. & Nummela, Niina. (2017). Internationalization at home: The internationalization of location-bound service SMEs. Journal of International Entrepreneurship, 15(1), 15-55. doi: 10.1007/s10843-016-0167-y
UNESCO. (2019). Properties inscribed on the World Heritage List. https://whc.unesco.org/en/statesparties/ir.
UNWTO. (2018). UNWTO Tourism Highlights. 2018 Edition. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876
UNWTO. (2019). World Tourism Barometer. 17(2), 1-4. http://marketintelligence.unwto.org/content/unwto-world-tourism-barometer
Williams, A.M., & Shaw, G. (2011). Internationalization and innovation in tourism. Ann Tour Res, 38(1), 27–51. doi:10.1016/j.annals.2010.09.006
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,321 |