تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,298 |
تعداد مقالات | 15,883 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,116,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,887,921 |
بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر بهره برداری از فرصت های کسب و کار بین المللی شرکت های کوچک و متوسط | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1398، صفحه 45-65 اصل مقاله (862.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9082 | ||
نویسندگان | ||
حسین نوروزی* 1؛ فاطمه داودآبادی فراهانی2؛ فریبا بهامین3 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری -پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهرهبرداری از فرصتهای کسبوکار بین-المللی شرکتهای کوچک و متوسط است. به این منظور از میان 189 شرکت عضو سامانه جامع بازرگانی صنعتی ایران، 118 شرکت که دارای ویژگیهای لازم بودند بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند که بر اساس جدول مورگان تعداد 92 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که در بازه در نظر گرفته شده برای انجام تحقیق تعداد 97 پرسشنامه بهصورت تصادفی بین مدیران ارشد شرکتها توزیع شد و با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و بهره-گیری از نرمافزار Smart pls فرضیات تحقیق موردسنجش قرار گرفت. یافتههای تحقیق نمایانگر آن است که سرمایه اجتماعی در بازار خاص و سرمایه اجتماعی در سطح بینالملل بر بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار اثر مستقیم و مثبت دارند از طرفی سرمایه اجتماعی در سطح بینالملل بر سرمایه اجتماعی در بازار خاص اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین عوامل تأثیرگذار بر بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار با ضریب تعیین 0.027 توانایی پیشبینی 3% تغییرات متغیر وابسته بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار را دارد و عوامل تأثیرگذار بر سرمایه اجتماعی در سطح بازار داخلی با ضریب تعیین 0.469 توانایی پیشبینی 46% تغییرات متغیر وابسته سرمایه اجتماعی در سطح بازار داخلی را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرصت های کسب و کار بین المللی؛ سرمایه اجتماعی در سطح بین المللی؛ سرمایه اجتماعی خاص بازار؛ شرکت های کوچک و متوسط | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
امیری، هادی؛ رضاپور، زهره (1394). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر ورود بنگاهها به بازارهای خارجی، جامعهشناسی کاربردی، 26 (1)، ص 184-171. امیری، یاسر؛ سالارزهی، حبیبالله؛ پریش، رقیه. (1390). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی کسبوکار الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از MADM فازی، پژوهشنامه مدیریت تحول، 3 (6)، ص 75-55. امین بیدختی، علیاکبر؛ زرگر، سید مجتبی. (1390). بررسی موانع موجود در توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و ارائه چارچوب حمایت از این بنگاهها، کار و جامعه، شماره 138، ص 34-48. دهدشتی شاهرخ. (1386). مدلهای ورود به بازارهای بینالمللی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 14 (55)، ص 95-118. رحیمنیا، فریبرز؛ خوراکیان، علیرضا؛ قادری، فرشاد. (1397). بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 1 (3)، ص 1-22. رضایی، روحالله؛ صفا، لیلا. (1395). بررسی موانع توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی زودبازده و کارآفرین کشاورزی در استان زنجان، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2 (1)، ص 79-67. فقیهی، ابوالحسن؛ تاجالدین، مهدی؛ تاجالدین، مهران (1389). بینالمللی شدن کسبوکارهای کوچک و متوسط در صنعت غذایی: ارائهی یک مدل علی، علوم مدیریت ایران، 5 (17)، ص 1-23. کرمی، اژدر؛ گریفیتز، گرث؛ کرمی، هادی؛ یونس پور، زهرا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط، مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 1 (3)، ص 43-57. نیساری، محمد؛ کریمی، آصف؛ احمدپور داریانی، محمود. (1394). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسبوکارهای کارآفرینانه (موردمطالعه کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی استان زنجان)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5 (2)، ص 1-24. هاجری، مهدی؛ حاجی حسینی، حجتالله؛ حمیدی، مهدی. (1394). ارائه مدل فرایند هوشمندی فناوری در شرکتهای کوچک و متوسط، صنعت و دانشگاه، 8 (27 و 28)، ص 22-1. یداللهی فارسی، جهانگیر؛ رضوی، سید مصطفی. (1391). نقش سرمایهی اجتماعی و سرمایهی انسانی در کارآفرینی جوانان در روستاهای بخش کربال، پژوهشهای جغرافیای انسانی، (79)، ص 103-115. Agndal, H., Chetty, S., & Wilson, H. (2008). Social capital dynamics and foreign market entry. International Business Review, 17(6), 663-675.
Bhagavatula, S., Elfring, T., Van Tilburg, A., & Van De Bunt, G. G. (2010). How social and human capital influence opportunity recognition and resource mobilization in India's handloom industry. Journal of Business Venturing, 25(3), 245-260.
Blomstermo, A., Eriksson, K., Lindstrand, A., & Sharma, D. D. (2004). The perceived usefulness of network experiential knowledge in the internationalizing firm. Journal of International Management, 10(3), 355-373.
Chetty, S., & Agndal, H. (2007). Social capital and its influence on changes in internationalization mode among small and medium-sized enterprises. Journal of International Marketing, 15(1), 1-29.
Crick, D., & Spence, M. (2005). The internationalisation of ‘high performing’UK high-tech SMEs: a study of planned and unplanned strategies. International business review, 14(2), 167-185.
Christina, B., Neelufer, A., and AlAmri, S. (2014). Challenges and barriers encountered by the SMEs owners in Muscat. Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 12(3): 1-13.
Callois, J. M., & Aubert, F. (2007). Towards indicators of social capital for regional development issues: The case of French rural areas. Regional Studies, 41(6), 809- 821.
Costa, E., Soares, A. L., & de Sousa, J. P. (2016). Information, knowledge and collaboration management in the internationalisation of SMEs: a systematic literature review. International Journal of Information Management, 36(4), 557- 569.
Ellis, P. D. (2011). Social ties and international entrepreneurship: Opportunities and constraints affecting firm internationalization. Journal of International business studies, 42(1), 99-127.
Johanson, J., & Vahlne, J. E. (2009). The Uppsala internationalization process model revisited: From liability of foreignness to liability of outsidership. Journal of international business studies, 40(9), 1411-1431.
Hewapathirana, G. I. (2014). Bridging, bonding and linking global entrepreneurs: The case of Sri Lanka. Human Resource Development International, 17(2), 164–182.
Knight, G. A., & Liesch, P. W. (2016). Internationalization: From incremental to born global. Journal of World Business, 51(1), 93-102.
Khan, M., & Abasyn, J. (2017). An Exploratory Evidence of the Types of Challenges and Opportunities Perceived by the Small and Medium Enterprises (SMEs) in the Apparel Export Sector of Pakistan. University Journal of Social Sciences, 10(2), 373-395.
Lindstrand, A., & Hånell, S. M. (2017). International and market-specific social capital effects on international opportunity exploitation in the internationalization process. Journal of World Business. 52(5), 653-663.
Lindstrand, A., Melén, S., & Nordman, E. R. (2011). Turning social capital into business: A study of the internationalization of biotech SMEs. International Business Review, 20(2), 194-212.
Loane, S., & Bell, J. (2006). Rapid internationalisation among entrepreneurial firms in Australia, Canada, Ireland and New Zealand: An extension to the network approach. International marketing review, 23(5), 467-485.
Musteen, M., Francis, J., & Datta, D. K. (2010). The influence of international networks on internationalization speed and performance: A study of Czech SMEs. Journal of World Business, 45(3), 197-205.
Muzychenko, O., & Liesch, P. W. (2015). International opportunity identification in the internationalisation of the firm. Journal of World Business, 50(4), 704-717.
Presutti, M., Boari, C., & Fratocchi, L. (2007). Knowledge acquisition and the foreign development of high-tech start-ups: A social capital approach. International Business Review, 16(1), 23-46.
Rodriguez, V., Barcos, L., & Álvarez, M. J. (2010). Managing risk and knowledge in the internationalisation process. Intangible Capital, 6(2), 202-235.
Prashantham, S., Dhanaraj, C., & Kumar, K. (2015). Ties that bind: Ethnic ties and new venture internationalization. Long Range Planning, 48(5), 317-333.
Riviere, M., Suder, G., & Bass, A. E. (2018). Exploring the role of internationalization knowledge in fostering strategic renewal: A dynamic capabilities perspective. International Business Review, 27(1), 66-77.
Suh, Y., & Kim, M. S. (2014). Internationally leading SMEs vs. internationalized SMEs: Evidence of success factors from South Korea. International Business Review, 23(1), 115-129.
Sandberg, S., Sui, S., & Baum, M. (2019). Effects of prior market experiences and firm-specific resources on developed economy SMEs' export exit from emerging markets: Complementary or compensatory ?. Journal of Business Research, 98, 489- 502.
Tasavori, M., Zaefarian, R., & Eng, T. Y. (2018). Internal social capital and international firm performance in emerging market family firms: The mediating role of participative governance. International Small Business Journal, 36(8), 887-910.
Tian, Y. A., Nicholson, J. D., Eklinder-Frick, J., & Johanson, M. (2018). The interplay between social capital and international opportunities: A processual study of international ‘take-off’episodes in Chinese SMEs. Industrial Marketing Management, 70, 180-192.
Vasilchenko, E., & Morrish, S. (2011). The role of entrepreneurial networks in the exploration and exploitation of internationalization opportunities by information and communication technology firms. Journal of International Marketing, 19(4), 88-105.
Zou, H., & Ghauri, P. N. (2010). Internationalizing by learning: the case of Chinese high-tech new ventures. International Marketing Review, 27(2), 223-244.
Zolin, R., Chang, A., Yang, X., & Ho, E. Y. H. (2016). Social capital or ethnic enclave location? A multilevel explanation of immigrant business growth. Thunderbird International Business Review, 58(5), 453-463.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 656 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 530 |