![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه تبریز](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,323 |
تعداد مقالات | 16,270 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,954,067 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,624,723 |
مطالعه عددی اثرات فشار و شیب بر شروع ناپایداری هیدرودینامیکی اسلاگ در کانال | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 1، دوره 41، شماره 2، اسفند 1390، صفحه 1-11 اصل مقاله (298.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا انصاری1؛ عبدالحسین دارمی زاده2 | ||
1دانشیار مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
در این مقاله تأثیرات فشار و شیب خط انتقال جریان دوفازی، بر شروع و توسعه ناپایداری هیدرودینامیکی اسلاگ مطالعه می شود. در حالت عملی فشار و شیب های خط انتقال تأثیر زیادی بر شروع و توسعه اسلاگ و در نتیجه نرخ جریان عبوری از خطوط لوله انتقال دارد که شناخت بهتر تأثیرات این دو عامل میتواند به طراحان در انتخاب اندازه مناسب خط لوله کمک نماید. مبنای کار حاضر بر اساس روش جدید حل عددی معادلات مدل دو سیالی بوسیله یک نوع از روش های عددی تسخیر ضربه مرتبه بالا می باشد. نتایج مربوط به مدلسازی جریان اسلاگ در کانال، با دو سری نتایج تجربی آزمایشگاهی مقایسه گردید و مطالعه همگرایی شبکه هم صورت پذیرفت. نتایج حاصله از مدلسازی اسلاگ، بیانگر دقت بالا و کفایت و قابلیت مدل در پیش بینی، تسخیر و ردگیری اسلاگ در جریان دوفازی است. مشاهده شد اگر فشار کانال پایین باشد، رشد موج سریعتر و بیشتر از حالت فشار بالا است. به عبارت دیگر، فشار بالاتر اثرات میرایی یا پایدار کننده بر ناپایداری کلوین – هلمهلتز دارد. پارامترهای دیگر از قبیل موقعیت شروع اسلاگ و تأثیرات شیب بررسی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل هیپربولیکی؛ ناپایداری هیدورلیکی؛ جریان اسلاگ؛ روش عددی AUSM؛ جریان دو فازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,575 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,383 |