تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,216,978 |
اثر جو خلاق و مدیریت دانش مشتری بر تابآوری سازمانی در شرکت های صادراتی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 5، تیر 1398، صفحه 65-93 اصل مقاله (734.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9075 | ||
نویسندگان | ||
امیر اصلانی افراشته* 1؛ زهره دهدشتی شاهرخ2 | ||
1کاندیدای دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشیار و مدیر گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی بین جو خلاق، مدیریت دانش مشتری، قابلیت های نوآوری و تأثیر آن ها بر تاب آوری سازمانی است. جامعه آماری، مدیران شرکت های صادرکننده صنایع غذایی هستند که دفتر مرکزی آن ها در استان تهران واقع شده است. برای جمع آوری داده ها، پرسش نامه ای ساختمند براساس پیشینه پژوهش تنظیم شده است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 90 پرسشنامه به طور کامل پاسخ داده شده و مبنای تحلیل این پژوهش قرار گرفته است. روایی و پایایی پرسشنامه مذکور به ترتیب با استفاده از روایی صوری و روایی سازه و نیز محاسبه آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته است. بعلاوه برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با بهره گیری از نرمافزار پی ال اس استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان می دهد که جو خلاق بر قابلیت های نوآوری و تاب آوری سازمانی اثری مثبت معنادار دارد و مدیریت دانش مشتری به عنوان عاملی مؤثر بر قابلیت های نوآوری شناخته می شود. قابلیت های نوآوری نیز به عنوان یک متغیر پیش بین، بر تاب آوری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد. واژه های کلیدی: جو خلاق، مدیریت دانش مشتری، قابلیت نوآوری، تاب آوری سازمانی | ||
کلیدواژهها | ||
جو خلاق؛ مدیریت دانش مشتری؛ قابلیت نوآوری؛ تاب آوری سازمانی | ||
مراجع | ||
استادی ایرج، مرضیه. سلیمان پورعمران، محبوبه (1396). "رابطهی تابآوری سازمانی با رقابتپذیری و مزیت رقابتی پایدار مورد مطالعه: شرکت سیمان بجنورد". فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، 28(1)، 103-125
برقی اسگویی، محمد مهدی. ولی زاده، سمیه (1397). تأثیر فضای کسب و کار بر تجارت خارجی: مطالعه ی موردی شرکای عمده تجاری ایران، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3)، 144-125
حاجی کریمی، عباسعلی. منصوریان، تالین (1391). "بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی". کاوش های مدیریت بازرگانی. 4(8)، 75-92
رحیم نیا، فریبرز، خوراکیان، علیرضا، قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژی های نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3)، 22-1
صادقی مالمیر، منصور (1393). "مدل تحلیل جو سازمانی خلاق در سازمانهای تحقیق و توسعه"، مدیریت فردا. 13(38)، 111-130
فاریابی، محمد. رحیمی اقدام، صمد. کوششی، محمدرضا. آقابالایی، علیرضاپور (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی. مدیریت کسبوکارهای بین المللی، 2(1)، 44-23
نیکخواه تکمه داش، یونس. حسینی، سید صمد. کرمی، اژدر(1398). تأثیر مدیریت منابع انسانی دانش محور بر عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی، مدیریت کسبوکارهای بین المللی، 2(1)، 21-1
هاشمی، صدیقه سادات (1393). "بررسی تأثیر سبک رهبری فرماندهان صف بر رضایت و عملکرد دانشجویان، مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی". فصلنامه مدیریت نظامی. 14(53). 125-145
Amabile, T. M. (1997). “Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do”. California management review, 40(1), 39-58.
Andriopoulos, C., & Lowe, A. (2000). “Enhancing organisational creativity: the process of perpetual challenging”. Management Decision, 38(10), 734-742.
Auh, S., Bell, S. J., McLeod, C. S., & Shih, E. (2007). “Co-production and customer loyalty in financial services”. Journal of retailing, 83(3), 359-370.
Baer, M., & Frese, M. (2003). “Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and firm performance”. Journal of organizational behavior, 24(1), 45-68.
Bawden, R., & Zuber-Skerritt, O. (2002). “The concept of process management”. The Learning Organization, 9(3), 132-139.
Belkahla, W., & Triki, A. (2011). “Customer knowledge enabled innovation capability: proposing a measurement scale”. Journal of knowledge management, 15(4), 648-674.
Berghman, L., Matthyssens, P., & Vandenbempt, K. (2006). “Building competences for new customer value creation: An exploratory study”. Industrial marketing management, 35(8), 961-973.
Bolton, R., & Saxena-Iyer, S. (2009). “Interactive services: a framework, synthesis and research directions”. Journal of Interactive Marketing, 23(1), 91-104.
Borins, S. (2000). “Loose cannons and rule breakers, or enterprising leaders? Some evidence about innovative public managers”. Public Administration Review, 60(6), 498-507.
Campbell, A. J. (2003). “Creating customer knowledge competence: managing customer relationship management programs strategically”. Industrial marketing management, 32(5), 375-383.
Chang, S., & Lee, M. (2008). “The linkage between knowledge accumulation capability and organizational innovation”. Journal of Knowledge Management, 12(1), 3-20.
Cho, S., Mathiassen, L., & Robey, D. (2007). “Dialectics of resilience: a multi-level analysis of a telehealth innovation”. Journal of Information Technology, 22(1), 24-35.
Cohen, W., & Levinthal, D. (1990). “Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation”. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-52.
Daft, R. (1982). “Bureaucratic versus nonbureaucratic structure and the process of innovation and change; in Bacharach, S.B”. Research in the Sociology of Organizations, 1(1), Greenwich, CT,129-66.
Damanpour, F. (1991). “Organizational innovation: a meta-analysis of effects of determinants and moderators”. Academy of Management Journal, 34(3), 90-555.
Damanpour, F. (1996). “Organizational complexity and innovation: developing and testing multiple contingency models”. Management Science, 42(5), 693-716.
Damanpour, F., & Evan, W. (1984). “Organizational innovation and performance: the problem of organizational lag”. Administrative Science Quarterly, 29(3), 392-409
Darroch, J. (2005). “Knowledge management, innovation and firm performance”. Journal of knowledge management, 9(3), 101-115.
Dul, J., Ceylan, C. A. N. A. N., & Hendriks, H. E. L. L. E. K. E. (2007, October). “A practical instrument to measure the creativity potential of the work environment”. In Proceedings of the 10th European Conference on Creativity and Innovation, Copenhagen, Denmark.
Ekvall, G. (1996). “Organizational climate for creativity and innovation”. European journal of work and organizational psychology, 5(1), 105-123.
Gann, D. M., & Salter, A. J. (2000). “Innovation in project-based, service-enhanced firms: the construction of complex products and systems”. Research policy, 29(7), 955-972.
Garcia-Morales, V. J., Llorens-Montes, F. J., & Verdú-Jover, A. J. (2006). “Antecedents and consequences of organizational innovation and organizational learning in entrepreneurship”. Industrial Management & Data Systems, 106(1), 21-42.
García-Murillo, M., & Annabi, H. (2002). “Customer knowledge management”. Journal of the Operational Research society, 875-884.
Ghosh, K. (2015). “Developing organizational creativity and innovation: toward a model of self-leadership, employee creativity, creativity climate and workplace innovative orientation”. Management Research Review, 38(11), 1126-1148.
Gibbert, M., Leibold, M., & Probst, G. (2002). “Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value”. European Management Journal, 20(5), 459-469.
Gopalakrishnan, S., & Damanpour, F. (1997). “A review of innovation research in economics, sociology and technology management”. Omega, 25(1), 66-147.
Green, S., Gavin, M., & Aiman-Smuth, L. (1997). “Assessing a multidimensional measure of radical technological innovation”. IEEE Transactions in Engineering Management, 42(3), 14-203.
Hamel, G., & Valikangas, L. (2003). “The quest for resilience”. Revista Icade. Revista de las Facultades de Derecho y Ciencias Económicas y Empresariales, (62), 355-358.
Harty, C. (2005). “Innovation in construction: a sociology of technology approach”. Building Research & Information, 33(6), 512-522.
Hippel, E. (2001). “User toolkits for innovation”. Journal of product innovation management, 18(4), 247-257.
Hoyer, W. D., Chandy, R., Dorotic, M., Krafft, M., & Singh, S. S. (2010). “Consumer cocreation in new product development”. Journal of service research, 13(3), 283-296.
Johannessen, J. A., & Olsen, B. (2010). “The future of value creation and innovations: Aspects of a theory of value creation and innovation in a global knowledge economy”. International Journal of Information Management, 30(6), 502-511.
Joshi, A. W., & Sharma, S. (2004). “Customer knowledge development: antecedents and impact on new product performance”. Journal of marketing, 68(4), 47-59.
Klijn, M., & Tomic, W. (2010). “A review of creativity within organizations from a psychological perspective”. Journal of Management Development, 29(4), 322-343.
Leonard, D., & Sensiper, S. (1998). “The role of tacit knowledge in group innovation”. California management review, 40(3), 112-132.
Liao, S., Fei, W., & Chen, C. (2007). “Knowledge sharing, absorptive capacity, and innovation capability: an empirical study of Taiwan’s knowledge-intensive industries”. Journal of Information Science, 33(3), 50-340.
Li-Hua, R. (2007). “Benchmarking China firm competitiveness: a strategic framework”. Journal of Technology Management in China, 2(2), 105-118.
Lin, R. J., Chen, R. H., & Kuan-Shun Chiu, K. (2010). “Customer relationship management and innovation capability: an empirical study”. Industrial Management & Data Systems, 110(1), 111-133.
Lloréns Montes, F. J., Ruiz Moreno, A., & Miguel Molina Fernández, L. (2004). “Assessing the organizational climate and contractual relationship for perceptions of support for innovation”. International Journal of manpower, 25(2), 167-180.
Lopez-Nicolas, C., & Molina-Castillo, F. J. (2008). “Customer Knowledge Management and E-commerce: The role of customer perceived risk”. International Journal of Information Management, 28(2), 102-113.
Mafabi, S., Munene, J. C., & Ahiauzu, A. (2015). “Creative climate and organisational resilience: the mediating role of innovation”. International Journal of Organizational Analysis, 23(4), 564-587.
Mafabi, S., Munene, J., & Ntayi, J. (2012). “Knowledge management and organisational resilience: Organisational innovation as a mediator in Uganda parastatals”. Journal of Strategy and Management, 5(1), 57-80.
McManus, S.T. (2008), “Organisational resilience in New Zealand”, PhD thesis, University of Canterbury, Christchurch.
Moore, G. W., & Moore, M. H. (2005). “Creating public value through state arts agencies.
Mukherji, S. (2012). “A framework for managing customer knowledge in retail industry”. IIMB Management Review, 24(2), 95-103.
Niu, K. H. (2010). “Knowledge management practices and organizational adaptation: Evidences from high technology companies in China”. Journal of Strategy and Management, 3(4), 325-343.
Nonaka, I. (2007), “Knowledge management: theoretical and methodological foundations”, in Smith, K.G. and Hitt, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford University Press, New York, NY, pp. 373-93.
Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, Oxford.
O’Donnell, O. (2006), “Innovation in the Irish Public Sector”, Institute of Public Administration,
Panuwatwanich, K., Stewart, R. A., & Mohamed, S. (2009). “Validation of an empirical model for innovation diffusion in Australian design firms”. Construction Innovation, 9(4), 449-467.
Pörzse, G., Takacs, S., Csedő, Z., Berta, Z., Sara, Z., & Fejes, J. (2012). “The impact of creative organizational climate on the innovation activity of medical devices manufacturing firms in Hungary”. European Journal of Business and Management, 4(13), 1-11.
Rollins, M., & Halinen, A. (2005, January). “Customer knowledge management competence: Towards a theoretical framework”. In System Sciences, 2005. HICSS'05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii International Conference on (pp. 240a-240a). IEEE.
Rowley, J. E. (2002). “Reflections on customer knowledge management in e-business”. Qualitative Market Research: An International Journal, 5(4), 268-280.
Scott, W. R. (2005). “Institutional theory: Contributing to a theoretical research program”. Great minds in management: The process of theory development, 37, 460-484.
Scott, W.R. (2007), “Institutional theory: contributing to a theoretical research programme”, in Smith K.G. and Hitt, M.A. (Eds), Great Minds in Management: The Process of Theory Development, Oxford, New York, NY, pp. 373-393.
Stewart, J., & O'Donnell, M. (2007). “Implementing change in a public agency: Leadership, learning and organisational resilience”. International Journal of Public Sector Management, 20(3), 239-251.
Taherparvar, N., Esmaeilpour, R., & Dostar, M. (2014). “Customer knowledge management, innovation capability and business performance: a case study of the banking industry”. Journal of knowledge management, 18(3), 591-610.
Tan, A.G. (2007), “Creativity: A Handbook for Teachers”, World Scientific Publishing, Rosewood Drive, Danvers.
Van Doorn, J., Lemon, K. N., Mittal, V., Nass, S., Pick, D., Pirner, P., & Verhoef, P. C. (2010). “Customer engagement behavior: Theoretical foundations and research directions”. Journal of service research, 13(3), 253-266.
Vorhies, D., & Harker, M. (2000). “The capabilities and performance advantages of market-driven firms: an empirical investigation”. Australian Journal of Management, 25(2), 71-145.
Weeks, R. (2008). “Nurturing a culture and climate of resilence to navigate the whitewaters of the South African dual economy”. Journal of contemporary management, 5(1), 123-136.
Weerawardena, J. (2003). “Exploring the role of market learning capability in competitive strategy”. European Journal of Marketing, 37(3), 30-407.
Yi, Y., Nataraajan, R., & Gong, T. (2011). “Customer participation and citizenship behavioral influences on employee performance, satisfaction, commitment, and turnover intention”. Journal of Business Research, 64(1), 87-95.
Zhang, Z. (2011). “Customer knowledge management and the strategies of social software”. Business Process Management Journal, 17(1), 82-106.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 614 |