تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,878 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,440 |
طراحی مدل کسب وکار پلتفرم های چندوجهی تور و فعالیت | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، خرداد 1398، صفحه 199-219 اصل مقاله (732.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2019.9069 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل قادری* 1؛ محمدتقی تقوی فرد2؛ جعفر باپیری3 | ||
1استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پلتفرمهای چندوجهی تور و فعالیت اکنون جذابترین بخش صنعت گردشگری برای سرمایهگذاری هستند. این پلتفرمها در خط مقدم دیجیتالی کردن صنعت تور و فعالیت هستند که مدتها در کنترل تورگردانان سنتی بوده است. پلتفرمهای چندوجهی تور و فعالیت موجودی عظیمی از تورها و فعالیتها را از عرضهکنندگان مختلف در مقصدهای گردشگری گردآوری و از طریق بستری دیجیتال به گردشگران عرضه میکنند. این پلتفرمها پدیدههای نوینی در صنعت گردشگری هستند و مدل کسبوکار کمتر شناختهشدهای دارند. هدف تحقیق حاضر شناخت و طراحی مدل کسبوکار این پلتفرمهاست. در این تحقیق از بوم مدل کسبوکار استروالدر و پینیور به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است و برای نیل به هدف تحقیق با 14 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. مدل کسبوکار پیشنهادی به کارآفرینان کمک میکند تا عناصر مدل کسبوکار خود را بهتر درک کرده و پلتفرمهای فعلی یا آتی خود را به شکل بهتری پیکربندی کنند و سرمایهگذاران نیز با شناخت بهترِ مدل کسبوکارِ این پلتفرمها تصمیمات دقیقتر و مناسبتری برای سرمایهگذاری بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل کسب وکار؛ پلتفرم چندوجهی؛ تور و فعالیت؛ صنعت گردشگری؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمد سعید، فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبک مضمون: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 10-151-198. محمدی، بیوک. (1390). درآمدی بر روش تحقیق کیفی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی. Bigg, M. (2017). The state of tours and activities tech 2017 [Online research document]. Retrieved from https://research.skift.com/reports/state-tours-activities-tech-2017
Gnock Fah, E. (2015, June 30). Startup pitch: Klook has high ambitions for tours and activities in Asia. (Fox, L, interviewer). Retrieved from https://www.phocuswire.com/Startup-pitch-Klook-has-high-ambitions-for-tours-and-activities-in-Asia
Gutierrez Peltier, D., & Sheivachman, A. (2018, September 18). Tours and Experiences: The Next Great Untapped Market in Online Travel. Retrieved from https://skift.com/2018/09/18/tours-and-experiences-the-next-great-untapped-market-in-online-travel/
May, K. (2018, December 14). Travel startup investments 2018 - a year in review. Retrieved form https://www.phocuswire.com/Travel-startup-investments-2018
Quinby, D. (2017, May). The Real Revolution in Tours & Activities. Retrieved from https://www.phocuswright.com/Travel-Research/Research-Updates/2017/The-Real-Revolution-in-Tours-and-Activities
Skift megatrends defining travel in 2019. (2019). [Online research document]. Retrieved from https://skift.com/megatrends-2019/
Tams, S. A. (2017, July 25). The changing face of tours and activities [Online research document]. Retrieved from https://www.eyefortravel.com/distribution-strategies/changing-face-tours-and-activitis
Alberts, B. (2011). Comparing business modelling methods: creating and applying a comparison framework for meta-business models. In: 14th twenty student conference on IT. Enschede, the Netherlands.
Alt, R. &. Zimmermann, H. (2001). Introduction to special section – business models. Electronic Markets, 11(1): 3-9.
Amit, R. & Zott, C. (2010). Business model innovation: creating value in times of change. IESE Business School. University of Navarra.
Braun, V. & Clarke, V. (2006), Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3 (2): 77-101.
Chesbrough, H. (2007). Business model innovation: it’s not just about technology anymore. Strategy & Leadership, 35: 12-17.
Eisenmann, T., Parker, G. and Van Alstyne, M. W. (2006). Strategies for two-sided markets, Harvard Business Review, 84 (10): 92-120.
Evans, D.S., Hagiu, A. & Schmalensee, R. (2006). Invisible engines: how software platforms drive innovation and transform industries. Cambridge: MIT Press.
Farrell, J., Katz, M.L.) 2000). Innovation, rent extraction, and integration in systems markets. Journal of Industrial Economics, 48 (4): 413–432.
Guttentag, D. & Smith, S. (2017). Assessing Airbnb as a disruptive innovation relative to hotels: Substitution and comparative performance expectations. International Journal of Hospitality Management, 64: 1-10.
Gutierrez M, L., Ronteau, S. & Lambkina, M. (2015). Two-sided Internet platforms: A business model lifecycle perspective. Industrial Marketing Management, (45): 139-150.
Hagiu, A., (2014). Strategic decisions for multisided platforms. MIT Sloan Management Review, 55 (2), 71-80.
Hagiu, A. & Wright, J. (2015). Multi-sided platforms. International Journal of Industrial Organization, 43: 162–174.
Hedman, J. & Kalling, T.)2002(. The Business Model: A Means to Comprehend the Management and Business Context of Information and Communication Technology. In European Conference on Information Systems. Gdarisk.
Hsiu-Fang H. & Shannon, S. E. (2005).Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15 (9): 1277-1288.
Kim, J. (2015). The Platform Business Model and Strategy: A Dynamic Analysis of the Value Chain and Platform Business. PhD dissertation. Manchester Business School.
Lambert, S.C. (2012), A multi-purpose hierarchical business model framework, Centre for Accounting, Governance and Sustainability Occasional Working Papers, No. 5, July, University of South Australia, Adelaide.
Linder, J. & Cantrell, S. (2000). Changing Business Models: Surveying the Landscape. London Stock Exchange Group, 2013a. Annual Report.
Mair, J. & Reischauer, G. (2017). Capturing the dynamics of the sharing economy: Institutional research on the plural forms and practices of sharing economy organizations. Technological Forecasting & Social Change, 125: 11–20.
Maoz, D., & Bekerman, Z. (2010). Searching for Jewish answers in Indian resorts: the postmodern traveler. Annals of Tourism Research, (37): 423-439.
Marshall, N. (1996), Sampling for qualitative research,Family Practice, 13: 522-525.
Metallo, C., Agrifoglio, R., Schiavone, F., & Mueller, J. (2018). Understanding business model in the Internet of Things industry. Technological Forecasting & Social Change, (136) 298-306.
Morris, M., Schindehutte, M. & Allen, J. (2005). The entrepreneur’s business model: toward a unified perspective. Journal of Business Research, (58): 726-735.
Munoz, P. & Cohen, B. (2017). Mapping out the sharing economy: A configurational approach to sharing business modeling. Technological Forecasting & Social Change, 125: 21–37.
Muzellec, L., Ronteau, S. & Lambkina, M. (2015). Two-sided Internet platforms: A business model lifecycle perspective. Industrial Marketing Management, 45: 139-150.
Osterwalder, A., Pigneur, Y. & and C.L. Tucci, C. L. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of AIS, (15): 1-43.
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers: (self-published).
Parker, G. and Van Alstyne, M.W., Choudary, P. C. (2016). Platform revolution. W. W. Norton & Company: New York.
Peters, C., Blohm, I., Leimeister, J. M. (2015). Anatomy of Successful Business Models for Complex Services: Insights from the Telemedicine Field. Journal of Management Information Systems, (32): 75-104.
Rochet, J., Tirole, J. (2006). Two-sided markets: a progress report. RAND Journal of Economics, 37 (2), 645-667.
Roson, R. (2005). Two-sided markets: A tentative survey. Review of Network Economics, 4, (2), 142-160.
Shaughnessy, H. (2016). Harnessing platform-based business models to power disruptive innovation. Strategy & Leadership, 44: 6-14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,353 |