تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,035 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,539,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,242,850 |
بررسی عددی و تجربی اثر هندسه چرخ متحرک بر عملکرد پمپ گریز از مرکز هنگام پمپاژ روغن | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 4، دوره 42، شماره 1، تیر 1391، صفحه 33-43 اصل مقاله (364.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی طحانی* 1؛ محمد حسن شجاعی فرد2؛ میربیوک احقاقی3؛ مهدی بگلری4؛ هادی فلاح4؛ بهزاد سلیمیان ریزی5 | ||
1دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت | ||
2استاد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت | ||
3استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز | ||
4کارشناس ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت | ||
5دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت | ||
چکیده | ||
عملکرد پمپ های گریز از مرکز هنگام پمپاژ سیالات لزج به شدت افت پیدا میکند. این افت میتواند با تعویض چرخ متحرک اصلی پمپ گریز از مرکز بهبود پیدا کند. جایگزینی چرخ متحرک پمپ نسبت به تعویض کل پمپ بسیار مقرون به صرفه میباشد. در مطالعه پیش رو تأثیرات زاویه خروجی پره و پهنای پاساژ چرخ متحرک بر روی عملکرد پمپ گریز از مرکز هنگام انتقال یک روغن خاص، به صورت تجربی و عددی بررسی شده است. به کمک یک دستگاه تست پارامترهای عملکردی یک پمپ گریز از مرکز هنگام پمپاژ یک روغن صنعتی به عنوان یک سیال لزج اندازهگیری شده است. جریان سه بعدی در پمپ گریز از مرکز مشتمل بر هندسه اصلی و تغییرات کاربردی در هندسه آن به صورت عددی شبیه سازی شده است. برای گسسته سازی معادلات حاکم بر جریان از روش حجم محدود و برای حل از الگوریتم دقت بالا استفاده شده است. مدل آشفتگی مورد استفاده در شبیه سازی عددی k-ω SST میباشد. نتایج عددی حاصله با نتایج تجربی مقایسه شده و تطابق قابل قبولی را ارائه میکنند. در نهایت، چرخ متحرک بهبود یافته پیشنهاد شده و نمودارهای عملکردی پمپ برای چرخ متحرک های مختلف نشان داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دینامیک سیالات محاسباتی؛ سیال لزج؛ زاویه خروجی پره؛ پهنای پاساژ؛ پمپ گریز از مرکز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,968 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,109 |