تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,964 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,495 |
شبیه سازی المان محدود فرآیند خمش زدایی شعله ای محور | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 36، دوره 49، شماره 2، تیر 1398، صفحه 331-335 اصل مقاله (2.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله کوتاه | ||
نویسندگان | ||
علی مقدمی1؛ سید جلال همتی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از عیوب ناشی از سرویسدهی تحت دما و فشار بالا در محور ماشینهای دوار، لنگی موضعی (خمیدگی) است. برای رفع این خمیدگی میتوان از فرآیند خمشزدایی شعلهای استفاده کرد. در این روش با گرم کردن محور در نقطۀ حداکثر لنگی طولی، به واسطۀ گرادیان گرمایی ایجاد شده و تغییر شکل پلاستیک موضعی، تا حدودی لنگی برطرف میشود. یکی از محدودیتهای جدی در مسیر تحقیقات در این زمینه، امکانات سختافزاری گران قیمت و کمیاب بوده که دامنۀ تحقیقات تجربی و نظری را محدود نموده است. در این مطالعه به شبیهسازی المان محدود فرآیند روی محورهای نمونه پرداخته شده است. در این شبیهسازیها توزیع شار گرمایی ورودی به محور در موضع گرمکاری به صورت گوسی نرمال فرض شده است در حالیکه در مطالعات قبلی شار گرمایی شعله به صورت ثابت در نظر گرفته شده است. برای راستی آزمایی نتایج این مطالعه، آزمونهای تجربی نیز ترتیب داده شدهاند. نتایج شبیهسازیها با فرض شار گوسی همخوانی بهتری با نتایج تجربی نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
خمشزدایی شعلهای روتور؛ گرمایش نقطهای؛ خمکاری نقطهای | ||
مراجع | ||
[1] موسوی ترشیزی س. ا.، محمدیان ح. و صفرپور پ.، مدلسازی المان محدود خمشزدایی روتورهای نیروگاهی با اعمال گرمادهی موضعی. شانزدهمین کنفرانس سالانه بین المللی مهندسی مکانیک، کرمان، ایران، 1387. [2] Fong N., Gracie R. and Walbridge S., Finite Element Analysis of Structural Steel Impact Damage And Heat Straightening Conference of Transportation Association of Canada, 2014.
[3] Schäfer D., Rinaldi V., Beg D., Može P., Lacalle R., Portilla J., Ferreño D., Álvarez J.A., Willms R. and Schütz, J., Optimisation and Improvement of the Flame straightening Process (Optistraight) , Final Report, 2012, EUR 25120 EN.
[4] بهزاد م.، آسایش م. و صمدی م.، تشخیص خمیدگی با آنالیز ارتعاشات و راههای عملی خمشزدایی در شفت شناورها. هفتمین همایش ملی صنایع دریایی ایران، انجمن مهندسی دریایی ایران، تهران، ایران، 1384. ]5[ بهزاد م.، غریب م. ع. و صمدی م.، بررسی خمیدگی در محورهای دوار و روشهای رفع آنها. سومین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات، تهران، ایران، 1384. [6] Poursaeidi E. and Razavi A. R., An investigation on the causes of a rotor bending and its thermal straightening. IGE Transactions B: applications, Vol.21, No. 3, pp. 281-290, 2008. [7] Poursaeidi E. and Kamalzadeh Yazdi M., causes of rotor Distortions and applicable common straightening methods for turbie rotors and shafts.World academy of science, engineering and technology, Vol. 55, pp. 213-218, 2011.
[8] Poursaeidi E. and Kamalzadeh Yazdi M., Application of Hot Spotting Method for the Straightening of a Large Turbine Rotor, IJE TRANSACTIONS A: Basics, Vol. 31, No. 1, pp. 110-119, 2018.
[9] رضوی ع.، پورسعیدی ا. و رشاحمدی س.، خمشزدایی روتورهای نیروگاهی با استفاده از عملیات گرم کردن موضعی. بیستمین کنفرانس بینالمللی برق، شرکت توانیر، پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران، 1384. [10] صدوق ع.، رشاحمدی س. و رضوی ع.، بررسی اثر شدت توان توقیفکنندگی در عملیات حرارتی سطحی موضعی بر میزان خمشزدایی روتورهای نیروگاهی. ششمین کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران، 1382. [11] صدوق ع.، رضوی ع. و رشاحمدی س.، کاربرد عملیات حرارتی سطحی موضعی در خمشزدایی روتورهای نیروگاهی. ششمین کنفرانس مهندسی ساخت و تولید ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران، 1382. [12] Hemmati S. J., and Shin J. G.. Estimation of flame parameters for flame bending process. International Journal of Machine Tools and Manufacture, Vol. 47, No. 5, pp. 799-804, 2007.
[13] BritishStainlessSteel Association. www.bssa.org.uk, visited on 10.06.2015.
[14] Byun T. S., Hashimoto N. and Farrell K., Temperature dependence of strain hardening and plastic instability behaviors in austenitic stainless steels. ActaMaterialia, Vol. 52, pp. 3889–3899, 2004.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |