تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,302 |
تعداد مقالات | 15,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,186,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,962,982 |
مدل ترکیبی اولویت بندی استراتژیهای حمل و نقل هوشمند مورد پژوهی: کلانشهر تبریز | ||
جغرافیا و برنامهریزی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 67، اردیبهشت 1398، صفحه 25-44 اصل مقاله (662.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
توحید احمدی* 1؛ زهره فنی2؛ محمدتقی رضویان3؛ جمیله توکلی نیا4 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری | ||
2عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشیار دانشگاه شهید بهشتی | ||
4هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
کلانشهرها به عنوان مراکز تراکم جمعیت و خودروها از نظر مسائل حمل و نقل بیش از دیگر مراکز جمعیتی از معضل ترافیک و پیامدهای آن رنج می برند. بر این اساس کلانشهرهای مختلف راهکارهای متفاوتی را بر اساس شرایط و ویژگیهای شبکه حمل و نقل خود ارائه نمودهاند. ساختار مدیریت حمل و نقل کلانشهر تبریز نیز راهکارهایی را به صورت پراکنده و موردی ارائه نموده است ولی مسأله اصلی در خصوص حمل و نقل در کلانشهرها فقدان و در برخی موارد ضعف طرحهای راهبردی برای ورود به برنامههای حمل و نقل هوشمند می باشد که اثربخشی برنامههای سازمانهای مرتبط با حمل و نقل شهری را تحت تأثیر قرارداده است. هدف این مقاله ارائه مدلی جهت اولویت بندی استراتژیهای توسعه حمل و نقل هوشمند به منظور پوشش برنامه راهبردی مدیریت حمل و نقل می باشد. به عبارت دیگر این مقاله بر روی مدل ترکیبی اولویت بندی راهبردها متمرکز شده است. روش کار این پژوهش به این صورت است که پس از تشریح ادبیات موضوع، با استفاده از رویکرد استراتژیک، راهبردهای توسعه حمل و نقل هوشمند شهری که حاصل یک روش منطقی و علمی مدیریتی است ، با استفاده از روش ترکیبی(ANP،QSPM) مورد اولویت بندی قرار داده و ارتباط درونی متغیرهای مختلف را برای ارائه اولویت واقعی راهبردها در نظر گرفته است. در نهایت یافته های حاصل از این روش ترکیبی با استفاده از ضریب رتبهای اسپیرمن مقایسه شده است. نتیجه حاصل از این روش ترکیبی و مقایسه آن با ضریب رتبه ای اسپیرمن نشان میدهد که راهبرد (هماهنگی کلیه سازمانها و ارگانهای دولتی در خصوص بهبود زیرساخت عمومی توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل) در هر دو روش تحلیل شبکه(ANP )و(GSPM) در اولویت اول قرار گرفت و سایر استراتژیها، اولویت بندی متفاوت از همدیگر دارند . | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل هوشمند؛ کلانشهر تبریز؛ توسعه پایدار؛ فرایند تحلیل شبکه | ||
مراجع | ||
- احمدیان، رضا، سعیدیان، وحید (1387). تاثیر حمل و نقل بر کاربریهای شهری با رویکرد توسعه پایدار، هشتمین کنفراس مهندسی حمل و نقل ترافیک تهران. - اسمعیل پور، نجما و میترا قربی (1397). میزان سازگاری محلات شهری شکل گرفته در دوره های مختلف رشد شهر با اصول نوشهرگرایی (مورد نمونه محلات مظفری، جوی مویذی، امام جمعه و هوشنگ مرادی در شهر کرمان)،نشریه جغرافیا و برنامه ریزی، سال 22 ،شماره 56 ،پاییز، صفحات 25-9. - استادی جعفری، مهدی، رصافی، امیرعباس (1392) ارزیابی سیاست های توسعه پایدار در بخش حمل و نقل شهری با استفاده از مدل های سامانه پویایی؛ مطالعه موردی: شهر مشهد، دو فصلنامه مدیریت شهری، شماره 31. - امینینژاد، سیدامین، افتخاری، قدرت (1386). مقدمه ای بر برنامهریزی و مهندسی حمل و نقل شهری، دانشگاه پیام نور تهران. - بختیاری، پیمان، (1388). جایگاه انرژیهای تجدیدپذیر در نظریه حمل و نقل پایدار مسافر، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال چهارم، شماره 12 - رحیمی، اکبر (1397). توسعه میان افزای شهری، رویکردی نوین در حفظ زمین شهری در تبریز، جغرافیا و برنامه ریزی، سال 22، بهار، صفحات 77-97. - روستا، مجتبی (1389). بررسی وضعیت حفظ و نگهداری فضای سبز(باغات) شهر جهرم در راستای توسعه پایدار، پایاننامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد. - زندیآتشبار، امیرحسین، خاکساری، علی (1390). حمل و نقل پایدار و سیاستهایی برای رسیدن به آن با معرفی استراتژی ASI، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران. - زیاری،کرامت الله، مهدنژاد، حافظ، پرهیز، فریاد (1388). مبانی و تکنیکهای برنامه ریزی شهری، انتشارات دانشگاه بینالمللی چابهار، چاپ اول. - کاکاوند، الهام، جباری، سامانه (1389). ارزیابی پایداری سیستمهای حمل و نقل عمومی درون شهری، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران. - کولا. ای (1380). اقتصاد منابع طبیعی محیط زیست و سیاست گذاری، ترجمه سیاوش دهقانیان و فرخ دین قزلی، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. - متوسلی، محمود (1382). توسعه اقتصادی(مفاهیم، مبانی نظری، رویکرد نهایی گرایی و روش شناسی)، انتشارات سمت، تهران. - مولدان، بدریج، بیلهارز، سوزان (1381). شاخص های توسعه پایدار،ترجمه نشاط حداد تهرانی و دیگران ،تهران ،انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. - مهدیزاده، جواد (1385). برنامهریزی راهبرد توسعه شهری، تجربیات اخیر جهانی و جایگاه آن در ایران، معاونت معماری و شهرسازی دفتر معماری و طراحی شهری، شرکت طرح و نشر پیام سیما، تهران. - یزدان پناهی، ملیسا، ملکی، کیمیا (1389). بررسی جایگاه حمل و نقل در توسعه اقتصادی پایداری شهری، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک، تهران. -Attfield,R. Wikins, B. (1992). International Justice and the Third World. London: Rout Ledge.
-Barton, Hugh. et al. (2003). Shaping Neighborhoods: Aguide for Health, Sustainability and Vitally. London and New York: Sponpress.
-Gray, George, & Lester A. Hoel. (1979). Public Transportation: Planning, Operations and Management
-Long, Norman. (2001). Development Sociology Actor Perspectives, London and New York: Sponpress.
-M.Harris, Jonathan. (2004). Basic Principles of Sustainable Development, G-DAE Working Paper, Sponsored by United Nations. No. 4
-Maclaren, V. (1996). Urban Sustainability Reporting, Journal of the American Planning Association, 62(2).
-Chung, S.H., A.H.L. Lee, and W.L. Pearn, (2005), Analytic network process (ANP)approach for product mixplanning in semiconductor fabricator,International Journal of Production Economics,Vol. 96, pp.15-36.
-Garcia Melon M, Ferris-Onate J, Aznar-Bellver J, Aragonés Beltran P, Poveda-Bautista R.2008. "Farmland appraisal based on the analytic network Process",Journal of Global Optimization,Vol.42, pp.143-155
-Saaty, T. L. (1999), "Fundamentals of the Analytic Network Process", Proceedings of ISAHP 1999, Kobe, Japan | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,273 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 699 |