تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,998 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,429,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,173,957 |
مدلسازی و تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی یک موتور توربوجت بدون پس سوز | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 4، دوره 49، شماره 2، تیر 1398، صفحه 31-40 اصل مقاله (3.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جاماسب پیرکندی* 1؛ مصطفی محمودی2؛ محمد رضا حسنی فر3؛ محمد امیان4 | ||
1دانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
2استادیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحلیل اگزرژی میتواند مقدار واقعی اتلاف انرژی و یا به عبارتی ناکارآمدیهای ترمودینامیکی را برای هر یک از اجزای یک سیستم تعیین نماید. در این تحقیق با مدلسازی و تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژیک یک موتور توربوجت بدون پسسوز به ارائه دادهها و بیان راهکارهایی جهت بهبود عملکرد آن پرداخته شده است. جهت مدلسازی مساله یک کد کامپیوتری در نرمافزار متلب نوشته شده و اعتبارسنجی مساله نیز با نرمافزار جیاسپی انجام شده است.بررسی نتایج نشان میدهد که با افزایش ارتفاع پروازی هواپیما از سطح دریا تا ارتفاع 11کیلومتری، در نسبت فشار کمپرسور برابر 40 میزان راندمان اگزرژی از 61/59% به 38/63% ارتقا مییابد. در محدوده دمایی 93- تا 47 درجه سانتیگراد بازده اگزرژیموتور توربوجت میتواند از 97/51% تا 78/50% تغییر کند. این بدان معنی است که اگر پرواز هواپیما در هوای خنک انجام شود، میتوان بدون اعمال بهینهسازی ترمودینامیکی در موتور، بازده اگزرژی آن را ارتقا داد. نتایج دیگر نشان میدهد افزایش سرعت پروازی هواپیمااز 50 تا 300 متر بر ثانیه و در دمای احتراق 1850 کلوین، بازده اگزرژی آن را از 05/51% به 53/57% افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور توربوجت؛ تحلیل اگزرژی؛ تولید آنتروپی؛ پیشرانش هوایی | ||
مراجع | ||
[1] Ehyaei M., Angiridezfuli A., Rosen M. Exergetic Analysis of an Aircraft Turbojet Engine with an Afterburner, Thermal Science, Vol. 17, No. 4, pp.1181-1194, 2013. [2] Turgut E., Karakoc H., Hepbasli A. Exergy Analysis of a Turbofan Engine: Cf6-80, University of Anatoly and Ege University, Turkey, 2007 [3] Balli O., Aras H., Aras, N. and Hepbasli A. Exergetic and exergoeconomic analysis of an Aircraft Jet Engine (AJE), Journal of Exergy, Vol. 5, Nos. 5/6, pp.567–581, 2008. [4] Struchtrup H., Gwynn J., External losses in high bypass turbofan air engine, Journal of Energy Research 31.14; 1383-1397; 2007. [5] Tona Cesar., Exergy and thermodynamic analysis of a turbofan engine during a typical commercial flight Journal of Energy, Vol 35; pp. 952-959; 2010. [6] Turgut E., Exergy analysis of a turbofan engine, Journal of Exergy 6.2; pp.181-199; 2009. [7] Turan O., Effect of reference altitude for a turbofan engine with the aid of specific exergy based method Journal of Exergy 11.2; pp. 252-270; 2012. [8] Tai V., Phen ch., Cristinel M., Optimization of energy and exergy of turbofan engines using genetic algorithms Journal of Sustainable Aviation 1.1; pp. 25-42; 2014. [9] Turan O., An exergy way to quantify sustainability metrics for a high bypass ratio turbofan engineJournal of Energy 86; pp. 722-736; 2015. [10] Aydin H., Exergetic sustainability indicators as a tool in commercial aircraft: a case study for a turbofan engine Journal of Green Energy 12.1; pp.28-40; 2015. [11] Yalcin E. Thrust Performance Evaluation of a turbofan engine based on exergetic approach and thrust management in aircraft Journal of Turbojet Engine. Vol 34, Issue 2, pp. 177-186, 2017 [12] Farokhi S., Aircraft Propulsion Kansas, john Wiley & sons Ltd, 2014 [13] Onder Turan, Hikmet Karakoc, T. Exergetic & Energetic Response Surfaces for Small Turbojet Engine, Trans Tech Publications, Switzerland, 2011. [14] Hikmet Karakoc T. Exergetic Destruction Effects of Operating Conditions On the Turbojet Engine Components, Trans Tech Publications, Switzerland, 2012. [15] Ozgur Balli Advanced exergy analyses to evaluate the performance of a military aircraft turbojet engine, Journal of Applied Thermal Engineering, Vol 111, pp 152-169, 2017. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 523 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 945 |