تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,272 |
تعداد مقالات | 15,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 51,819,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,661,788 |
بررسی تجربی ساختار جریان مادون صوت عمود بر مدل بال و بدنه اگارد-بی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 2، دوره 49، شماره 2، تیر 1398، صفحه 11-19 اصل مقاله (2.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی برومند نسب1؛ مجتبی دهقان منشادی* 2؛ امیرحمزه فرج اللهی3 | ||
1کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،اصفهان، ایران | ||
3دکترا، مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر،اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش به بررسی تجربی ساختار جریان مادون صوت عمود بر مدل بال و بدنه اگارد-بی پرداخته شده است. در این راستا توزیع سرعت به وسیله جریان سنج سیمداغ در پنج مقطع روی بال اندازهگیری شده است تا به کمک نتایج حاصل از آن بتوان مشخصات جریان از جمله ساختار، اندازه و موقعیت گردابهها را مورد ارزیابی قرار داد. به منظور بررسی تاثیر زاویه حمله و عدد رینولدز بر ساختار جریان روی بال، آزمایشها در زوایای حمله 5، 6، 8، 10 و12 درجه و زوایای جانبی 4، 8 و12 درجه و اعداد رینولدز 500000 و 250000 در تونل باد مادون صوت مدار بسته دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان انجام گرفتهاند. نوآوری پژوهش حاضر بررسی ساختار جریان عمود بر مدل اگارد–بی در شرایط مادون صوت و بررسی تاثیر زاویه جانبی بر ساختار جریان است، زیرا آزمایشهای گذشته بر روی این مدل عمدتاً در شرایط مافوق صوت و بدون بررسی زاویه جانبی انجام شدهاند. نتایج، حاکی از وجود دو گردابه است.گردابه طولی که تحت تاثیر بال وگردابه عرضی که تحت تاثیر بدنه ایجاد شده است. افزایش زاویه حمله باعث افزایش قدرت گردابه طولی و افزایش زاویه جانبی باعث افزایش قدرت گردابه عرضی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل اگارد – بی؛ بال و بدنه؛ ساختار جریان؛ جریان سنج سیم داغ | ||
مراجع | ||
[1] Damljonovic, D., Vitic, A., and Vukovic, D., “Testing AGRAD-B Calibration Model in the T-38 TrisonicWind Tunnel” Scintific-Technichal Review,Vol.LV1,No. 2,2006.
[2] Akguli, A.,Isakovic, J.,Mandic, S.,and Gulay, E., “Determination of Aerodynamic Characteristics of Nonstandard AGARD-B Calibration Model”Scintific-Technichal Review,Vol.L1X,No.2,2009.
[3]Peckham, D., and Atkinson, S., “Preliminary Results of Low Speed Wind Tunnel Test on a Gothic Wing of Aspect Ratio”Ministry of aviation,1960.
[4] DehghanManshadi, M., Hejranfar, k., and Farajollahi, A.H., “Effect of Vortex Generators on Hydrodynamic Behavior of an Underwater Axisymmetric Hull at High Angles of Attack, Journal of Visualization, DOI 10.1007/s12650-016-0412-4, 2017.
[5] DehghanManshadi, M., Farajollahi, A.H., and Hanipourn H., “Experimental Investigation of BehaviorVortical Flow around an Axisymmetric Streamlined Body Vehicle by Using the Five Hole Probe”, Journal of University of Tabriz Mechanical Engineering, February,pp. 103-111, 2017. (In Persian)
[6]Gordnier, R.E.,andVisbal, M.R., “Higher-Order Compact-Difference Scheme Applied to the Simulation of the Low Sweep Delta Wing Flow”AIAA,p.0620,2003.
[7]Mitchell, A., Morton, S., Molton, P., and Guy, Y.,“Flow Control of Vortical Structures & Vortex Breakdown over Slender Delta Wings”Advanced Flow Management,2003.
[8] DehghanManshadi, M., Soltani, M., and Saeidinezhad, A., “Experimental and Numerical Investigations on Effects of Ice Position on Turbulent Flow and Drag Coefficient of an Airfoil” Journal University of Tabriz Mechanical Engineering, February,pp. 33-45, 2016. (In Persian)
[9] DehghanManshadi, M., Hejranfar, k., and Farajollahi, A.H., “Numerical and Experimental Investigation of Effect of Vortex Generators on Flow over Suboff Bare Hull Model, Modares Mechanical Engineering, Vol. 9, pp. 1-11, 2015.(In Persian)
[10] Soltani, M.R., Masdari, M., and Ghorbanian, K., “Experimental Investigation of Sweep Angle Effect on the Flow Field of a Wing at Subsonic Regim”Journal of Sharif Mechanical Engineering, pp. 69-76, June 2013. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |