تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,489,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,014 |
تبیین الگوی کاربرد صناعات بدیعی و بیانی در نفثه المصدور | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 6، دوره 71، شماره 238، اسفند 1397، صفحه 119-144 اصل مقاله (396.06 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2019.8598 | ||
نویسندگان | ||
حسن شامیان* ؛ سمانه جعفری | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
نفثهالمصدور یکی از شاهکارهای بدیع نثر فنی و مصنوع در حوزة زبان و ادب فارسی است که شهابالدین محمد خرندزی زیدری نسوی آن را در شرح مصائب روزگار جلالالدین خوارزمشاه در زمان حملة مغول نوشته است. این کتاب دارای نثری منشیانه و فصیح است که نویسنده در تصنیف آن توجه فراوانی به کاربرد آرایههای بدیعی، بیانی، آیات، احادیث و لغات و اصطلاحات عربی دارد. سؤال مطرح این است که آیا نویسنده در کاربرد آرایههای زبانی از الگوی خاصی پیروی کرده یا اینکه این عناصر را تنها بهمنظور آرایش لفظی و معنوی کلام خود بهکار برده است. در پاسخ به این پرسش باید گفت که زبان فنی این اثر، دارای الگوی منسجمی در ژرفساخت است که نویسنده به پیروی از آن، دست به گزینش صنایع و آرایههای لفظی و معنوی زده و از یکسو کنایه و تشبیه را بیشتر از استعاره و مجاز بهکار برده و از سوی دیگر به پیروی از همین الگو از میان آرایههای بدیع لفظی، انواع گونههای سجع و جناس را برگزیده و در ایجاد موسیقی زبان اثر خود از آنها بهره برده است. در حوزة بدیع معنوی نیز کاربرد صنعت اغراق، تضمین و تلمیح که زیرساختی تشبیهی دارد، صبغة تشبیهی زبان نفثهالمصدور را پررنگتر کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نفثهالمصدور؛ صناعات بدیعی و بیانی؛ ژرف ساخت؛ همسانپنداری؛ یکسان پنداری | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
- اختیاری، زهرا و علیرضا محمودی، (1389)، «تصویرهای کنایی و کارکردهای آن در تاریخ وصاف»، جستارهای ادبی، ش 169، صص 156-139. - اسکولز، رابرت، (1379)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگاه. - حرّ، لیلا و محمدعلی خزانهدارلو، (1394)، «تحلیلشناختی نفثهالمصدور زیدری نسوی با تکیه بر سه مفهوم پربسامد»، مطالعات زبانی-بلاغی. س6، ش11، صص 23-46. - حکیم آذر، محمد، (1394)، «تحلیل محتوای نفثهالمصدور نسوی»، پژوهشنامة ادبیات تعلیمی، سال 7، ش27، صص 115-142. - زیدری نسوی، شهاب الدین محمد خرندزی، (1385)، نفثهالمصدور، به تصحیح و توضیح امیر حسن یزدگردی، تهران: توس. - خطیبی، حسین، (1366)، فن نثر در ادب پارسی، ج اول، تهران: زوار. - داد، سیما، (1385)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ سوم، تهران: مروارید. - دهخدا، علی اکبر، لغتنامة دهخدا. - ذاکری کیش، امید و دیگران، (1393)، «تحلیل ساختاری زبان غنایی»، جستارهای زبانی، دورة 5، ش 2، صص 111-138. - رستگار فسایی، منصور، (1380)، انواع نثر فارسی، تهران: سمت. - ریاحی زمین، زهرا و صدیقه جمالی، (1394)، «نگاهی به تصویرپردازی در نفثهالمصدور»، متنشناسی ادب فارسی، دورة جدید، ش3، صص1 1-18. - شمیسا، سیروس، (1383)، بیان و معانی، تهران: فردوس. - ـــــــــــــــ، (1383)، نگاهی تازه به بدیع، چاپ چهاردهم، تهران: فردوس. - صفوی، کورش، (1383)، از زبان شناسی به ادبیات، ج اول: نظم، تهران: سوره مهر. - علوی مقدم، محمد، (1381)، نظریههای نقد ادبی معاصر، تهران: سمت، چاپ دوم. - فاضل، احمد، (1388)، «درآمدی بر سخنآرایی و ظرافتهای معنایی در نفثهالمصدور زیدری نسوی»، پژوهشنامة زبان و ادب فارسی. سال اول، ش 3، صص 111-126. - فتوحی رودمعجنی، محمود، (1385)، بلاغت تصویر، تهران: سخن. - مهربان، صدیقه، (1390)، «نگاهی تازه به ویژگیهای زبانی و بلاغی نفثهالمصدور»، بهارادب، س 4، ش 14، صص 143-153. - ناتل خانلری، پرویز، (1377)، تاریخ زبان فارسی، چاپ ششم، تهران: فردوس. - نامورمطلق، بهمن (1390)، درآمدی بر بینامتنیت، تهران: سخن. - وحیدیان کامیار، تقی، (1386)، «زبان چگونه شعر میشود؟»، ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، س4، ش 13 ف صص 7-20. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 635 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 625 |