تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,214,094 |
سازگاری خودآیینی با آتوریته دینی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 18، دوره 14، شماره 31، مرداد 1399، صفحه 437-458 اصل مقاله (746.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.29566.2121 | ||
نویسندگان | ||
مجید دهقان* 1؛ محمد سعیدی مهر2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
خودآیینی از کانت به بعد فضیلتی عقلانی به شمار میآید که فرد را مستقل از دیگری دارای توانایی انتخاب و تصمیمگیری در حوزههایی مانند اخلاق، سیاست و معرفت فرض میکند. شخص خودآیین با این تعریف در مقابل هر آتوریته شامل آتوریته دینی مقاومت نشان میدهد. به همین دلیل همواره خودآیینی مانع از پذیرش آموزههای دینی بدون شاهد مستقل قلمداد میشود. در این تصویر، دوراهی بین باور دینی و عقلانیت انتخاب سختی را پیش روی انسان مدرن دیندار قرار داده است. انسان مدرن ناگزیر است عقلانیت را به کنار نهاده و متعبدانه به دین باور داشته باشد یا باورهای دینی خود را محدود به گزارهای اندکی کند که برای آن شاهدی داشته باشد. فیلسوفانی مانند زاگزبسکی، کُدی و رابرت و وود در تلاشند با تحلیل دوباره مفهوم خودآیینی تفسیری از آن ارائه کنند که با پذیرش آتوریته معرفتی از جمله آتوریته دینی ناسازگاری نداشته باشد. در این مقاله پس از مرور تعریف خودآیینی و تاریخچه آن بر چرایی تنافی این مفهوم با آتوریته تمرکز میشود. سپس به رابطة این مفهوم با مفاهیمی مانند استقلال و آتوریته پرداخته میشود. در ادامه با ارائه تفسیری سازگار از این مفهوم با آتوریته رابطة این مفهوم جدید با آتوریته دینی تحلیل میگردد و صورتهایی از سازگاری خودآیینی و آتوریته دینی ارائه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودآیینی؛ آتوریته دینی؛ زاگزبسکی؛ دین و عقلانیت؛ عمومگرایی معرفتی | ||
مراجع | ||
- Coady, C. A. J. (2002) “Testimony and Intellectual Autonomy” in Studies in History and Philosophy of Science, 33. - Dworkin Gerald (1988) The Theory and Practice of Autonomy. Cambridge: Cambridge University Press. - Fricker, Elizabeth (2006) “Testimony and Epistemic Autonomy” In the Epistemology of Testimony by Jennifer Lackey & Ernest Sosa (eds.). New York: Oxford University Press. - Hopkins, Robert (2007) “What is Wrong with Moral Testimony?” in Philosophy and Phenomenological Research, 74. - Kant, Immanuel (1990) The Metaphysical Foundations of Ethics, translated by Hamid Enayat and Ali Qaisari, Tehran: Kharazmi (in Persian). - Kant, Emmanuel (1991) "What is Enlightenment?" Click, translated by Homayoun Fooladpour. Vol. 22. (in Persian) - Korsgaard, Christine M. (2009) Self-Constitution: Agency, Identity, and Integrity. New York: Oxford University Press. - Mackie, John (1970) “The possibility of innate knowledge” in Proceedings of the Aristotelian Society, 70. - Mele, Alfred R. (1995) Autonomous Agents: From Self-Control to Autonomy. New York: Oxford University Press. - Malekian, Mustafa (2009) "Spirituality of the essence of religions" in Tradition and Secularism. Tehran: Sarat. (in Persian) - Roberts, Robert C. and Wood, W. Jay (2007) Intellectual Virtues: An Essay in Regulative Epistemology. Oxford: Clarendon Press. - Scanlon, Thomas (1972) “A theory of freedom of expression” in Philosophy and Public Affairs 1. - Shaqul, Yusuf (2002) "From Autonomy to Self-Obligation in Kant's Philosophy." Journal of Isfahan Faculty of Literature and Humanities, 28-29. - Wolff Robert (1998) in Defense of Anarchism. Berkeley: University of California Press. - Zagzebski, Linda (2012) Epistemic Authority: A Theory of Trust, Authority, and Autonomy in Belief. Oxford: Oxford University Press. Zagzebski, Linda (2013) “Intellectual Autonomy” in Philosophical Issues, 23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 400 |