تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,305 |
تعداد مقالات | 15,978 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,400,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,162,857 |
واکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 26، خرداد 1398، صفحه 1-24 اصل مقاله (707.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.8457 | ||
نویسنده | ||
فریده آفرین* | ||
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تأمل القا میشود که روی انواع مفاهیم اثر تازهای میگذارد. برای اثبات کردن چنین ادعایی، پیشروی تحقیق با تکیه به برخی از جنبههای چارچوب نظری دلوز در درسگفتارهایش درباره کانت و به دو روش ایجابی و سلبی صورت گرفته است. در اولین مرحله به معرفی انواع روابط و تصورات یا حالتهای ارایه بین انواع شهود و مفهوم میپردازیم. در این میان به دلیل قرابتهای معنای شاکله و نماد به توضیح شاکلهسازی مبادرت میکنیم. در ادامه برای فهم ابعاد نماد به زیباشناسی و هنر تکیه میشود. در نتیجه چگونگی تکوین نماد با تأکید بر دو نوع نمادگرایی طبیعی و هنری روشن میگردد. به علاوه رابطه نمادین زیبایی و اخلاق در زیباشناسی کانت به بحث گذاشته میشود. نتیجه مطالعه بخشهای مختلف مقاله نشان میدهد، نماد؛ نشانه، نمونه و شاکله نیست. نماد نوعی تصور یا حالت نمایش و قاعدهی تأمل است که از بنبست و ورای شاکلهسازی در تفکر کانت زاده میشود. ایدههای عقل، ایدههای زیباشناختی و امر والا و هنر بازنمودی با واسطه نماد به توسع معنایی مفاهیم منجر میشوند و در مواردی مصادیق بیشتری از شهود اولیه به واسطه آنها فراخوانده میشود. نمادهای کانتی بنیاد مکانیسم شناخت را تشکیل نمیدهد به این دلیل که شاکله سازنده این بنیاد است. کانت به نقش نمادها با توجه به شاکله مفاهیم و بنبست شاکلهسازی در شناخت پرداخته و در نمادگرایی طبیعی و هنری با تکیه به ایده زیباشناختی به نقش نمادها اشاره کرده است. در تفکر و زیباشناسی این فیلسوف نماد، نحوهای از نمایشیا تصور است که بر اساس قاعده تأمل و اصل تقویمگر بر ابعاد اندیشیدن به انواع مفهوم میافزاید. | ||
کلیدواژهها | ||
کانت؛ شاکله؛ نماد؛ تأمل؛ نمادگرایی؛ زیباشناسی | ||
مراجع | ||
- Allison, Henry. E, (2001) Kant’s Theory of Taste: A Reading of the Critique of Aesthetic Judgment, Cambridge University Press.
- Chipman, Lauchlan, (2012) “Thing-in-Themselves” in Criticizing The Cririque of Pure.
- Deleuze, Gilles, (1978/03/28) cours of kant, Trans: Melissa McMahon, www.webdeleuze.com/php/sommaire html.
- Deleuze, Gilles, (2007) Kant`s Critical philosophy: The Doctorine of Faculty, Trans: Asghar Vaezi, Tehran: Nashr-e Ney.
- Deleuze, Gilles,, (1978/04/04) cours of kant, Trans: Melissa McMahon, www.webdeleuze.com/php/sommaire html.
- Dickie, George, (2017) The Century of Taste: The Philosophical Odyssey of Taste in Eighteenth Century, Tehran: Nashr-e Hekmat.
- Ginsborg, Hannah, (2016) Kant`s Aesthetics & Teleology, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Trans: Davood e Mirzaiee, Tehran: Nashr-e qoqnoos.
- Guter, Eran, (2014) Aesthetics A-Z, Trans: Mohamadreza Abolghassemi, Tehran: Nashr-e Mahi.
- Guyer, Paul, (2015) 18th century German aesthetics, Stanford Encyclopedia of Philosophy, Trans: seyed masoud e Hosseini, Tehran, Nashr-e qoqnoos.
- Kant, Immanuel, (1998) Critique of Pure Reason, Trans & ed: Paul Guyer and Allen W Wood, United State: Cambridge University Press.
- Kant, Immanuel, (2016) Critique of Pure reason, Trans: Behroz e Nazary, Ed: Mohamdmehdi Ardebili, Tehran: Nashr-e qoqnoos.
- Kant, Immanuel, (1992) Theoretical Philosophy-1755-1770, Trans & Ed: David Walford in collaboration with Ralf Meerbote; New York: Cambridge University Press.
- Kant, Immanuel, (2014) Critique of Judgement, Trans: Abdolkarim e Rashidian, Tehran: Nashr-e Ney.
- Kearney, Richard, (2003) the Wake of Imagination, New York: Routledge.
- Korner, Stephan, (2010) Kant, Trans: Ezatollah Folladvand, Tehran: Nashr-e Khaarazmi.
- Mashayekhi, Adel, (2016) Tabarshenasy khakestry ast, Tehran: Nahid.
- Reason, Trans: Muhammadmedi Ardebili, Tehran: Bidgol Publishing Co.
- Rueger, Alexander & Evren, Sahan, (2005) “The Role of Symbolic Presentation In Kant`s Theory Of Taste”, British Journal of aesthetics,45(3): pp. 229-247.
- Salmani, Ali, (2015) “The Connection between Beauty and Morality in Kant's aesthetics”, Journal of Metaphyzik, vol 7, issue 20, no. 14, Autumn & Winter: pp. 65-80.
- Smit, Houston, (2000) “Kant on Marks and the Immediacy of Intuition.” The Philosophical Review, 109 (2): pp. 235–66.
- Townsend, Dabney, (2014) Historical Dictionary of Aesthetics, Trans: Fariborz e Majidi, Tehran: Nashr-e Farhandestan Honar. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 780 |