تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,487,047 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,996 |
بررسی اثر سرعت و کارکرد موتور XU7JP/L3 روی پدیدۀ نشتی در حالت موتورگردانی با سوخت | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 24، دوره 48، شماره 4، بهمن 1397، صفحه 209-218 اصل مقاله (2.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم عبدی اقدم1؛ افشین زمزم* 2 | ||
1دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی گلپایگان، گلپایگان، ایران | ||
چکیده | ||
وجود لقی بین سیلندر و پیستون و اختلاف فشار بین بالا و پایین پیستون، جریان از میان شکافهای بین آنها را سبب میشود که به آن نشتی میگویند. این پدیده سبب افتفشار و دمای سیلندر شده و استقرار مقداری مخلوط نسوخته در این شکافها میتواند باعث عدم استفادۀ مناسب از آن در سیکل احتراقی شود و تأثیر منفی روی عملکرد موتور بگذارد. در کار حاضر از یک مدل شبیهساز ترمودینامیکی نشتی موتور که قبلاً درحالت موتورگردانی تأیید شده است برای پیشگویی و بررسی نشتی موتور XU7JP/L3 با تغییر سرعت و کارکرد موتور استفاده شده است. برای اعمال تغییرات هندسۀ نشتی با کارکرد به مدل، اندازهگیریهایی در دو کارکرد 70000km و 200000km موتور انجام و پساز اصلاحات لازم استفاده شد. نتایج حاصله نشان میدهد که ابعاد هندسی نشتی با افزایش دما و کارکرد آن بیشتر میشود. همچنین با افزایش کارکرد موتور میزان نشتی سیلندر افزایش چشمگیری مییابد، بهطوریکه در کارکرد 200000km میزان نشتی به بیشاز 4 برابر موتورنو میرسد و مقدار جرمنشتی از رینگدوم تراکم در کارکردهای 70000km و 200000km بهترتیب تقریباً 7 و 15 برابر مقدار مربوط به موتورنو میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نشتی؛ موتورگردانی؛ XU7JP/L3؛ کارکرد؛ موتور | ||
مراجع | ||
[1] Hawas M. M., Muneer T., Mathematical model for calculating the blowby rate. Energy conversion & management, Vol. 21, pp. 213-2184, 1980. [2] Irimescu A., Cinzia T., Luca M., Simona M., Compression ratio and blow-by rates estimation based on motored pressure trace analysis for an optical spark ignition engine. Applied Thermal Engineering, 80125, 2013. [3] Langridge S., Imaging and thermodynamic analysis of autoignition and knock in S.I. engines, PhD. Thesis, Department of mechanical engineering, University of Leeds, 1995. [4] Barskyy P., Bartel D., 2D CFD-model of the piston assembly in a diesel engine for the analysis of piston ring dynamics, mass transport and friction. Tribology International, Vol. 104, pp. 352-368, 2016. [5] Mahmud Z. A., End gas autoignition and knock in spark ignition engines, PhD. Thesis, Department of mechanical engineering, University of Leeds, 1999. [6] Abdi A. E., Kabir M. M., Validation of a blowby model using experimental results in motoring condition with the change of compression ratio. Experimental thermal and fluid science, Vol. 34, No.1, pp. 197-209, 2010. [7] Liu N., Zheng Z., Li G., Analysis of the Blow-by in Piston Ring Pack of the Diesel Engine. CHEMICAL ENGINEERING TRANSACTIONS, Vol. 46, pp. 1045-1050, 2015. [8] Koszalka G., Model of operational changes in the combustion chamber tightness of a diesel engine. Eksploatacja i Niezawodnosc Maintenance and Reliability, Vol. 16, No.1, pp. 133-139, 2014. [9] نظری جوبنی م؛ و عبدی اقدم ا.، مطالعه تئوری-تجربی پدیدۀ نشتی در موتور تک سیلندر پژوهشی نسبت تراکم متغیر در حالت موتورگردانی. اولین همایش ملی مکانیک کاربردی، تبریز، ایران،1393. [10] Gargate S., Aher R., Jacob R., Dambhare S., Estimation of blow-by in diesel engine: case study of a heavy duty diesel engine. International Journal of Emerging Engineering Research and Technology, Vol. 2, pp. 165-170, 2014. [11] Wanyou L., Yibin G., Interring Gas Dynamic Analysis of Piston in a Diesel Engine considering the Thermal Effect. Hindawi Publishing Corporation Mathematical Problems in Engineering, Article ID 176893, pp. 1-11, 2015. [12] Heywood J. B., Internal Combustion Engine Fundamentals. McGraw-Hil, 1988. [13] Prothero A., Computing with thermochemical data. Shell Research Ltd, Thornton Research Centre, Vol. 13, No.4, pp. 399-408, 1969. [14] Furuhama S., Tada T., On the flow of gas through the Piston-Rings (2nd Report, the character of gas leakage). Bulletin of JSME, Vol. 4, pp. 691-698, 1961. [15] Furuhama S., Tada T., On the flow of gas through the Piston-Rings (1st report, the discharge coefficient and temperature of leakage gas). Bulletin of JSME, Vol. 177, pp. 937-990, 1961. [16] Annand W. J. D., Heat transfer in the cylinder of reciprocating internal combustion engines. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Vol. 177, pp. 973-990, 1963. [17] Li C-H., Piston Thermal Deformation and Friction Considerations. SAE paper, 820086, 1982. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |