تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,490,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,217,853 |
نقش میانجیگری هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سازگاری با دانشگاه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 51، آذر 1397، صفحه 185-206 اصل مقاله (626.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عبدالزهرا نعامی1؛ نسرین زمانی فروشانی* 2؛ مینا خلجی پیربلوطی3؛ فهیمه رستمزاده رنانی4 | ||
1استادگروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه به منظور تعیین رابطه ویژگیهای شخصیت با سازگاری در دانشگاه با در نظر گرفتن نقش میانجی هوش فرهنگی در دانشجویان خوابگاهی شهر اصفهان انجام شد.این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1396روی 150دانشجویان خوابگاهی در سه دانشگاه آزاد نجف آباد، دانشگاه آزاد خوراسگان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام گردید. کلیه دانشجویان شرکت کننده در پژوهش، پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (SACQ)مقیاس هوش فرهنگی (CQ )و ابعاد برونگرایی، گشودگی به تجربه و توافق پذیری از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی 5 عاملی (NEO )را تکمیل کردند. دادهها با مدلیابی معادلات ساختاری و روش بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی برازش خوبی دارد و ویژگیهای شخصیتی اثر معنادار مستقیم بر سازگاری با دانشگاه دارد (P<0/001)همچنین یافته ها نشان داد هوش فرهنگی در رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سازگاری با دانشگاه نقش میانجی دارد. با توجه به اثرگذاری ویژگیهای شخصیتی و هوش فرهنگی بر سازگاری در دانشگاه، پیشنهاد میشود در مداخلات جهت ارتقا سازگاری با دانشگاه، ویژگیهای شخصیتی و آموزش هوش فرهنگی در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای شخصیتی؛ هوش فرهنگی؛ سازگاری با دانشگاه | ||
مراجع | ||
پروین، لارنس و جان،الیور (2000). شخصیت: نظریه و پژوهش، ترجمه محمد جعفر جوادی و پروین کدیور (1394)، تهران: نشرآییژ.
پوررضائیان، هدی؛ گلزاری، محمود و احمد برجعلی (1394). سلامت عمومی و ویژگیهای شخصیتی،ملاکهایی برای تعیین سازگاری وناسازگاری انواع کمالگرایی، فصلنامه پژوهش هاس کاربردی روانشناختی، 6(2): 37-15.
تقوایی یزدی، مریم (1394). رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان، مجله مدیریت فرهنگی، 9(30): 90-110.
تابع بردبار، فریبا؛ رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم؛ آزادفلاح، پرویز و سیامک سامانی (1388). بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود براحساس غربت دانشجویان دختر، مجله دانشگاهعلوم پژشکی مازندران، 73:33-28.
حیدری، حمید و مریم عدلی (1394). نقش عزتنفس و پذیرش اجتماعی بر احساس تنهایی دانشآموزان دبیرستانی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی سال 1394.
غفاری، مظفر و لطفعلی خانی (1392). ارتباط سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(8): 651-642.
فیست،جس و گرگوری فیست (2002). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمذی (1395)، تهران: نشر روان.
قدم پور، عزت اله؛ مهرداد، حسین و حسنعلی جعفری (1390). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و هوش فرهنگی کارکنان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 5:101-81.
گروسی فرشی، میرتقی (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت، تبریز: انتشارات دانیال.
مباشری، محمود؛ علیدوستی، معصومه و سیدکمال صولتی (1392). بررسی ارتباط بین دلتنگی برای خانواده و سازگاری با دانشگاه، در دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 21(6): 166-160.
میکائیلی منیع، فرزانه (1389). رابطه سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه، فصلنامه مطالعات روانشناختی، 6(2): 64-52.
نیازی، مجید (1392). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی وانگیزش پیشرفت با سازگاری تحصیلی در دانشآموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
Ames, C. (2010). Classrooms: Goals, Structures, and Student’s Motivation Journal of Educational Psychology, 84, 261-271. Elliot, A.J., & Church, M.A. (1997). A Hier Archcal Model of Approach andAvoidance Achievement Movtivation, Journal of Personality and Social Psychology, 72, 18-232 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 502 |