تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,303 |
تعداد مقالات | 16,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,486,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,213,604 |
مدلیابی ویژگیهای شخصیتی و جهتگیری هدف با نقش میانجیگری نظم جویی هیجانی وخود تعیینگری در دانشآموزان پسرمتوسطه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 51، آذر 1397، صفحه 163-183 اصل مقاله (832.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی کرمی1؛ پروین کدیور* 2؛ افسانه قنبری پناه3؛ مهناز استکی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسنده مسئول | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4استادیار گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هـدف مدلیابی ویـژگیهای شخصیتی و جـهت گیری هـدف با میانجی های نظم جویی هیجان و خودتعیین گری در دانش آموزان پسر متوسطه انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای 316 نفر انتخاب شد. ابزارهای جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ، شخصیت NEO ،جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور، خودتعیین گری گاردیا، دسی و ریان و نظم جویی هیجان شات، مانس و مالوف است. داده ها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM )و با کمکنرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که رابطه مستقیم روان نژندی، دلپذیر بودن و با وجدان بودن با جهت گیری هدف و رابطه های غـیرمستقیم بین روان نژندی، دلپذیر بودن و با وجـدان بودن و جهت گیری هدف با میانجیگری نظم جویی هیجان و برونگرایی، انعطاف پذیری و با وجدان بودن و جهت گیری هدف با میانجیگری خودتعیین گری نیز معنی دار شدند. از سوی دیگر این مدل از برازش مناسبی برخوردار بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شخصیتی، انگیزشی و هیجانی دانش آموزان متفاوت بوده و نیازمند تحقیقات بیشتر در این زمینه هستیم. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای شخصیتی؛ جهت گیری هدف؛ نظم جویی هیجانی؛ خودتعیین گری | ||
مراجع | ||
احمدی،زینب(1389). نقش جهتگیری هدف و باورهای انگیزشی و تعللورزی دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تبریز.
اخوی،زهرا(1393). ویژگیهای شخصیتی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان،مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه گیلان، 54-57.
امیدوار،احمد و علیاکبرصارمی(1381). توصیف، سبب شناسی، پیگیری، درمان و مقیاس های اختلال اینترنت مشهد، انتشارات تمرین.
حسنی،جعفر و پروین کدیور(1392). تـعیین اعتبار و روایی نسخه فارسـی پرسشنامه راهبردهایفرآیندی نظم جویی هیجان، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 14(4).
حسینی،فریدهالسادات و لطیفیان،مرتضی(1388). پیشبینی جهتگیری هدف بااستفاده از پنج عامل بزرگ شخصیت درمیان دانشجویان دانشگاه شیراز، مجله مطالعات روان شناختی، 5(1)، 73-94.
خانجانی،زینب و سعیدهاکبری (1390). رابطه ویژگیهای شخصیتی نوجوانان و اعتیاد آنان به اینترنت، نشریه یافته های نو در روانشناسی، 6(19)، 113-127.
خرمایی،فرهاد(1385). بررسی مدل علی ویژگیهای شخصیتی،جهتگیری های وانگیزشی و راهبردهای شناختی یادگیری، نشریه علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 2(4)، 79-97.
دفترچی،عفت و راضـیهشیخالاسلامی(1392). نـقش برآورده شدن نیازهای اساسـی روانـشناختی در جهتگیری های هدف دانشآموزان، مجله روانشناختی، 17(3)، 330-347.
علوی،سیدسلمان و همکاران(1388). ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ، مجله علوم رفتاری، 4(3)، 183-189.
غفاری،مسعود(1385).بررسی تأثیر آموزش خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه در کاهش کنارهگیری اجتماعی و کاربری اجباری اینترنت در کاربران آن، پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
فتحی،محمد)1391).مقایسه دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به اینترنت از نظر ویژگیهای شخصیتی برونگرایی،وظیفهشناسی و گشودگی به تجربه، نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های نوپدید، تهران، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی.
کتابی،امیرحسین(1391). ویژگیهای روانسنجی آزمون نیازهای اساسی روانشناختی و رابطه آن با بهزیستی روانی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز.
Ames, C. (2010). Classrooms: Goals, Structures, and Student’s Motivation Journal of Educational Psychology, 84, 261-271. Elliot, A.J., & Church, M.A. (1997). A Hier Archcal Model of Approach andAvoidance Achievement Movtivation, Journal of Personality and Social Psychology, 72, 18-232 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 537 |