تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,301 |
تعداد مقالات | 15,907 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,157,881 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,928,002 |
آنالیز انرژی، اگزرژی، اقتصاد و محیط زیستی دو روش خنک کاری هوای ورودی توربین گاز (نمونه موردی: پالایشگاه خانگیران) | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقاله 26، دوره 48، شماره 3، آبان 1397، صفحه 233-240 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریسا کاظمیانی1؛ مهدی دیمی دشت بیاض* 2؛ هادی احرام پوش3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
چرخهی اصلی توربین گاز راندمان حرارتی پایینی دارد به همین علت بهبود راندمان توربینهای گازی حائز اهمیت است. قدرت توربین گاز متاثر از شرایط جوی و دمای محیط است. در این پژوهش دو روش مه پاشی هوای ورودی و سیستم چیلر مکانیکی جهت خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور با استفاده از روش تحلیل چهارگانهی (4E) انرژی، اگزرژی، اقتصادی و محیط زیستی مورد مطالعه قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد سیستم سرمایشی چیلر مکانیکی دمای هوای ورودی را تا ºC28 و سیستم مه پاش تا ºC18 کاهش میدهد. همچنین با استفاده از خنک کنندهی چیلر مکانیکی اگزرژی تخریبی کمپرسور در حدود %75 کاهش مییابد. راندمان چرخه با سرمایش چیلر مکانیکی و مه پاش ورودی به ترتیب در حدود %5 و %2 افزایش داشته است. هزینهی کربن دی اکسید کاهش یافته برای خنک کاری با چیلر مکانیکی در حدود $ 15457 و برای خنک کاری با مه پاشی $ 7492 است. ارزش حاضر خالص نشان میدهد برای مه پاش ورودی و چیلر مکانیکی به ترتیب سوددهی پس از 4 و 5 سال آغاز میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
توربین گاز؛ چیلر مکانیکی؛ مه پاشی | ||
مراجع | ||
[1] Dawoud B., Zurigat Y. H., and Bortmany J., Thermodynamic assessment of power requirements and impact of different gas-turbine inlet air cooling techniques at two different locations in Oman, Applied Thermal Engineering, Vol. 25, No. 11, pp. 1579-1598, 2005. [2] White A. J., and Meacock A. J., An evaluation of the effects of water injection on compressor performance, Engineering for Gas Turbines and Power, Vol. 128, No. GT2003-38237, pp. 181-189, 2006. [3] Chaker M., Meher-Homji C. B., and Mee III T., Inlet fogging of gas turbine engines – part A: fog droplet thermodynamics, heat transfer and practical considerations, Vol. 4, No. GT2002-30562, pp. 413-428, 2002. [4] Boonnasa S., Namprakai P., and Muangnapoh T., Performance improvement of the combined cycle power plant by intake air cooling using an absorption chiller, Energy, Vol. 31, No. 12, pp. 2036-2046, 2006. [5] Farzaneh-Gord M., and Deymi-Dashtebayaz M., A new approach for enhancing performance of a gas turbine (case study: Khangiran refinery), Applied Energy, Vol. 86, No. 12, pp. 2750–2759, 2009. [6] Ameri M., and Hejazi SH., The study of capacity enhancement of the Chabahar gas turbine installation using an absorption chiller. Applied Thermal Engineering, Vol. 24, No. 1, pp. 59-68, 2004. [7] Mohapatra A. K., Sanjay., and Prasad L., Parametric Analysis of Cooled Gas Turbine Cycle with Evaporative Inlet Air Cooling, Scientific & Engineering Research, Vol. 3, No. 3, 2012. [8] Hosseini R., Beshkani A., and Soltani M., "Performance improvement of gas turbines of Fars (Iran) combined cycle power plant by intake air cooling using a media evaporative cooler", Energy Conversion and Management, Vol. 48, No. 4, pp. 1055-1064, 2007. [9] Athari H., Soltani S., Rosen M. A., Seyed Mahmoudi S. M., and Morosuk T., Thermodynamic Analysis of a power plant integrated with fogging inlet cooling and a biomass gasification, the 4th world sustainability forum, 2014. [10] کاظمی کلیشمی مجتبی، لکزیان اسماعیل، بررسی سه بعدی روشهای خنک کاری پرههای توربین گاز روی صفحهی تخت و ارائی روشی با بالاترین راندمان خنک کاری، مجله علمی پژوهشی مهندسی مکانیک مدرس، دوره 16، شماره 4، صفحه 77، تابستان 1395. [11] علیگودرز محمد رضا، احسانی درخشان فائزه، کرابی هادی، تحلیل عددی تاثیر زبری سطح پره بر کارایی و میدان جریان توربین گاز، مجله علمی پژوهشی مهندسی مکانیک مدرس، دوره 13، شماره 13، صفحه 112، زمستان 1392. [12] شوکتی ناصر، رنجبر سید فرامرز، محمد خانی فرزاد، مطالعه پارامتری سیکلهای ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد یک مرحلهای و دو مرحلهای با توربین گازی، مجله مهندسی مکانیک تبریز، جلد 45، شماره 3، صفحه 69، پاییز 1394. [13] Sanaye S., and Katebi A., 4E analysis and multi objective optimization of a micro gas turbine and solid oxide fuel cell hybrid combined heat and power system" J. of Power Sources, Vol, 247, pp. 294-306, 2014. [14] Haghihat-Mamaghani A., Najafi B., Shirazi A., and Rinaldi F., 4E analysis and multi-objective optimization of an integrated MCFC (molten carbonate fuel cell) and ORC (organic Rankine cycle) system, Energy, Vol.82, pp. 650-663, 2015. [15] Ehyaei MA., Mozafari A., and Alibiglou MH., Exergy, economic and environmental (3E) analysis of inlet fogging for gas turbine power plant, Energy, Vol, 36, No. 12, pp. 6851-6861, 2011. [16] Huseyin-Erdem H., Thermodynamic and economic assessments of gas turbine inlet air cooling by evaporative technique, Int. J. Exergy, Vol. 6, No. 5, pp. 605-619, 2009. [17] zadpoor A. A., and Hamedani-Golshan A., Performance improvement of a gas turbine cycle by using a desiccant-based evaporative cooling system, Energy, Vol. 31, No. 14, pp. 2652-2664, 2006. [18] Al-Doori W.H.A.R., Exergy analysis of a gas turbine performance with effect cycle temperatures, Int. J. Research and Reviews in Applied Sciences, Vol. 13, pp. 549-556, 2012. [19] Ebadi M. J., and Gorji-Bondpy M., Exergetic analysis of gas turbine plants, Int. J. Exergy, Vol. 2, No. 1, pp. 31-39, 2005. [20] Ahmadi P., Dincer I., and Rosen M. A., Exergy, exergoeconomic and environmental analyses and evolutionary algorithm based multi objective optimization of combined cycle power plants, Energy, Vol. 36, No. 10, pp. 5886-5898, 2011. [21] مهدی زاده رخی مسعود، دیمی دشت بیاض مهدی، فرزانه گرد محمود، عباسی محمد، بررسی تاثیر ترکیب گاز طبیعی بر فرایند پر شدن مخزن خودرو CNG به منظور تعیین شرایط بهینه ایستگاه سوخت رسانی، مجله علمی پژوهشی مهندسی مکانیک مدرس، دوره 13، شماره 9، صفحه 103، پاییز 1392. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 371 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 863 |