تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,305 |
تعداد مقالات | 15,978 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,400,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,162,874 |
کانت و وجوه دوگانه خیر اعلا در گستره تاریخ | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 18، دوره 13، شماره 26، خرداد 1398، صفحه 361-380 اصل مقاله (658.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.8032 | ||
نویسندگان | ||
رضا ماحوزی* 1؛ زهره سعیدی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
2عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات | ||
چکیده | ||
در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بیآنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته باشد. مطابق با سطح نخست این مفهوم که اصطلاحاً به عنوان خوانش خداشناختی از مفهوم خیر اعلا شناخته شده است، مطابقت و همسویی دو مؤلفه خیر اعلا، یعنی سعادت و فضیلت، تنها به کمک خداوند و در جهانی دیگر حاصل میآید؛ موضوعی که علاوه بر اصل موضوعه خداوند، نیازمند دو ایده معقول دیگر، یعنی بقاء نفس و اختیار نیز هست. از سوی دیگر، مطابق با سطح دوم این مفهوم که اصطلاحاً به عنوان خوانش سکولار و سیاسی شناخته شده است، مطابقت مذکور به مدد تلاش اینجهانی خود انسانها در قالب جامعه مدنی حاصل میآید. این تعارض محتوایی، برخلاف دیدگاه برخی از محققان، ناظر به دو وجه مکمل در اندیشه کانت است و با اصول کلی اندیشه نقدی وی مطابقت دارد. این نوشتار تلاش دارد، ضمن تشریح مواضع دوگانه کانت درباره خیر اعلا، نشان دهد چگونه در گستره کلی حرکت غایتمندانه آدمی در طول تاریخ، هر یک از این دو وجه نیازمند دیگری است و بدون آن، وجه مکمل نمیتواند تبیین گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
خیر اعلا؛ فضیلت؛ سعادت؛ خدا؛ انسان؛ تاریخ | ||
مراجع | ||
- Allison, H. E. (2001) Kant's Theory of Taste, Cambridge University Press, First Published.
- Beck, L. (1960) A Commentary on Kant's Critique of Practical Reason, University of Chicago Press
- Gonzalez, A. M. (2010) Kant and a culture of freedom, Archiv fur Rechts- und Sozialphilosophie, 96(3), 291-308.
- Kant, I. (2001) Sustainable Peace (M. Sabouri, Trans.). Tehran, Iran: Beh Bavaran.
- Kant, I. (2006) Critique of practical reason (E. Rahmati, Trans.). Tehran, Iran: Nour al-Saqalayn.
- Kant, I. (2013a) Critique of judgment (A. Rashidian, Trans.). Tehran, Iran: Ney.
- Kant, I. (2013b). Education (Gh. Shokuhi, Trans.). Tehran, Iran: Tehran University Press.
- Kant, I. (2014). Moral philosophy (M. Sanei darrebidi, Trans.). Tehran, Iran: Naqš-o-Negar.
- Kant, I. (2015a). Critique of pure reason (B. Nazari, Trans.). Tehran, Iran: Qoqnous.
- Kant, I. (2015b). Religion within the bounds of mere reason (M. Sanei Darrebidi, Trans.). Tehran, Iran: Naqš-o-Negar.
- Kant, I. (1998). Critique of pure reason. Paul Guyer and AlIen W Wood, Cambridge University Press.
- Kant, I. (2000) Critique of the Power of Judgment (CJ), P. Guyer ed.; E. Matthews and P. Guyer, trans.Cambridge, Cambridge University Press
- Kant, I. (2002) Critique of Practical Reason, Werner S. Pluhar. Hackett Publishing Company, United States of America.
- Kraft, M. (1996) "Kant's Theory of teleology", Immanuel Kant Critical Assessment. vol. 4.
- Reath, Andrews (1988), "Two Conceptions of the Highest Good in Kant", Journal of the History of Philosophy, Volume 26, Number 4, pp. 593-619 (Article).
- Sanei Darrebidi, M., (2015a). Progress of reason. Tehran, Iran: Naqš-o-Negar. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |