تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,305 |
تعداد مقالات | 15,978 |
تعداد مشاهده مقاله | 52,400,560 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,162,807 |
هستیشناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 26، خرداد 1398، صفحه 169-193 اصل مقاله (694.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2019.8026 | ||
نویسندگان | ||
سجاد دهقان زاده* 1؛ فاطمه احمدیان2 | ||
1استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
در تاریخ اندیشۀ هند، فلسفۀ چارواکه (لوکایاتا) تنها مکتبی است که با مبانی نظریِ ماتریالیستی، از رهگذرِ نفی ساحتِ ماوراء حسّ، یگانه واقعیت را ماده و تنها ادراک معتبر را ادراک حسّی میداند. فلسفۀ اپیکوری، بهویژه به دلیلِ بیان جهانشناسی اتمیستی، ظاهراً شبیهترین مکتب فکری به چارواکه است. پژوهش پیشرو به روش مقایسهای-تحلیلی و بهمنظورِ نشاندادن فراگیری اندیشههای ماتریالیستی انجام گرفته است و یافتههای آن نشان میدهند که در نگرشهای هستیشناختی مکتب اپیکوری و فلسفۀ چارواکه هم وجوه اشتراک و هم نقاط افتراق وجود دارند. در این دو مکتب، صرفاً ماده واقعیّت دارد، علل فاعلی و غایی جهان نفی میشوند، وجود انسان تنها برمبنای بُعد مادیاش تبیین شده و نیز هر گونه جوهر و هستی پس از مرگ یا آگاهیِ مجزا از بدن، انکار میگردد. لکن در حالیکه وجود عناصر اولیه مادی و نشأتِ کثرات از آنها در چارواکه تبیینی حسی دارد، در مکتب اپیکوری از وجهی کاملاً عقلی برخوردار است. این دو فلسفه، دربارۀ شمار عناصر مادی تشکیلدهندۀ عالم هستی، چیستی و انواع آنها، همچنین دربارۀ مشهود یا نامشهود بودن آنها تفاسیر متفاوتی را ارائه میکنند. برخلاف چارواکه که به نفی خدایان و ارواح میپردازد، اپیکوریسم خدایان و ارواح را ثمرۀ ترکیب اتمهای ویژهای میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
چارواکه؛ اپیکوری؛ هستیشناسی؛ ماتریالیسم؛ واقعیت؛ ماده | ||
مراجع | ||
- Smart, Nannian, Zai Chan, Shlomer and Pins, Shlomer (1999), Se Sonnat e Falsafi: gozareshi az falsafehaye Hendi, Chini va Yahoudi, Translated by Abolfazl Mahmoudi, Qom: Islamic Propaganda Office of Qom. - Bab al-Hawaiji, Nasrallah (1966), Rouh dar Ghalamrov e Din va Falsafe, Tehran: Darya. - Babaee, Parviz (2010), Maktabhaye Falsafi az Dowrane Moaser ta Emrouz, Tehran: Negah. - Papekin, Richard & Stroll, Avroum, (1988), Kolliat e Falsafe, Translated by Jalaluddin Mojtabavi, Tehran: Hekmat. - Thomas, Henry and Thomas, Danali, (1993), Maajarahaye Javedan dar Falsafe, Translated by Ahmad Shahsa, Tehran: Ghoghnous. - Chatterjee, Satysh Chandra and Mohena Datta, Derindra (2005), Mo’arrefi e Maktabhaye Falsafi e Hend, Translated by Farnaz Nazerzadeh Kermani, Qom: Religions and doctrines. - Halabi, Ali Asghar (2004), Tarikhe Seir e Falsafe dar Uroupa (az dowreye pish soghrati ta payane asre rowshangari) , Tehran: Ghatre. - Dar-ashokuh, Mohammad, (1989), Serre Akbar (Upanishad), Translation with the introduction by Tarachand and Jalali Naini, Tehran: Elmi va Farhangi. - Durant, William James, (1999), Tarikh e Tamadon, Editor's head Mahmoud Passion, Tehran: Elmi va farhangi. - Radha Krishnan, Serpali (1985), Tarikh e Falsafe Shargh va Gharb, translated by Khosrow Jahandari, Tehran: Enghelab. - Shantzou, Luciano (1998), Filsoufan e Bozorg e Younan, Translated by Abbas Bagheri, Tehran: Ney. - Shishkin A, (1956), Elm e Akhlagh e Epikour, Lucras and Spinzova, Translated by Mohammad Taghi Boroumand, Tehran: Shabgir. - Gharaei, Fayyaz, (2005), Adyan e Hend, Mashhad, Ferdowsi University of Mashhad. - Copelstone, Frederick (1983), Tarikh e Falsafe, Seyyed Jalaluddin Mojtabavi, Tehran: Scientific and cultural. - Corson, Andrea (1949), Seiri dar Falsafe e Aahan az Soghrat ta Voltr, Translated by Kazem Emadi, Tehran: Scientific and cultural. - Laertius, Diogenes, (2008), Filsoufan e Younan, Translated by Bahram Rahmani, Tehran: Markaz. - Morton, Adam (2002), Falsafe dar A’mal: madkhali bar pajouheshhaye omde, Fariborz Majidi Translation, Tehran: Maziar. - Mehrin, Mehrdad (1963), Falsafe ye Shargh, Tehran: Ataei. - Werner, Charles (1994), Hekmat e Younan, Translated by Bozorg Naderzade, Tehran: Scientific and cultural. - Hadi Na, Mahboubeh (2011), Rishe e elahiyat e Masihi dar Makatabe Genousi va Aflatouni e miane, Qom: Religions and doctrines. - Hersh, Jean (2004), Shegefti e Falsafi, Translated by Abbas Bagheri, Tehran: Ney. - Hooman, Mahmoud (2006), Darsghoftarhaye Falsafi, Shiraz: Navid. - Abourayyan, Mohammad Ali (2012), Tarikh Al-Fakr al-Falsafi, Eskandarie: DarAl-Marafa al-Jameat. - Bouyatshi, Biar, (1980), Selsele A’elam Al-fekr Al-alami Abighoures, Tarib Bashara Saraji, Al-Mouassa Al-Arabia al-Derasat al-Nashr. - Estis, Walter, (1984), Tarikh Al-falsafa Al-younaniya, Translated by Mujahid Abdel Moneim Mujahid, Al-ghahera: Dar al-Shaghafah lelnashr va towzi. - Abhedananda, Swami, Life beyond Death, the Spiritual Bee. www.Spiritualbee.com. - Acharya, Madhava, (1882), the sarva- Darsana- Samgraha, London, Trubner& co: Ludgate Hill. - Bhattacharya, Haridas, (1953), The Cultural Heritage of India, Calcutta: The - Ramakrishna M ission Institute of Culture Calcutta. - Bhattacharya, Ramkrishna, (2013), Development of Materialism in India: The pre-Carvaka & the Carvakas, Esercizi Filosofici, pp. 1-12. - Bhattacharya, Ramkrishna, (2011),Studies on he carvaka/ lokayata, Anthem Press an Imprint of Wimbledon Publishing Company. - Bhattacharya, Ramkrishna, (2012), Svabhavavada and the Carvaka/ Lokayata: A Historical Overview, Journal Indian Philosophy, pp. 593- 614. - Carr, Brian & Mahalingam, Indira, (2005), Companion Encyclopedia of Asian philosophy, London and New York: Routlege. - Chattopadhayaya, Debiprasad, (1992), Lokayata: A study In Ancient Indian Materialism, New Delhi: peoples Publishing House. - Course, Core, (2011), the Systems of Indian Philosophy, India: University of Calicut. - Damodaran, k, (1967), Indian Thought A Caritical Survey. - Dasgupta, Surendranath, (1952), A History of Indian philosophy, New York: Cambridge at the university. - Dawning, Christine, (1989), ‘Hellenistic Religions’ in: Encyclopedia of Religion, Eliade, Mircea, New York: Macmillan. - Del Toso, Krishna, (2011),Is Cognition an Attribute of the Self or It Rather Belongs to the Body? Some Dialectical Considerations on Udbhatabhatta’s Position against Nyaya and Vaisesika, University of Trieste, Italy: University of Trieste, Open Journal of Philosophy. Vol.1, No. 2, 48-56 - Eliot, Charles, (1962), Hinduism and Buddhis: an Historical Sketch, London: Routledge and Kegan Paul Ltd. - Gupta, G. P, (2000), Humanism: An Over- View, Global Religious Visoin. - Hiriyanna, M, (1994), Outlines of Indian Pholosophy, Delhi: Motilal Banarsiddass Publishers Private Limited. - Horsley, M, Carvaka and Epicurus, (2011), Society of Friends of Epicurus Journal, 4, pp. 1-3 - Johnson, Dominic, (2012), what are atheists for? Hypotheses on the functions of non- belief in the evolution of religion. Routledge. No. 1. 48-99. - Kak, Subhash, (2011), The Nature of physical Reality, Stillwater: Oklahoma State University, Stillwater. - Kalupahana. D. J, (1969), Two Materialiism In Inian Thought, Preadeniya, University of Ceylon, Vidyodaya J, Arts. Sci. Lett, no. 2, pp. 87-92. - Kaviraj, Gopinath, (1968),a Spects of Indian Thought, Calcutta: The University of Burdwan. - King, Richard, (2000), Indian Philosophy (An introduction to Hindu & Buddhist Thought), New Delhi: Edinburgh University Press. - Meister, Chad, (2009), Introducing Philosophy of Religion, London and New York: Routledge. - Moen, ole martin, (2012), because it feels good: A Hedonistic Theory of Intrinsic Value, Norway: university of Oslo. - Muller, Max, (1919), the Six System of Indian Philosophy, London: Longmans, Green and Co. - O'brien Hanley, (1989), Hanley, ‘Carvaka’in: Encyclopedia of Religion, Eliade, Mircea, New York: Macmillan. - Robert, Audi, (1995), The Cambridge dictionary of philosophy, New York: Cambridge university press. - Ronkin, Noa, (2005), Early Buddhist Metaphysics, London and New York: Routledge Curzon. - Sanskrit, B. A, (2011), Introduction to Indian Philosophy, India: University of Calicut. - Sim, Sturt, (2006), Empires of Belief: Why We Need More Scepticism and Doubt in the twenty first century,Edinburgh: Edinburgh University Press. - Thapar, Romila, (2003), The Penguin History of Early India: From the Origins to ad 1300, London: Penguin Books. - Vihari Joshi, Rasik, (1987), Lokayata in Ancient India & China, Annals of the Bhandarkar Oriental Research Institute, no. 1/4, pp. 393- 405. - Warren Myers, Michael, (2001),Brahman: A Comparative Theology, Britain: Curzon Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,054 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |